Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls. @RoAds och andras sakliga argument i denna tråd, och liknande trådar, har hjälpt mig att förstå att Plejd inte är något för mig.

Hujedamig vad illa det kunde gott om man inte haft tillgång till den typen av information för vid en första anblick verkar Plejd både kapabelt och riktigt tilltalande!
Jodå, du ser det inte bara.
 
J JockeHX skrev:
ChatGPT-assistenten kommer själv dra hem GitHub-koden och göra saker ni inte skulle kunna drömma med Plejd-puckarna.
Tänkte inte på det... Ja bara det inte blir en mardröm så blir det nog bra...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du ser det inte bara.
Ser vad? Den gyllene plejdpucken i slutet på den mörka tunneln?
 
  • Älska
  • Haha
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
R
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, jag lyckades hålla mig här ifrån i hela två veckor! 😆👏 Jag blev så fruktansvärt less på att somliga på riktigt inte verkar kunna förstå vad som faktiskt skrivs. ...och nu ser jag att det är samma sak om igen. Misstolkningar, påhitt och rena dumheter. 😂

Kan vi inte bara ge upp och starta en saklig plejdtråd så får fanboysen hänga kvar här och låtsas att allt är frid och fröjd?
Nej denna trådens syfte är just: "Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Om någon vill ha en "Bara positiva saker om Plejd"-tråd så tycker jag att den personen kan starta den tråden istället för att ändra syftet med denna.

Jag är däremot inte säker på att moderatorerna kommer tillåta en ren marknadsföringstråd.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ser vad? Den gyllene plejdpucken i slutet på den mörka tunneln?
Att sparka tån i tröskeln gör inte alls ont utan är bara uppbyggeligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej denna trådens syfte är just: "Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Om någon vill ha en "Bara positiva saker om Plejd"-tråd så tycker jag att den personen kan starta den tråden istället för att ändra syftet med denna.

Jag är däremot inte säker på att moderatorerna kommer tillåta en ren marknadsföringstråd.
Sant. Egentligen har du ju helt rätt. Men hur ska jag kunna stå ut? 😂😂 Det är ju Flashbacknivå på argumenten här...
 
R RoAd skrev:
Vi kanske inte behöver nagelfara om det är exakt en promille, det var liksom inte min poäng. Du kan knappast säga emot att det kommer vara en extremt liten del som kommer sätta sig med youtube och raspberry pi för att lösa det. Om de var den typen av människor skulle de inte antagligen inte ha Plejd från första början.


Men herrejösses, är vi på allvar inne på att skynet ska lösa problemen. Det börjar verkligen bli argumentatorisk gyttja nu :)
ChatGPT presenterade iförrgår custom GPT:s som kan bli ens personliga assistent. Jag vet inte vilken bransch du befinner dig i, men inom programmeringsvärlden så används GPT flitigt av många redan för att underlätta scriptbaserade språk såsom powershell, python osv.

Det är alltså redan här att ChatGPT kan göra övergången till HA. Nu betalar jag inte personligen för version 4 och gratisversionen är spärrad till data från 2021, men för skojs skull kan jag nog betala för 4-versionen och se om den har scannat github och känner till Plejd.

Du kan humorisera över Skynet, men ChatGPT är som gjort för sådant här när otekniska människor har tekniska problem.

Men återigen, vi talar bara om er hypotetiska oro att Plejd ska konkursa eller byta protokoll och sabba för befintliga kunder trots att deras protokoll och puckar inte är tillnärmelsevis så avancerade som de prylar ni har som avskräckande exempel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Sant. Egentligen har du ju helt rätt. Men hur ska jag kunna stå ut? 😂😂 Det är ju Flashbacknivå på argumenten här...
Japp, det är märkligt att hobbyisterna inte lägger ner det där… alla skulle vinna på det…
 
ChatGPT har koll:

Are you aware of something called "hass_plejd" on GitHub that can connect Plejd to Home Assistant?



Yes, "hass_plejd" is an example of a custom integration for Home Assistant that can be found on GitHub. It is created by the community to integrate Plejd devices with Home Assistant. Since this is a third-party integration and not officially part of Home Assistant, it requires manual setup.
To use "hass_plejd" or a similar repository, you typically follow these steps:
  1. Install HACS: First, ensure that you have the Home Assistant Community Store (HACS) installed in your Home Assistant. HACS allows you to easily add and update custom integrations and plugins.
  2. Add Custom Repository: In HACS under "Integrations", you can add a custom repository by pasting the URL of the "hass_plejd" GitHub repository.
  3. Install the Integration: Once the repository is added, you should be able to find the "hass_plejd" integration in HACS and install it directly from there.
  4. Configuration: After installation, you will likely need to add some configuration to your configuration.yaml file. This could include details like your Plejd site, username, and password, as well as specifying the Bluetooth interface if necessary.
    Here's an example of what the configuration might look like:
    yamlCopy code
    plejd: username: your_username password: your_password site: SiteNamemqtt_broker: 'mqtt://localhost' mqtt_username: your_mqtt_usernamemqtt_password: your_mqtt_password
    Replace your_username, your_password, SiteName, your_mqtt_username, and your_mqtt_password with your actual credentials.
  5. Restart Home Assistant: After adding the configuration, you'll need to restart Home Assistant to load the new integration.
  6. Pair and Configure Devices: After Home Assistant is back up, your Plejd devices should be discovered automatically, and you can then pair and configure them as needed from within Home Assistant.
Keep in mind that using custom integrations means that support for these is usually done by the community, and you should always read through the documentation and issues in the GitHub repository for any quirks or specific setup steps required by that integration.
Also, be aware that GitHub repositories and custom integrations can be updated, deprecated, or removed by their maintainers, so always ensure that you have the latest information and versions. Always backup your Home Assistant configuration before making significant changes or updates, especially when dealing with custom code.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Can I call you Skynet?


You can refer to me in any way you prefer, including Skynet if you'd like a bit of a tongue-in-cheek reference! Just remember, unlike Skynet from the "Terminator" films, I'm just a friendly AI here to help with your questions and concerns, with no plans for world domination.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Om man nu inte ser några som helst problem för vanligt folk att t.ex. använda chat-gpd för att installera HA, och ett antal tillägg med mera för att få in plejd, varför ska man då från början betala en massa extra för att köpa just plejd?

Då kan man ju lika gärna välja nån av de andra leverantörerna från början, en leverantör med öppna protokoll, lägre pris, som enkelt kan läggas in i homeassistant utan reverse engineering?

Nyss var ju resonemanget att det krävdes en sysadmin för att hantera t.ex. shelly i homeassistant. Men med plejd i homeassistant, så räcker det ju för morfar att bara använda chat-gdp, konstigt...
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
F
Har fått priserna från Plejd. ganska exakt 350kr/st för deras spottar slutade det på. Lite mindre för de fasta och lite mer för de ställbara. Jag kan inte tänka mig att det skulle ha kunnat bli mycket billigare med kvalitetsprodukter på nåt annat sätt. Jag kikade igår på en annan dimbar spot med ställbar temperatur, den kostade 245kr +moms och var i jämförelse inte nära Plejds spottar i vare sig design eller detaljkänsla. Och ljuset var klart sämre.

Kommer att succesivt byta ut dimmerdon till övriga lampor samt köpa några Plejd-socket med. Skall dedikera ett utvändigt uttag med för en Plejd Ctrl som vi kör Jul-tjafset på.

Poolen däremot får klara sig på Shelly under nästa år.... tror jag. Anledningen att jag valde det var räckvidd men nu med alla Plejd-spottar så har jag mesh så det skulle funka med Plejd där med. Men det kostar ju mer.
 
B BSOD skrev:
Om man nu inte ser några som helst problem för vanligt folk att t.ex. använda chat-gpd för att installera HA, och ett antal tillägg med mera för att få in plejd, varför ska man då från början betala en massa extra för att köpa just plejd?

Då kan man ju lika gärna välja nån av de andra leverantörerna från början, en leverantör med öppna protokoll, lägre pris, som enkelt kan läggas in i homeassistant utan reverse engineering?

Nyss var ju resonemanget att det krävdes en sysadmin för att hantera t.ex. shelly i homeassistant. Men med plejd i homeassistant, så räcker det ju för morfar att bara använda chat-gdp, konstigt...
Jag har inte koll på sysadmin, Shelly och era tidigare HA-diskussioner, men Plejd-appen är helt klart att föredra från min sida.

Det här är bara för att påvisa att det finns ett alternativ om man går och oroar sig för att ens investering skulle vara värdelös om Plejds moln skulle försvinna.
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, det är märkligt att hobbyisterna inte lägger ner det där… alla skulle vinna på det…
Ja det var ju precis det jag tänkte på... 🙄
 
Tröttsam tråd, lämnar den härmed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.