D
Den fasta installationen på datakabeln bör vara 90m sen har du 5m i varje ände för patchkablaget.

Köp en utomhuskabel CAT 6a UTP så kan du nyttja 10Gb/s på hela längden. Med CAT 6 får du bara 10Gb/s upp till ca 50-55m.
Gräv ner ett markrör för utomhusbruk och förlägg kabeln i den.
 
MultiMan
Efter att ha sett ett antal söndersprängda modem och datorer pga utvändigt dragen ethernetkabel i samband med åska så hade jag valt fiber eller radiolänk.
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Om detta är till gäster som hyr så känns en trådlös brygga som ett fullgott alternativ. Dock skulle jag föreslå andra produkter än vad som indikerats ovan.

För hastigheter runt 3-400Mbps är Nanobeamen ett väldigt prisvärt alternativ. Kör själv dessa över 60m och med ett träd i vägen ger det 350Mbps. Det bästa är dock att länken är 100% stabil. Aldrig minsta problem med dessa noder, jag har kört en brygga sedan 2015 och har behövt starta om 2 gånger sedan dess (och då var jag inte ens säker på att noden var problemet).

https://www.dustinhome.se/product/5011035147/nanobeam-ac-gen2-nbe-5ac-gen2

Nanobeamen är en lite mer påkostad produkt än LiteBeamen.

Det jag också tycker du ska fundera lite på är hur du separerar din trafik från gästernas trafik. Jag skulle inte vilja blanda min nät med gästernas. Detta kräver dock lite mer kunskap och tanke för att åstadkomma och en router med fler interface på LAN-sidan.

EDIT: Vill man köra ännu fortare finns Gigabeam-produkten också. Handla på Senetic, det är billigare än Dustin. Ett annat populärt märke för gigabitbryggor är Mikrotik, har dock inte koll på deras produkter.
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var ligger smärtgränsen? 100 m förterminerad fiberkabel + 2 st mediaomvandlare torde du kunna få för ca. 3 000 kr. 100 m Cat-6 kabel ca. 1 000 kr. Så det är ingen extrem skillnad.

Jag skulle mer oroa mig för grävningsbudgeten... Tänkte du gräva 100 m för hand?
Det är mest gräss och jord imellan så tanken var att gräva typ 30cm ned med en stolpspade.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om detta är till gäster som hyr så känns en trådlös brygga som ett fullgott alternativ. Dock skulle jag föreslå andra produkter än vad som indikerats ovan.

För hastigheter runt 3-400Mbps är Nanobeamen ett väldigt prisvärt alternativ. Kör själv dessa över 60m och med ett träd i vägen ger det 350Mbps. Det bästa är dock att länken är 100% stabil. Aldrig minsta problem med dessa noder, jag har kört en brygga sedan 2015 och har behövt starta om 2 gånger sedan dess (och då var jag inte ens säker på att noden var problemet).

[länk]

Nanobeamen är en lite mer påkostad produkt än LiteBeamen.

Det jag också tycker du ska fundera lite på är hur du separerar din trafik från gästernas trafik. Jag skulle inte vilja blanda min nät med gästernas. Detta kräver dock lite mer kunskap och tanke för att åstadkomma och en router med fler interface på LAN-sidan.

EDIT: Vill man köra ännu fortare finns Gigabeam-produkten också. Handla på Senetic, det är billigare än Dustin. Ett annat populärt märke för gigabitbryggor är Mikrotik, har dock inte koll på deras produkter.
Fick tidiagre Litebeam som förslag. Den kostar typ 30kr mer. Vad är skillnaden? https://www.dustinhome.se/product/5011036135/airmax-litebeam-ac-gen2
 
MathiasS MathiasS skrev:
[media]
[länk]
tack
 
Ska utveckla mer här. Trådlös hade varit enklast förutom träd som hinder:
Flygbild över lantegendom med markerade gränser och linje, troligtvis ägosplittring eller fastighetsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De på vänster går att röja men den som sitter imellan är ett fint körsbär träd och sambon skulle inte låta mig hugg ned den.
Det bor någon i stugan imellan men hon har egen 4g router.
 
Ett träd med markerad del, fågel syns, röd byggnad i bakgrunden, höst- eller vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markerat rött den som ska få internet (inte den röda stuga) Ett rött hus med vita knutar bakom höstträd och en grön häck. Grå, dimmig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
…men hur ser line-of-sight ut från ditt tak? Då skjuter du ju över körsbärsträdet…
 
MathiasS MathiasS skrev:
…men hur ser line-of-sight ut från ditt tak? Då skjuter du ju över körsbärsträdet…
Trädet är ganksa högt fotot är från övervåning men nu att jag tänker så tror det kommer gå att såga bort endast dem grenar som står i väg. Jag lutar mot två Nanobeam som du förslåg. Tack
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Du kommer nog bli nöjd. Extra radio inbyggd och spektrumanalysator som är användbar när man väljer kanal/frekvens/bredd.
 
  • En skärmdump av spektrumanalysverktyget 'airView' som visar RF-brus och användning i olika frekvensband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gränssnitt för nätverksutrustning som visar signalstyrka, kapacitet och konstellationsdiagram för trådlös anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Apropå att man kanske tror det är säkert/säkrare när man gräver ner kablar: Den största staden i min närhet blev strömlös under typ ett halvt dygn innan omkoppling kunde ske och själva lagningen tog typ en månad. Vad hade hänt? Åskan hade slagit ner i ett träd och 2 meter ner i marken där den slog av hela matarledningen som relativt nyligen hade grävts ned för att slippa luftledningar. Man ska ha respekt för vad åska kan ställa till med.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
C
L lostinsweden skrev:
Det är mest gräss och jord imellan så tanken var att gräva typ 30cm ned med en stolpspade.
En del har ju det där med att gräva diken i blodet, så jag skall inte säga nåt, men spontant är det nog rimligt att tänka sig att du kommer ungefär 5 m på en timme med ett sådant dike under goda förhållanden, dvs. sten- och rotfritt. 100 m = 20 timmar effektiv grävning. Lägger man ner så mycket jobb tycker jag nog att man också skall kosta på sig en ordentlig seriös lösning. Men det är bara min åsikt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om detta är till gäster som hyr så känns en trådlös brygga som ett fullgott alternativ. Dock skulle jag föreslå andra produkter än vad som indikerats ovan.

För hastigheter runt 3-400Mbps är Nanobeamen ett väldigt prisvärt alternativ. Kör själv dessa över 60m och med ett träd i vägen ger det 350Mbps. Det bästa är dock att länken är 100% stabil. Aldrig minsta problem med dessa noder, jag har kört en brygga sedan 2015 och har behövt starta om 2 gånger sedan dess (och då var jag inte ens säker på att noden var problemet).

[länk]

Nanobeamen är en lite mer påkostad produkt än LiteBeamen.

Det jag också tycker du ska fundera lite på är hur du separerar din trafik från gästernas trafik. Jag skulle inte vilja blanda min nät med gästernas. Detta kräver dock lite mer kunskap och tanke för att åstadkomma och en router med fler interface på LAN-sidan.

EDIT: Vill man köra ännu fortare finns Gigabeam-produkten också. Handla på Senetic, det är billigare än Dustin. Ett annat populärt märke för gigabitbryggor är Mikrotik, har dock inte koll på deras produkter.
Lite mer frågor. Jag behöver 2 kablar, 2 Gigabeam och en router till stugan. Går Gigabeamen som sänder att koppla rätt in i inkommande fiber tjänstefördelaren eller måste den gå via husets routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.