Hej! Igår fick jag strömavbrott 2 ggr när jag satte i stickkontakten i takuttaget nät jag skulle hänga upp en ny lampa - vad är felet?
Har inte koll på terminologi så jag redigerar och använder bilder istället. Satte den blå sladden på N och den bruna på L. Den gulgröna lät jag vara lös i mitten efter att jag isolerat den med tejp.
Testade för att se att lampan gick på vilket den gjorde och släckte den igen. När jag en stund därefter skulle hänga upp den så var kontakten i en minut eller så innan allt blev svart. Jordfelsbrytare (44) stängdes av. Satte på strömmen igen (nybyggt radhus) och gjorde ett till försök som resulterade i att det blev strömfel direkt.
Vågade inte testa en gång till efter det.
Har inte koll på terminologi så jag redigerar och använder bilder istället. Satte den blå sladden på N och den bruna på L. Den gulgröna lät jag vara lös i mitten efter att jag isolerat den med tejp.
Testade för att se att lampan gick på vilket den gjorde och släckte den igen. När jag en stund därefter skulle hänga upp den så var kontakten i en minut eller så innan allt blev svart. Jordfelsbrytare (44) stängdes av. Satte på strömmen igen (nybyggt radhus) och gjorde ett till försök som resulterade i att det blev strömfel direkt.
Vågade inte testa en gång till efter det.
Redigerat:
Lägg upp bilder på de olika sakerna så undviker vi begreppsförvirring. Det finns inga 2- eller 3-frasiga lamputtag t ex. Troligen är stickproppen en kronkontakt och uttaget jordat, men svårt att säga något utifrån beskrivningen.
En kronpropp passar inte i ett jordat uttag. Men det kan vara ett kronutag som någon kopplat in jord i. Lite svårt att gissa med alla fel i texten dock.
Nu har det tydligen kommit bilder.
Det såg inte riktigt ut som jag gissade. Jag ser inget uppenbart fel på bilderna.
Det såg inte riktigt ut som jag gissade. Jag ser inget uppenbart fel på bilderna.
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Som sagt inget uppenbart fel som syns på bilderna. Dubbelkolla isoleringen av jordtråden. Nästa steg är annars att kontrollera änden där DCL kontakten sitter. Går den att öppna?
Det kan iofs. vara fel med uttaget också. Vi hade en annan tråd häromdagen där det var ngn form av felkoppling i centralen till ett uttag. Men detaljerna har inte kommit fram.
Om du har en realtivt klen lampa, ex. en 5W LED, så drar den inte mer än ca 20 mA. Om den är felkopplad så hela strömmen går till jord, eller på annat sätt förbi jordfelsbrytaren (ex. genom fel jordfelsbrytare om du har mer än en), så kommer inte brytaren att reagera direkt, strömmen är så låg. Brytaren skall slå av för 30mA felström. En felström på 20 mA kommer att kanske få den att lösa ut, men det är inte säkert.
Det kan iofs. vara fel med uttaget också. Vi hade en annan tråd häromdagen där det var ngn form av felkoppling i centralen till ett uttag. Men detaljerna har inte kommit fram.
Om du har en realtivt klen lampa, ex. en 5W LED, så drar den inte mer än ca 20 mA. Om den är felkopplad så hela strömmen går till jord, eller på annat sätt förbi jordfelsbrytaren (ex. genom fel jordfelsbrytare om du har mer än en), så kommer inte brytaren att reagera direkt, strömmen är så låg. Brytaren skall slå av för 30mA felström. En felström på 20 mA kommer att kanske få den att lösa ut, men det är inte säkert.
Felet är att TS har en jordad kontakt med en sladdstump och en ojordad lampa.
Liknande trådar
-
Luft-Luftvärmepump elanslutning med stickkontakt?
Värmepumpar -
Strömavbrott - ha en gasolkamin i beredskap
Värme allmänt -
Koppla enfas häll till 3-fas stickkontakt och vägguttag.
El -
Kalla golv efter 3 dagars strömavbrott - Vad felsöka?
Värme allmänt -
Bosch Compress 6000 AWM - Drift under strömavbrott
Värmepumpar