2 119 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Läckande tak på utbyggnad (inglasad altan)
En till grej som jag märkte är att det fanns en trasig panna, som jag har bytt. Kan vara den som var boven i dramat. Det töar fortfarande men det läcker inte in längre. Bifogar en före och efter bild. Har tryckt in pressening i ”luckan” in mot väggen.
Ja det finns ju ett gäng olika tillverkare, så det är ju inte jättelätt att lista ut, lägger själv mest Kami och Plannja, så har inte så bra koll på andra, kan ju vara från byggmax typ eller beställt på nätet.Paperone skrev:
Ja allt som kan leda in vatten eller snö bakom plåten bidrar ju absolut!Paperone skrev:
Jag ska höra efter, det är en liten by och det var en lokal hantverkare.Störstmjölken skrev:
Gör så, annars är det universalbanden som gäller, dom formar sig bra efter plåten.Paperone skrev:
Förresten, ser du plåten uppifrån om du plockar bort nedersta raden pannor? Isåfall underlättar det ju att komma åt med skruvdragare osv för att skruva dit en ståndskiva (L bockade plåten)
Edit: ser nu vid närmare titt att det verkar vara papp hela vägen ner?
Japp på taket till själva huset är det papp hela vägen ner, det tänkte jag inte på. Då borde inte vattnet ha runnit den vägen. Det är rätt liten glipa mellan brädan ovanför taket till uterummet. Kan vara därför man har tänkt att det borde funka. Men det var snö under där när jag var uppe första gången.Störstmjölken skrev:Gör så, annars är det universalbanden som gäller, dom formar sig bra efter plåten.
Förresten, ser du plåten uppifrån om du plockar bort nedersta raden pannor? Isåfall underlättar det ju att komma åt med skruvdragare osv för att skruva dit en ståndskiva (L bockade plåten)
Edit: ser nu vid närmare titt att det verkar vara papp hela vägen ner?
Jag testar att täta och ser om det hjälper. Det har inte läckt in mer sedan jag ordnade pannan och presseningen.
Härligt!