hej!
mina föräldrar ska renovera kök/hall och jag tänkte hjälpa dem lite.
jag tar tacksamt emot lite tips om hur vi kan göra i hallen och i köket.
nu är det träspalje runt trappen och från golv till tak i köket.
ska jag måla spaljen vit eller bygga upp halvvägg runt trappen och kanske helvägg mot köket? jag funderar på ett fönster isåfall i väggen, så det inte blir så instängt. fönstren ska bytas ut snart eventuellt att man kan byta ut dem till ett stort dubbelfönster i mitten.
till höger i köket står det murstock.
ska jag vända på köket och ha bänkar mot fönstret?
det finns även en tanke om att ta upp väggen mot vardagsrummet och slå upp väggen til rummet bredvid och ha soffdelen där och matbordet till höger om köket med en bardisk.
vad tycker ni? är det någon som har lite tips och idér? ge gärna synpunkter på ritningnarna!
mvh miramira
mina föräldrar ska renovera kök/hall och jag tänkte hjälpa dem lite.
jag tar tacksamt emot lite tips om hur vi kan göra i hallen och i köket.
nu är det träspalje runt trappen och från golv till tak i köket.
ska jag måla spaljen vit eller bygga upp halvvägg runt trappen och kanske helvägg mot köket? jag funderar på ett fönster isåfall i väggen, så det inte blir så instängt. fönstren ska bytas ut snart eventuellt att man kan byta ut dem till ett stort dubbelfönster i mitten.
till höger i köket står det murstock.
ska jag vända på köket och ha bänkar mot fönstret?
det finns även en tanke om att ta upp väggen mot vardagsrummet och slå upp väggen til rummet bredvid och ha soffdelen där och matbordet till höger om köket med en bardisk.
vad tycker ni? är det någon som har lite tips och idér? ge gärna synpunkter på ritningnarna!
mvh miramira
nu har jag ritat alternativa lösningar.
och kan äntligen lägga in bilderna som jpeg.
på två av bilderna har jag tagit upp väggen till vardagsrummet.
det är en murstock som står till höger i köket!
på första bilden tänkte jag att två hyllor skulle vara över diskbänken.
kom gärna med synpunkter...
och kan äntligen lägga in bilderna som jpeg.
på två av bilderna har jag tagit upp väggen till vardagsrummet.
det är en murstock som står till höger i köket!
på första bilden tänkte jag att två hyllor skulle vara över diskbänken.
kom gärna med synpunkter...
Jag gillar nog 4an bäst och det är för att det ser lättast ut att jobba i det köket med avstånden kyl/frys, ugn och avställningyta, men samtidigt kunde det va trevligt att se in i vardagsrummet. Man kanske kunde flytta dom överskåpen just där ovanför diskbänken och ha halv vägg men det vet jag inte heller om jag tycker känns så bra.
en köksö,men då är tanken att göra matrum i vardagsrummet. men det kanske blir för lång väg att gå dit??
hyllor under väggskåpen.
vad tycks??
hyllor under väggskåpen.
vad tycks??
måtten på rummet är: A520, B1000, C750, D380.
det står en murstock som jag har markerat med ett högskåp.
fönster1 är 80 cm o sitter 60cm från ytterväggen (vägg C)
fönster2 är 140cm och sitter 170cm från ytterväggen C
öppningen in till köket är 150cm och är direkt på murstocken sedan är det spaljen nu brevid öppningen. och en trapp bakom spaljen. det är lite svårt att rita in hur det egentligen ser ut.
i vardagsrummet är det 105cm från ytterväggen 3 fönster som är 120cm + altandörr på 91cm
sedan är det ett fönster i "sovrummet" som är 120cm och sitter 730cm från ytterväggen C
dörr i sovrummet 91 cm sitter 60 cm från vägg D
Nu sitter köksfönstren lite för lågt för att ha skåp framför men det är funderingar om att byta ut dem och då blir det inga problem med skåpen.
det står en murstock som jag har markerat med ett högskåp.
fönster1 är 80 cm o sitter 60cm från ytterväggen (vägg C)
fönster2 är 140cm och sitter 170cm från ytterväggen C
öppningen in till köket är 150cm och är direkt på murstocken sedan är det spaljen nu brevid öppningen. och en trapp bakom spaljen. det är lite svårt att rita in hur det egentligen ser ut.
i vardagsrummet är det 105cm från ytterväggen 3 fönster som är 120cm + altandörr på 91cm
sedan är det ett fönster i "sovrummet" som är 120cm och sitter 730cm från ytterväggen C
dörr i sovrummet 91 cm sitter 60 cm från vägg D
Nu sitter köksfönstren lite för lågt för att ha skåp framför men det är funderingar om att byta ut dem och då blir det inga problem med skåpen.
Gjorde en snabb ritning. Bilden är inte den bästa men mitt ritprogram har fått spel sen jag uppdaterade det så jag ledsnade. Blir ju ett ganska omfattande projekt med el å vattendragningar, men det verkar inte som att det har spelat någon roll på dina tidigare ritningar så... )
är det kylskåpet du har ritat till höger?
ritningen är bra, men hur går det att ha gardiner om man har spisen mellan fönstren?
om man har så där men med spisen rakt fram? jag tycker det är svårt att veta vad man ska ha i hörnen.
ritningen är bra, men hur går det att ha gardiner om man har spisen mellan fönstren?
om man har så där men med spisen rakt fram? jag tycker det är svårt att veta vad man ska ha i hörnen.
nu har jag satt spisen rakt fram med öppet till vrum och en köksö.
det ser lite konstigt ut med skåpen ovanför diskbänken eller?
sedan har jag satt bänkar vid fönster och stängt till vrum
?? gärna kommentarer
det ser lite konstigt ut med skåpen ovanför diskbänken eller?
sedan har jag satt bänkar vid fönster och stängt till vrum
?? gärna kommentarer
Ja det är en side by side till höger. Ettan tyckte jag om men det är som du säger med överskåpen. Gillade köksön! skulle nog vilja ha diskhon under fönstret förresten, men då blir det långt till spisen. Där du ritade högskåp hade jag satt ett halvhögt skåp, tänkt till upphöjd diskmaskin. Framgick inte av bilden. Vill man ha så mkt gardiner med bänkskåp under? träpersien?
Hur skulle det va att ha spishällen i köksön + extra ho och "teknikvägg" med högskåp hela väggen där spisen och ugnspelaren är? Då kan man skippa överskåp helt också.
Hur skulle det va att ha spishällen i köksön + extra ho och "teknikvägg" med högskåp hela väggen där spisen och ugnspelaren är? Då kan man skippa överskåp helt också.
jag gillade väggen med högskåp. men då skulle man behöva fixa till fönstret. bra med ugn o micro i samma höjd. de vill gärna ha diskmaskin upphöjd men jag har inte hittat nåt skåp på ikea där man kan ha det. har du satt ditt ett halvhögt skåp eller?
nu har jag gjort det du gav som förslag. det ser jättebra ut tycker jag. tack för tipset!
om de nu byter fönster o sätter ett dubbelfönster i mitten fungerar det med teknikväggen.
(kanske ska säga att huset är en mexitegel villa som är byggd -74)
om de nu byter fönster o sätter ett dubbelfönster i mitten fungerar det med teknikväggen.
(kanske ska säga att huset är en mexitegel villa som är byggd -74)