Tack för svaren, även om jag fortfarande inte hittat något "smoking gun"... 😄

Prata med grannen är dödfött,typ. Det jag funderat på, och som nino är inne på, är att förklara för grannen att byggs det inte där byggs det på ett fr honom mer störande ställe. Frågan är då om vad som händer om grannen nu skulle ge mig ett medgivande, försvinner hela problemet med kommunen då, eller riskerar jag fortfarande att åka på byggsanktionsavgiften? Claes kommentar i frågan antyder ju att jag är körd även i det fallet... 😬 Nu tror jag inte grannen kommer ändra sig ändå, men man vet ju aldrig...

Jag tror jag helt enkelt får be att få ett möte ansikte mot ansikte för att försöka få svar på mina frågor och reda ut vad som gäller och vilka möjligheter jag har.

ingenmansland ingenmansland skrev:
Du kan täcka den med en låda som står på hjul. Då blir det ingen fast byggnad och du kan strunta i allt de säger.
Som Anna redan förklarat; nej, det funkar inte. Tyvärr. Eller snarare som tur är.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
harry73
Om du vet att du har rätt, är det bara att överklaga kommunens beslut
 
Det är det som är problemet, jag vet ju inte om jag har rätt. Eller för att uttrycka sig såhär; jag vet inte vad jag behöver göra för att få rätt. Det är ju helt omöjligt att hitta något konkret i vare sig regelverk eller någon annanstans. 🤔 Jag är helt och hållet beredd att minska förrådet, men då vill jag helst vet med hur mycket jag behöver minska det. Visst kan jag begära prövning enligt PBL Kap 9 Par 14, men jag vill inte behöva göra om flera gånger tills jag hittar rätt.

Lov för åtgärder som inte kräver lov​


14 § Även om en åtgärd med ett byggnadsverk eller mark inte kräver bygglov, rivningslov eller marklov, får den som avser att vidta åtgärden ansöka om att åtgärden prövas och har rätt att få sin ansökan prövad som om åtgärden krävde lov. Prövningen ska avse åtgärdens förenlighet med denna lag.
 
Claes Sörmland
Välj väg. Två uppenbara alternativ:

1. Riv din vedförvaring nu, ta ett foto som visar på frånvaro av förvaringen och skicka det till kommunen och skriv att vedförvaringen som de bedömde som bygglovspliktig att uppföra är rättad, alltså nedmonterad. Riv nu i helgen, finns ingen anledning att leka med elden och snart kan det vara snöstorm så att du inte kan göra jobbet.

2. Om du orkar med några månader till år i rättsapparaten, sänk höjden på vedförvaringen så att den är så låg att en vuxen person inte kan uppehålla sig i den. Det borde då inte längre kunna klassas som en byggnad. Välj en intern höjd under 1,6 m. Meddela kommunen att du har rättat och monterat ned den vedförvaring som de bedömde som bygglovspliktig. Låt tiden gå. Kanske ger tillsynen upp. Kanske ger grannen upp.

Om tillsynen istället fortsätter att hävda att det är en byggnad så meddela dem att du de har fel i sin bedömning. Låt nämnden besluta att påföra dig en byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande och överklaga. Du kan garanterat överklaga i två steg, Länsstyrelsen och MMD. Möjligen kan MÖD tycka detta är ett intressant fall. Du kan säkert crowdfunda byggsanktionsavgiften här. Vill du ha hjälp med skrivelserna så ställer jag gärna upp så vi får detta testat i MÖD. Jag vill veta var gränsen går vad gäller den interna höjden för att inte räknas som en byggnad.

(Problemet är ju strandskyddsfrågan. Detta gör det hela betydligt mer komplicerat och för mig juridiskt mindre intressant.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
Uppdatering:

För att om möjligt undvika att byggsanktionsavgiften tas ut rev jag för ett par veckor sedan vedförrådsdelen och minskade höjden på hydrofordelen, vilket såklart meddelades till kommunen. Samtidigt har jag fått till ytterligare ett platsmöte - idag - och då hoppas jag få lite bättre svar på mina frågor - som ökar i antal för varje gång jag får ett svar från kommunen. 😄

Jag har dock fått ett hyfsat konkret svar på frågan om det finns någon gräns för när byggnadsverket inte behöver bygglov (eller medgivande): "Nej, jag ser ingen möjlighet att minska förrådets volym för att det ska bli en bygglovsbefriad åtgärd. Du har inte grannens medgivande och det ställer till det."
Men återigen, det går emot tidigare besked.

Planen för mötet idag är att bland annat ta reda på om det går att få behålla en liten låda á 1x1x1 meter där hydroforen kan stå. Om svaret på den frågan blir ja är ju den naturliga följdfrågan hur stort det utrymmet får vara.
Vidare vill jag veta om jag kan bygga ett förråd mer än 4,5 meter från tomtgräns utan att behöva bygglov och utan att grannen har möjlighet att påverka det.

Planen framåt är som jag varit inne på tidigare att skicka in en ansökan om att få ett beslut på att mitt förråd INTE är en byggnad så att jag kan bygga upp det igen. Liten chans kanske, men man vet aldrig...


Vi får se hur det går idag, info kommer. 👍
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vidare vill jag veta om jag kan bygga ett förråd mer än 4,5 meter från tomtgräns utan att behöva bygglov och utan att grannen har möjlighet att påverka det.
Men den frågan är väl (nästan) solklar. Om du håller dig inom reglerna för friggebod, så får du bygga utan att kommunen eller grannen har med saken att göra.

Jag skriver (nästan), för det kan finnas ett explicit förbud mot bygglovfria byggnader i vissa detaljplaner, men det gäller mest områden med extra högt ställda kultur skyddsregler. Och om du har fastigheten inom strandskyddsområde kan du behöva dispens även för en friggebod.
 
T ToRy skrev:
Uppdatering:

För att om möjligt undvika att byggsanktionsavgiften tas ut rev jag för ett par veckor sedan vedförrådsdelen och minskade höjden på hydrofordelen, vilket såklart meddelades till kommunen. Samtidigt har jag fått till ytterligare ett platsmöte - idag - och då hoppas jag få lite bättre svar på mina frågor - som ökar i antal för varje gång jag får ett svar från kommunen. 😄

Jag har dock fått ett hyfsat konkret svar på frågan om det finns någon gräns för när byggnadsverket inte behöver bygglov (eller medgivande): "Nej, jag ser ingen möjlighet att minska förrådets volym för att det ska bli en bygglovsbefriad åtgärd. Du har inte grannens medgivande och det ställer till det."
Men återigen, det går emot tidigare besked.

Planen för mötet idag är att bland annat ta reda på om det går att få behålla en liten låda á 1x1x1 meter där hydroforen kan stå. Om svaret på den frågan blir ja är ju den naturliga följdfrågan hur stort det utrymmet får vara.
Vidare vill jag veta om jag kan bygga ett förråd mer än 4,5 meter från tomtgräns utan att behöva bygglov och utan att grannen har möjlighet att påverka det.

Planen framåt är som jag varit inne på tidigare att skicka in en ansökan om att få ett beslut på att mitt förråd INTE är en byggnad så att jag kan bygga upp det igen. Liten chans kanske, men man vet aldrig...


Vi får se hur det går idag, info kommer. 👍
Lådan till hydroforen borde inte vara något problem, läs det här rättsfallet
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/117853/
 
T ToRy skrev:
Planen framåt är som jag varit inne på tidigare att skicka in en ansökan om att få ett beslut på att mitt förråd INTE är en byggnad så att jag kan bygga upp det igen. Liten chans kanske, men man vet aldrig...
Osäker på om kommunen kan fatta ett sådant beslut. Möjligen om du anmäler ditt eget projekt som svartbygge, och kommunen kommer fram till att det inte är det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Uppdatering:

För att om möjligt undvika att byggsanktionsavgiften tas ut rev jag för ett par veckor sedan vedförrådsdelen och minskade höjden på hydrofordelen, vilket såklart meddelades till kommunen. Samtidigt har jag fått till ytterligare ett platsmöte - idag - och då hoppas jag få lite bättre svar på mina frågor - som ökar i antal för varje gång jag får ett svar från kommunen. 😄

Jag har dock fått ett hyfsat konkret svar på frågan om det finns någon gräns för när byggnadsverket inte behöver bygglov (eller medgivande): "Nej, jag ser ingen möjlighet att minska förrådets volym för att det ska bli en bygglovsbefriad åtgärd. Du har inte grannens medgivande och det ställer till det."
Men återigen, det går emot tidigare besked.

Planen för mötet idag är att bland annat ta reda på om det går att få behålla en liten låda á 1x1x1 meter där hydroforen kan stå. Om svaret på den frågan blir ja är ju den naturliga följdfrågan hur stort det utrymmet får vara.
Vidare vill jag veta om jag kan bygga ett förråd mer än 4,5 meter från tomtgräns utan att behöva bygglov och utan att grannen har möjlighet att påverka det.

Planen framåt är som jag varit inne på tidigare att skicka in en ansökan om att få ett beslut på att mitt förråd INTE är en byggnad så att jag kan bygga upp det igen. Liten chans kanske, men man vet aldrig...


Vi får se hur det går idag, info kommer. 👍
Din granne verkar lite speciell (varför har de tre paraboller(!) )
En väg fram för att få medgivande är terrorbalans. Har grannen lov för allting på sin tomt? Det finns inget som är gränsfall?
 
Efter- mötet-update!

Jahopp, även ansikte mot ansikte motsäger de sig själva... I ena andetaget är det helt otänkbart att jag ens kan få ha en liten låda för hydroforen utan bygglov eller medgivande, i nästa kan jag skicka in en ansökan där jag får prövat om åtgärden kräver bygglov eller ej. Ja jösses... 🙄 Hade ju kunnat pressa dem om den motsägelsen men de var trots allt så hjälpsamma de kunde och jag behåller hellre en bra dialog i det här läget än försöker sätta dem på plats.



H hempularen skrev:
Men den frågan är väl (nästan) solklar. Om du håller dig inom reglerna för friggebod, så får du bygga utan att kommunen eller grannen har med saken att göra.

Jag skriver (nästan), för det kan finnas ett explicit förbud mot bygglovfria byggnader i vissa detaljplaner, men det gäller mest områden med extra högt ställda kultur skyddsregler. Och om du har fastigheten inom strandskyddsområde kan du behöva dispens även för en friggebod.
När jag tog upp frågan om att bygga förråd på annan plats fick jag samma besked, grannen har inte med saken att göra. Däremot blev de väldigt osäkra på huruvida friggebod och attefall egentligen är relevant i icke detaljplanerat område... Men beskedet är i alla fall att jag får bygga mitt förråd utan bygglov så länge jag håller mig 4,5 meter från tomtgräns. Så det blir för grannen att välja var förrådet gör sig bäst. Eller så skiter jag i grannen och söker bygglov för att bygga ut huset ännu mer på samma plats, fast större, inklusive förråd. 😁


R Riverground skrev:
Lådan till hydroforen borde inte vara något problem, läs det här rättsfallet
[länk]
Se ovan, handläggarna ansåg att bygglov eller medgivande behövs oavsett storlek så länge det är inom 4,5 meter från tomtgräns. Eller så gör det inte det... 😆



H hempularen skrev:
Osäker på om kommunen kan fatta ett sådant beslut. Möjligen om du anmäler ditt eget projekt som svartbygge, och kommunen kommer fram till att det inte är det.
Enligt PBL Kap 9 Par 14 kan man tydligen ansöka om ett sådant besked, och handläggarna sade att det är ett alternativ. Fan tro't...


R Riverground skrev:
Din granne verkar lite speciell (varför har de tre paraboller(!) )
En väg fram för att få medgivande är terrorbalans. Har grannen lov för allting på sin tomt? Det finns inget som är gränsfall?
Ingen aning om parabolerna, men han är inte ute och rör sig så ofta. Något måste han ju göra på kammaren. 😄
Jag har allt funderat på terrorbalans också, han har ett flertal vedförråd, carport, virkesupplag och andra "byggnader" som jag misstänker att han inte har sökt bygglov för. Minst ett står precis vid tomtgräns, tyvärr inte min dock. Men jag vill ha klart med mitt först innan jag går på honom. Men jag kanske börjar med att ge honom valet mellan denna placeringen eller en sämre placering, jag får se.


Första steget blir att skicka in en ansökan om att inte behöva bygglov, sen får jag se hur det går.
Ett skönt besked fick jag i alla fall; om jag kommer in med någon form av ansökan inom rimlig tid så pausas byggsanktionsavgiften och jag kan behålla förrådet som det står idag. Vid eventuellt negativt besked om förrådets vara får jag tid att riva och river jag inom den tiden blir det ingen avgift över huvud taget.

Så, där står jag nu. Mer lär komma... 👍
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
han har ett flertal vedförråd, carport, virkesupplag och andra "byggnader" som jag misstänker att han inte har sökt bygglov
Är det inte detaljplanerat område, så får man göra rätt mycket sådant utan bygglov, så länge man håller sig mer än 4,5m från gränsen.
 
Om du planterar lite buskar runt lådan till hydroforen då?

Är ju löjligt så det är inte sant om man inte ens ska få göra en kub på 1*1*1m på sin egen mark
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Jag har dock fått ett hyfsat konkret svar på frågan om det finns någon gräns för när byggnadsverket inte behöver bygglov (eller medgivande): "Nej, jag ser ingen möjlighet att minska förrådets volym för att det ska bli en bygglovsbefriad åtgärd. Du har inte grannens medgivande och det ställer till det."
Men återigen, det går emot tidigare besked.
Jag tror ni pratar förbi varandra. När handläggaren skriver "bygglovsbefriad åtgärd" så betyder det inte vad du tycks tro. Termen har en mycket specifik betydelse i PBL och betyder en åtgärd som normalt kräver bygglov men som genom viss särreglering i PBL är bygglovsbefriad. Detta inkluderar friggebod och attefallsåtgärder. Handläggaren har helt rätt i att dessa aldrig kan bli aktuella eftersom de kräver grannens medgivande när de genomförs så nära gränsen.

Det du vill veta är när vedförrådet blir så pass litet att dess uppförande inte anses vara en byggnad och alltså inte alls kräver bygglov. Det är något helt annat, det finns ingen bygglovsbefrielse att tala om eftersom ett byggnadsverk som inte är en byggnad eller annan anläggning som listas i PBF inte kräver bygglov.

Jag hoppas det var begripligt!

T ToRy skrev:
Vidare vill jag veta om jag kan bygga ett förråd mer än 4,5 meter från tomtgräns utan att behöva bygglov och utan att grannen har möjlighet att påverka det.
Inte om förrådet är en byggnad enligt PBLs definition. Är det för litet för att anses vara en byggnad så får du det.

T ToRy skrev:
Planen framåt är som jag varit inne på tidigare att skicka in en ansökan om att få ett beslut på att mitt förråd INTE är en byggnad så att jag kan bygga upp det igen. Liten chans kanske, men man vet aldrig...
Det finns inget möjlighet för byggnadsnämnden att besluta att ett viss byggnadsverk inte är en byggnad i förskott. De kan göra den bedömningen i efterhand vid en tillsyn. Detta kan sedan överklagas av t ex grannen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
Se ovan, handläggarna ansåg att bygglov eller medgivande behövs oavsett storlek så länge det är inom 4,5 meter från tomtgräns. Eller så gör det inte det... 😆
Eftersom det inte är bygglovspliktigt så är 4.5m regeln irrelevant. PBL bestämmer här, inte din handläggare :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Enligt PBL Kap 9 Par 14 kan man tydligen ansöka om ett sådant besked, och handläggarna sade att det är ett alternativ. Fan tro't...
Nej det stämmer inte. Lagtexten för 9 kap. 14 § PBL lyder:

"Även om en åtgärd med ett byggnadsverk eller mark inte kräver bygglov, rivningslov eller marklov, får den som avser att vidta åtgärden ansöka om att åtgärden prövas och har rätt att få sin ansökan prövad som om åtgärden krävde lov. Prövningen ska avse åtgärdens förenlighet med denna lag."

Du kan alltså söka bygglov för åtgärder som inte kräver bygglov. Men du får inget besked om att åtgärden inte kräver bygglov.


Vad är detta, handläggaren från helvetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.