Hejsan.. Vi ska bygga ett Lb-hus ur Ugglan-serien,nämligen ugglan 102.. Nu undrar vi över ett EXAKT väggmått i badrummet,väggen mot klädvård/tvättstuga..Vi skall nämligen köpa ett massagebadkar ,så vi skulle vilja veta av nån som bor i ett ugglan 102 ,147 eller 159..När jag "skalmåttar" på ritningen funkar det,men jag skulle vilja vara 100% säker.. Inte så lätt att veta om kaklet är inräknat på ritningen..

MVH/Bartiz

Hej!

175-180 cm Ugglan 159
/Qassim

Tack så jätte mycket för svaret... Det blir på det berömda håret då... Badet e nämligen 1730x1200...Men de e bara be till gudarna att dem inte lägger för tjockt med fuktspärr =)

Tack igen MVH/Baritz

Hej! Vi bygger med LB-hus (ugglan 159) och är mycket nöjda. Slutbesiktning nästa vecka.
Tänk på att de ändrat om lite i planlösningarna bland ugglan husen.
Ugglan 159 heter numera Ugglan variant. Det är inte säkert att det är samma mått längre.

Ellemm34 skrev:
Hej! Vi bygger med LB-hus (ugglan 159) och är mycket nöjda. Slutbesiktning nästa vecka.
Tänk på att de ändrat om lite i planlösningarna bland ugglan husen.
Ugglan 159 heter numera Ugglan variant. Det är inte säkert att det är samma mått längre.
Hejsan...Va skoj,har ni valt till mycket extra saker från Lb-hus,eller direkt från snickarna eller nån annan hantverkare? Lite intresserad, för de är ju så lätt att glömma vissa saker,som man senare får ångra sig bittert för..Jo,tack,jag vet att dem ändrat om..Enligt min åsikt mycket rakare å tråkigare linjer,men som "tur" var så skrev vi kontrakt innan ändringarna trädde i kraft..Har du fått fram samma mått som som qassim? Eller har du lust att kontrollmäta du oxå,så blir jag riktigt glad..Vårt bygglov blir förhoppningsvis godkännt inom en väldigt snar framtid,sen är det bara "färg/tillvals-listan" som ska gås igenom..Sen blir det väl avrop förhoppningsvis.. Fast de e ganska lång tid mellan avrop och "tillträde för våra jobb",hela 31 veckor..Vad hade ni där??

MVH/Baritz

Hej! Jo vi har valt till en massa saker. Lika bra att välja till när man är igång! ;-) Vi har förlängt huset 1.2 meter, kupa, centraldammsugare, massiva ekluckor i köket, klinker i hall och kök, extra garderober, isolerat förrådet, dubbelcarport, puts på huset.....plus en hel del smått och gott! :)
Jag tycker också att den nya planlösningen är rak och tråkig.
Det är säkert samma mått. Eftersom snickarna inte är i huset varje dag längre vet jag inte när jag kommer dit nästa gång. Men vi har iallafall slutbesiktning nästa fredag så efter det så kan jag kontrollmäta!
Det är ett himla väntande hela tiden. Vi började processen i slutet på december i fjol. På byggstartmötet i maj fick vi den 15:e december som slutdatum. Nu blev det färdigt 2 veckor tidigare och det känns bra!!
Vi är mycket nöjda med LB-hus.

Ja,de var ju trevligt med "2 veckors bonus"..
Vore som sagt kanon om du har lust att mäta väggen då,bättre sent än aldrig =) ,vi har ju egentligen all tid i världen på oss.
Men man är änåd otålig och nyfiken..Håller med dig om att det är en himla massa väntan hela tiden,vi köpte tomten sista maj. Och får väl strax godkännt från kommun ang. bygglovet hoppas jag (tagit över 3 mån),sen blir det ju typ 14-18 veckors väntan på att sprängningen skall dra igång..Förstod det som att dem tar det strax innan plattan skall gjutas...Vi har oxå tänkt oss förlängning av vard.r + ryggåstak + Till-luftsrör för framtida kamin + extra avloppsbrunn i badr. + fullhöjd på köket + fönster på vår oinredda ö.vån...Sen är det nog lite mer som jag glömt..Central dammsugare bjöd säljarn på för att vi skrev på kontraktet,samt halva priset på fönstren på ö.vån..Men som sagt,bara massa väntan...Har du läst qassims tråd ang P-märkningen av huset..Tror det var "juridik-tråden"...Hur är det med P-märkningen för er?

MVH/Baritz

Nä jag har inte läst den tråden. Vad handlar den om???
Vi flyttade också en vägg på ovanvåningen så att vi fick 4 sovrum istället för 3.
Jo...2 veckors bonus är verkligen inte fel!!
Har ni också alu fönster?
De hade precis uppgraderat när vi skulle skriva på så vi hade möjlighet att välja om vi ville ha de gamla eller med de nya. Det blev ju lite dyrare med alu men vi ville ha det så det var ingen tvekan.

Gå in å läs på rubriken Juridik........Handlar om P-märkningen av LB-hus,som visst uteblivit för vissa..Ja,alu fönster är standard numera..
Vart har ni byggt någonstans om man får fråga?? Vi skall bygga strax utanför Stockholm (i Handen).. Är lite intresserad av om er Kvalitetsansvarig varit bra,och hur ni fick tag på honom/henne??

Vi bygger i Hässleholm.
Vi valde faktiskt vår byggledare som kvalitetsansvarig. Nu är det säkert många som idiotförklarar oss och jag vet att man ska välja en opartisk KA.
MEN.....jag har flera kompisar som jobbar på LB-hus och de sa att han var väldigt bra och det är precis vad vi tycker också.
Dessutom hade han bara nollfelshus ifjol.
Jag ringer honom med jämna mellanrum och ställer lite frågor om jag undrar över något och vi har en väldigt bra dialog.
Jag vet inte hur ofta en opartisk KA besöker bygget???
Men den vi valde är där med jämna mellanrum för det är 4 LB-hus på vårt område. Med facit i hand känns det bra att vi valde just honom.
Sen blev det lite billigare också! ;-)

ok...Det kan säkert vara bra,men jag håller med om att det faktiskit låter lite konstigt..Jag vet inte om jag ska ta nån KA genom kommunen,dem hade tydligen några iaf..Himla svårt att veta om dem e bra eller inte,de kan ju bli grisen i säcken, eller "jackpot".....Hmm får luska vidare på de..Ha de så bra så länge...Så kan vi väl "höras" lite längre fram...

MVH/Baritz

Hur ofta besöker en KA bygget egentligen? Vad jag hört av andra kan vissa vara väldigt upptagna så de har inte tid att besöka det speciellt ofta. Eller så kommer de när plattan redan är gjuten och klar....?
Därför valde vi en från LB-hus. Han hade som sagt bara nollfelshus ifjol och det ligger ju i hans intresse också att det blir bra. Sen har han ju press på sig från sina chefer att produkten ska bli så bra som möjligt....
Vi har som sagt en bra dialog. Jag besöker huset så gott som dagligen och är det nåt så ringer jag och frågar.

Ja,de var en bra fråga...Hur ofta besöker dem egentligen bygget?? Vad jag förstått så är det väldigt olika,en del KA verkar "knappt finnas till",medans andra är jätteaktiva...De är just en sådan jag skulle vilja hitta,alltså en JÄTTEaktiv,som verkligen gör skäl för sina pengar..Men vi får se,ska lyssna me kommunen och hoppas på att dem har några "heta" tips.. Jag vill iaf. inte ha nån som Lb-hus fixar åt mig,känns lite som att han/hon skulle kunna titta lite mellan fingrarna om nåt "går lite snett"..Men jag vet inte alls..Man är helt enkelt ROOKIE på ämnet...Bara be en bön att man hittar rätt...

MVH/Baritz

Ja, det är inte lätt att anlita en KA. Men man kan fråga om några referenser t ex, fråga kommunen om just den KA som du ev ska anlita. Jag som en slump hitta någon som bor på samma område som huset ska byggas i.
Titta på länk och bara skriv ditt län. Då hittar många som är N eller K behöriga och alla de är riks behöriga KA.

http://webtjanst.boverket.se/Boverket/GodkandaWeb/index.aspx

Mvh/Qassim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.