Om du inte.mpste ha givit där ute så hade jag satt upp en trådlös länk istället. Borde kunna ge 200-500mbit beroende på utrustning.
 
Jag tror att den går ca en miljard gånger snabbare än så.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att den går ca en miljard gånger snabbare än så.
Menar du trådlös?
 
L lostinsweden skrev:
Menar du trådlös?
Jag tror han menar att du borde få 200-500 Megabit/s, inte millibit/s.
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Kat 6 ska ge 1gb, trogligtvis inte med 100m men andå det måste vara lite mer pålitligt än trådlös.
 
95m kabel är ju nästan vad standard säger som total maxlängd. Kommer säker funka bra iaf men bra att veta.
Och själv skulle jag om inte en radiolämk duger och gillar att gräva lagt ner en fiber istället för CAT6 kabel så slipper man ev risker med åska och spännings skillnader mellan husen. Lite dyrare då det behövs mediakonverterare eller swtich med fiber SFP.
Så beroende på hastihetsbehov och jobbet att gräva skulle jag välja mellan fiber eller radiolänk.
 
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
95m kabel är ju nästan vad standard säger som total maxlängd. Kommer säker funka bra iaf men bra att veta.
Och själv skulle jag om inte en radiolämk duger och gillar att gräva lagt ner en fiber istället för CAT6 kabel så slipper man ev risker med åska och spännings skillnader mellan husen. Lite dyrare då det behövs mediakonverterare eller swtich med fiber SFP.
Så beroende på hastihetsbehov och jobbet att gräva skulle jag välja mellan fiber eller radiolänk.
100m är bara maxlängd för Gbit-hastighet, den klarar betydligt längre sträckor än så men med reducerad hastighet. Inom 100m torde skarvar och anslutningar spela betydligt större roll för faktiskt resultat.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror han menar att du borde få 200-500 Megabit/s, inte millibit/s.
Givetvis.
Skyller på att det ibland går lite för fort på mobilen 😊
 
Jag skulle grävt ned en typ 25 eller 32mm slang och sen dragit i den billigaste kabeln du kan hitta, går den sönder efter några år så är det enkelt att dra ur den gamla och i med en ny.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
C
H hapazard skrev:
100m är bara maxlängd för Gbit-hastighet, den klarar betydligt längre sträckor än så men med reducerad hastighet. Inom 100m torde skarvar och anslutningar spela betydligt större roll för faktiskt resultat.
Nja, 100m (egentligen 5 + 90 + 5 m) är en designparameter i alla vanliga standarder för Ethernet över tvinnad partråd. Dvs. standarderna förutsätter att en kabel aldrig är längre än så. Däremot i vissa fall kortare.

Visst lär det funka alldeles utmärkt med lite längre kablar än så, men då är man utanför standardens ramar och funktionen är ospecificerad. Rent tekniskt är det inte nödvändigtvis möjligt att kompensera för kabellängden genom att t.ex. använda en grövre kabel eller kontaktdon av högre kvalitet då detta inte påverkar signalfördröjningen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fiber blir för dyrt. Vill kunna erbjuder Wifi till gästor vid uthyrning för att det är nästan krav nuförtiden. Hur stort är faran med åska?
Pre Fiber när vi hade fast telefon,Telia med hängande tråder fick vi ringa efter en ny router vid varje storm. Riktigt pain in the ass för att ni vet hur långt tid det ta för Telia att agera.
 
C
L lostinsweden skrev:
Fiber blir för dyrt.
Var ligger smärtgränsen? 100 m förterminerad fiberkabel + 2 st mediaomvandlare torde du kunna få för ca. 3 000 kr. 100 m Cat-6 kabel ca. 1 000 kr. Så det är ingen extrem skillnad.

Jag skulle mer oroa mig för grävningsbudgeten... Tänkte du gräva 100 m för hand?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Om du inte behöver mer än 100mbit så hade jag satt upp två Loco M5 och sen vara nöjd med det. Då slipper du gräva och knöla med rör. Och risken vid åska är mindre.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.