9 138 läst · 31 svar
9k läst
31 svar
Solceller, batteri och smart applikation för styrning?
Låter klart intressant, hur och var gjorde du den inställningen med tiderna?Maalox skrev:Svarar ej på din fråga men med Huaweis inverter/batteri är det väldigt straight forward att ställa in scheman för upp/urladdning för hela veckan (samt huruvida överskottsproduktion skall gå till att ladda upp batteriet eller säljas). . Detta är ju dock ej som du frågar om synkat med elpriset.
Jag har ställt in uppladdning mellan 01 och 03 och urladdning 08 till 11 som default. Ser detta som en OK lösning till jag lyckats hitta en dynamisk setup som fungerar.
Har precis lyckats koppla upp systemet mot min Rasberry Pi / Home Assistant och skall när tillfälle ges börja gräva i vad som kan göras med kombon InfluxDB, Red Nod samt Grafana (det senare för visualisering). Huruvida man med en sådan setup kan nyttja Nordpools data för att optimera batteriladdning har jag inte listat ut ännu. Men finns säkerligen någon här på BH som vet mer än mig.
Edit: Node-RED, inte Red Nod
Jag loggar in på FusionSolar portalen, därefter:C Coachen62 skrev:
Device Management > Dongle 1 > Configuration.
Under EMS Control. ändra till TOU (Time of Use). Då kan du ställa in scheman för in respektive urladdning, huruvida du vill att överbliven produktion skall gå till att ladda batteri eller säljas etc.
Jag sitter på ett system från Enequi med 35 KW batteri. Har alla tänkbara funktioner med AI som lär sig förbrukning, produktion, läser in väderprognos, elpriset osv. Systemet lagrar solel men kan också köpa/sälja om man vill det för att öka lönsamheten. Bara att fråga om ni grunnar på något
Jag kan titta ikväll men misstänker att du kanske inte har administratörsbehörighet. Detta var något jag fick då jag behövde göra en ändring för ModbusTCP. Hör med din installatör om detta kanske? Dom borde kunna hjälpa dig genom en knapptryckning.
Klart nyfiken, som jag skrivit tidigare så kör jag ett Huaweil system med både batteri samt en backup lösningHemmagrejjarn skrev:
Behöver man investera i fler produkter för att få samma möjligheter som du har idag?
Jag även fått ett tips på dennaHemmagrejjarn skrev:
https://elausys.be/products/knx/gateways/huawei-inverter-knx-interface/
Är det någon som vet eller har använt sig av KNX?
Jag har ju köpt ett system från en och samma leverantör så vad som gäller för huawei och vad som behövs för samma funktioner vet jag inte.C Coachen62 skrev:
Detta var spännande läsning, då jag har en ny anläggning från Huawei och med batterilagring. Använder Fusion Solar och extra laddar mitt batteri på natten och använder batteriet på de dyra timmarna, som beskrivet i tidigare respons. Ser inga problem med detta och tvivlar starkt på att det skulle vara otillåtet.
Funderar också på att komplettera med en Huawei - Backup Box-B1 men känner att det kanske är bortkastade pengar. Ca 10k för boxen och ytterligare 6k för installationen.
Någon som har erfarenhet eller vill bidra med åsikt så kanske denna tråd kan få liv igen.
Funderar också på att komplettera med en Huawei - Backup Box-B1 men känner att det kanske är bortkastade pengar. Ca 10k för boxen och ytterligare 6k för installationen.
Någon som har erfarenhet eller vill bidra med åsikt så kanske denna tråd kan få liv igen.
HejHolypain skrev:Detta var spännande läsning, då jag har en ny anläggning från Huawei och med batterilagring. Använder Fusion Solar och extra laddar mitt batteri på natten och använder batteriet på de dyra timmarna, som beskrivet i tidigare respons. Ser inga problem med detta och tvivlar starkt på att det skulle vara otillåtet.
Kul nån skriver i tråden
Jag köpte hela paketet med batteri, smart backup boxen, jag fick in 2 offerter på det och slutsumman för mig blev strax över 50 000 kr
Under sommaren så har jag använt solel för att ladda batteriet och sedan tömt på det på natten. Får se om jag ändrar på detta nu under vinterhalvåret.
Spännande att läsa om smart styrning, hade missat den här tråden.
Jag har själv batteri på dryga 20kWh sedan förra vintern. Också med en "uttagsbox" så at man kan nyttja batterierna vid strömavbrott.
Under vintern laddade jag upp vid lågtaxa och förbrukade när det var dyrt, och under sommaren såklart via solpanelerna. Jag har dock fixat med schema för uppladdning och urladdning osv "manuellt" via appen, hade gärna haft en smartare lösning som gjort det automatiskt.
Numera har jag dock anslutit mig till Checkwatt, så nu har jag inte längre kontrollen. Men när ersättningen för stödtjänster i framtiden sjunker hoppas jag kunna skaffa en smartare styrning som sköter laddandet, borde räcka med en bra algoritm med tillgång till spot-priset kan jag tycka.
Jag har själv batteri på dryga 20kWh sedan förra vintern. Också med en "uttagsbox" så at man kan nyttja batterierna vid strömavbrott.
Under vintern laddade jag upp vid lågtaxa och förbrukade när det var dyrt, och under sommaren såklart via solpanelerna. Jag har dock fixat med schema för uppladdning och urladdning osv "manuellt" via appen, hade gärna haft en smartare lösning som gjort det automatiskt.
Numera har jag dock anslutit mig till Checkwatt, så nu har jag inte längre kontrollen. Men när ersättningen för stödtjänster i framtiden sjunker hoppas jag kunna skaffa en smartare styrning som sköter laddandet, borde räcka med en bra algoritm med tillgång till spot-priset kan jag tycka.
HejCasualBuilder skrev:Spännande att läsa om smart styrning, hade missat den här tråden.
Du får gärna dela med dig angående din algoritm när den är klar
Klart nyfiken
Glömde fråga om hur det fungerar med Checkwatt och om du känar något på det
Hur jag skulle få en algoritm att styra grejerna vet jag inte, men rent logiskt så skulle jag bygga upp den med gränsvärden för när det är värt att ladda och ladda ur i förhållande till högsta och lägsta spotpris, vad en full laddcykel kostar samt med hänsyn till överföringsavgifter och skatter på den köpta elen. Helst även kopplad till ngn väderdata så att man vet om man kan förvänta sig ngn betydande del sol-el.
Ang Checkwatt; Jag har just dragit igång, tydligen har det varit väsentligt bättre ersättningar under sommaren (sett lite data från en annan som är ansluten) när det krävts mer stabilisering pga alla solcellsanläggningar.
Kanske snitt på 40kr/dag för mig, men som sagt inte mkt data ännu. På sommaren bör det kunna bli snitt över 150kr/dag. Jag kör på ett år tänker jag så har jag mer data efter det. Det kan ju tänkas att det stiger pga obalanser när det blir kallare här i SE4.
Ang Checkwatt; Jag har just dragit igång, tydligen har det varit väsentligt bättre ersättningar under sommaren (sett lite data från en annan som är ansluten) när det krävts mer stabilisering pga alla solcellsanläggningar.
Kanske snitt på 40kr/dag för mig, men som sagt inte mkt data ännu. På sommaren bör det kunna bli snitt över 150kr/dag. Jag kör på ett år tänker jag så har jag mer data efter det. Det kan ju tänkas att det stiger pga obalanser när det blir kallare här i SE4.
Hej!CasualBuilder skrev:Hur jag skulle få en algoritm att styra grejerna vet jag inte, men rent logiskt så skulle jag bygga upp den med gränsvärden för när det är värt att ladda och ladda ur i förhållande till högsta och lägsta spotpris, vad en full laddcykel kostar samt med hänsyn till överföringsavgifter och skatter på den köpta elen. Helst även kopplad till ngn väderdata så att man vet om man kan förvänta sig ngn betydande del sol-el.
Kanske snitt på 40kr/dag för mig, men som sagt inte mkt data ännu. På sommaren bör det kunna bli snitt över 150kr/dag. Jag kör på ett år tänker jag så har jag mer data efter det. Det kan ju tänkas att det stiger pga obalanser när det blir kallare här i SW
CasualBuilder skrev:Hur jag skulle få en algoritm att styra grejerna vet jag inte, men rent logiskt så skulle jag bygga upp den med gränsvärden för när det är värt att ladda och ladda ur i förhållande till högsta och lägsta spotpris, vad en full laddcykel kostar samt med hänsyn till överföringsavgifter och skatter på den köpta elen. Helst även kopplad till ngn väderdata så att man vet om man kan förvänta sig ngn betydande del sol-el.
DU kör alltså Checkwatt tillsammans med Huawei-anläggning?
Har förstått det som att den går under "normal" alltså inte snabba som många andra, men du får fortfarande ersättning?
Kan du snälla berätta mer?
Hej,jskjonsson skrev:
Nej, jag har batterier från Solax, så det är under kategorin "snabba". Dock fortsatt blygsam ersättning, 555kr så här långt för innevarande månad, men med en något avtagande trend, vad det verkar.
Dock ändå mer än jag skulle tjänat på aktivt användande av batterierna. Dessutom är de i princip hela tiden laddade till 65%, så det finns ju alltid en backup om det skulle bli ett längre strömavbrott. Annars finns ju alltid risken att nivån är låg just närman behöver dem.