D Daniel 109 skrev:
Hur många gånger har folk försök förklara för dig varför det inte går? Både vilka orimliga resultat det får på marknaden och varför det inte går ihop med EU-regler.

Vill du ha det ytterligare en gång?
Jag gör ett kort undantag för min ignorering av dig och ber dig skriva kort och enkelt vilken paragraf som omöjliggör modellen i fråga. Inget svammel, utan en paragraf, tack. Det har inte någon gjort så det vore intressant att få veta.
Blir det ingen paragraf så fortsätter min ignorans av dig.
 
Du kan ta samtliga punkter i artikel tre.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du seriöst att skattebetalarna ska betala för alla fasadrenoveringar och fönsterbyten? Det låter fullständigt orimligt i mina öron.
Ja, alltså det är klart att det låter orimligt vid första anblick, och jag säger inte att det kanske inte är orimligt även vid djupare undersökning, MEN det är lite samma grej som att det är inte omöjligt att det hade varit billigare för samhället att ta en random gängmedlem, ge honom en lägenhet och 25k i månaden skattefritt, det låter vansinnigt, men det är inte omöjligt att staten skulle gå plus på det då han sannolikt inte skulle råna och misshandla folk (vilket hade sparat miljoner i rättegångskostnader, sjukvård och fängelsevistelser).

Det är inte omöjligt att det hade varit billigare att renovera upp SAMTLIGA småhus i landet till passivhusstandard än att bygga kärnkraft som motsvarar de energibehov man hade renoverat bort.

Man ska akta sig för att stirra sig blind på principer och politisk doktrin, och kanske se på resultaten istället.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det är en brutal skillnad. Det lönar sig säkerligen att betala gängkriminella för att uppföra sig, om man bortser i från vilka incitament det ger. Men då handlar det om ett litet antal som orsakar enorma kostnader. När det kommer till hus är det stora mängder som kostar massor att renovera för att få en ganska liten effekt. Annars skulle fastighetsägaren redan gjort det.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan ta samtliga punkter i artikel tre.
Det duger inte. Så lätt kommer du inte undan. Förklara hur Bekenmodellen bryter mot dessa punkter.
 
Bekenmodellen fungerar inte. Men om den fungerat som du menar att den gör så resulterar det i att vissa kunder får ett lägre pris. Menar du att du inte förstår att det inte uppfyller kravet på ”icke-diskriminerande regler” behöver det förklaras?
 
K karlmb skrev:
så fortsätter min ignorans
Din ignorans är noterad.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Den föreslagna nya modellen för hur elflöden ska beräknas skjuts upp åtminstone till oktober 2024, enligt ett meddelande från Svenska kraftnät.

Den har kritiserats för att fördyra elen för svenska konsumenter.

Så kallad flödesbaserat kapacitetsberäkning är tänkt att möjliggöra ett bättre utnyttjande av elnätet. Modellen baseras på EU-regler och var tänkt att sjösättas i början av 2024.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Den föreslagna nya modellen för hur elflöden ska beräknas skjuts upp åtminstone till oktober 2024, enligt ett meddelande från Svenska kraftnät.

Den har kritiserats för att fördyra elen för svenska konsumenter.

Så kallad flödesbaserat kapacitetsberäkning är tänkt att möjliggöra ett bättre utnyttjande av elnätet. Modellen baseras på EU-regler och var tänkt att sjösättas i början av 2024.
Bra.

Bättre utnyttjande av elnätet är ju såklart inte dålig i sig, men eventuella ökade kostnader ska inte läggas på konsumenterna utan kan tas från elbolagen snuskiga övervinster.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du har nog inte greppat vad det handlar om. El handlas på en marknad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har nog inte greppat vad det handlar om. El handlas på en marknad.
Det är inte något orubbligt som inte går att ändra på. Det är bara dumt att kasta upp händerna och säga "oj, nu blev det så här, nu får vi leva med dyra elpriser tills vi har fusion".
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle det annars fungera?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det annars fungera?
Min egna åsikt är att all elproduktion ska ägas av staten, ett enhetligt elpris ska sättas som anses rimligt för hushållen och sedan ska eventuellt underskott betalas med skattemedel.

Här finns naturligtvis utrymme för att sätta ett progressivt elpris, så att du om du förbrukar ovanligt mycket el i din villa får du betala ett högre pris.

Men el är, precis som tillgång till dricksvatten, något som iaf borde räknas som basala rättigheter och nödvändig infrastruktur, och därmed inte utsättas för marknadskrafter.

Det är inte svårare än att Sverige behöver X mwh, då bygger vi upp en elproduktion på något mer än X kwh. Blir det underskott kan vi tillfälligt köpa el från utlandet, och blir det ett överskott kan vi sälja elen dyrt till utlandet.

Det öppnar också för att vi kan bygga upp massiv elproduktion och sedan sälja utomlands för att få in stora intäkter till staten. Likt Norge och gulfstater gör med olja.
 
Klassisk planekonomi. Det har ju fungerat utmärkt när det testats på andra ställen. *IRONI*
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Well... innan avregleringen hade vi faktiskt ett mer robust elsystem med krav på elproducenterna att tillhandahålla en viss kapacitet. Och priserna var lägre trots överkapacitet.

Så påminn mig nu igen, hur mycket bättre har vi det nu?
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.