Halogenlampan gick sönder och jag har testat att byta ut den mot LED. Men det flimrar om den när jag använder lägsta dimbara läget. Har jag starkaste läget flimrar den inte. Kan jag ha köpt fel LED-lampa eller för dålig kvalité? Eller innebär detta att jag måste använda halogen även framöver?
På den gamla halogen-lampan stod det 12V 35W. På sänglampan står det MR16 12V Max 35W. Den LED-lampa jag köpte på Jula heter "Dimbar reflektorlampa LED GU 5,3 4,4 W 345 lm", https://www.jula.se/catalog/el-och-...ektorlampor/dimbar-reflektorlampa-led-019497/.
Tacksam för tips.
Bifogar foto på den gamla halogenlampan och sänglampan, som alltså är dimbar.
På den gamla halogen-lampan stod det 12V 35W. På sänglampan står det MR16 12V Max 35W. Den LED-lampa jag köpte på Jula heter "Dimbar reflektorlampa LED GU 5,3 4,4 W 345 lm", https://www.jula.se/catalog/el-och-...ektorlampor/dimbar-reflektorlampa-led-019497/.
Tacksam för tips.
Den inbyggda dimmern fungerar endast med Halogen. Krävs speciella dimmers för ledK kia2 skrev:Halogenlampan gick sönder och jag har testat att byta ut den mot LED. Men det flimrar om den när jag använder lägsta dimbara läget. Har jag starkaste läget flimrar den inte. Kan jag ha köpt fel LED-lampa eller för dålig kvalité? Eller innebär detta att jag måste använda halogen även framöver?
På den gamla halogen-lampan stod det 12V 35W. På sänglampan står det MR16 12V Max 35W. Den LED-lampa jag köpte på Jula heter "Dimbar reflektorlampa LED GU 5,3 4,4 W 345 lm", [länk].
Tacksam för tips.
Det kan fungera. Bäst är dock att sätta constant current lampor och koppla dem till drivers som kan dimma internt.D datja skrev:
constant current = ej dimbara? Eller missförstår jag?K karlmb skrev:
Hur kopplar man de till "drivers"?
Jag har försökt att googla, men det var svårt att hitta någonting som var applicerbart på mitt problem.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Det ser ut som ena stiftet på den gamla ljuskällan är avbruten, sitter det kvar i armaturen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Det finns heller ingen universallösning på ditt problem. Armaturen är gjord för 12 V Halogen. Du kan prova olika fabrikat och modell på LED-varianter och med ganska stor tur kanske du hittar en som fungerar nöjaktigt.K kia2 skrev:
Annars behöver armaturen bytas eller byggas om.
Constant Current är "rena" LED-ljuskällor (och billiga) som saknar elektronik utöver själva lysdioderna. Det gör de alla perfekt dimbara eftersom det inte är lysdioder som är svåra att dimma, utan elektronik som vid dimning ibland får inteferens-störningar ihop med annan elektronik.K kia2 skrev:
Har man då bara ett drivdon som kan jobba i fred genom att det på digitalt vis får information om önskad dimmningsnivå så fungerar processen så mkt bättre.
Constant Current LEDs kopplas helt enkelt en eller flera i serie till ett CC-drivdon som hela tiden matar konstant ström igenom dioderna kopplade i slingan. Vid dimmning regleras spänningen ned så att effekten sjunker och det alstras mindre ljus.
Drivdonen kan ofta ställas in för önskad ström, tex 300mA, som lysdioderna ska ha. På så sätt passar många drivdon till flera olika LED-modeller. Totala maxeffekten för drivdonen avgör hur många LED med viss effekt man kan sätta i serie i slingan.