Jag håller på och funderar på uppvärmningen i vårt nybyggda garage.
Tänkte bara ha runt +10 i garaget och behöver tips på bra och billiga luft/luftpumpar som klarar underhållsvärme.

Hur mycket el kan ett 40 kvm garage med 15 cm isolering i väggar och 30 cm i tak annars tänkas dra med elelement om man väljer det alternativet.?
 
1. En möjlighet är en IVT Converter LLV med +10grader underhållsvärme. Panasonic samt någon mer har också, men är de lika bra och utprovade? C:a SEK 20.000:-
2. En annan möjlighet är en Air-Star med vilken Du också löser ventilationen. Jag har köpt en Air-Star för montage i nybyggd källare (sutteräng). C:a SEK 6.000:- beroende på om Du är medlem i Villaägarnas Riksförbund och kan få Villaägarrabatten.
3. I båda fallen måste Du ha någon kompletteringsvärme om det blir riktigt kallt dvs. ett elelement eller motsvarande beroende på Dina krav.
 
Hej!

Gick ut på Air-stars hemsida. Blev lite intresserad av att höra hur pass bra den fungerar. Den verkar ju vara billig. Du använder den alltså för att värma upp garaget? Hur pass bra fungerar det?

Vi hade funderat på en luftvärmepump tidigare, men detta är kanske ett alternativ...

MVH

Ludvig Haraldsson
 
Jag upptäckte Air-Star på Villautställning. Tyckte det var en intressant lösning inom rimlig kostnad som löser ventilation och viss del värme. Följde sedan diskussioner på forum bl.a. här. Tittade på deras nya tystare modeller.
Nu har jag köpt en men ej monterat den ännu. Jag skall ha den som ventilator och uppvärmningsanordning i 35m2 källare.
Luft-luftvärmepump blir för mig för dyr lösning samt att jag väntar på LLV:s med lägre ljud. Snart kommer mer effektiva och tystare ventilationslösningar med likströmsmotorer. Likströmsmotorerna har många fördelar både ljudmässigt och framförallt driftskostnadsmässigt. Dessutom går de att styar bättre än traditionella växelströmsmotorer.
 
plasttrumpet skrev:
Jag håller på och funderar på uppvärmningen i vårt nybyggda garage.
Tänkte bara ha runt +10 i garaget och behöver tips på bra och billiga luft/luftpumpar som klarar underhållsvärme.

Hur mycket el kan ett 40 kvm garage med 15 cm isolering i väggar och 30 cm i tak annars tänkas dra med elelement om man väljer det alternativet.?
Många använder tydligen Julas luftvärmepump som kostar ca 5995:-. Den har frostvakt och kan köra på 8C+ bl.a.

http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080

Den ska jag snart montera i mitt garage på 35kvm.

Anders
 
finns det nåt som både e bra OCH billigt i detta avseende? antingen eller
 
Mjea... det skulle ju vara fööör bra.
 
mao snålheten bedrar visheten :D
 
Bergvärme i garaget är ju inte billigt men bra...
 
Jag har en Panasonic NE9-JKE i garaget sen i december.
Handlade från Polarpumpen, landade på strax under 14000 mont och klart ink frakt.
 
anrobe skrev:
Många använder tydligen Julas luftvärmepump som kostar ca 5995:-. Den har frostvakt och kan köra på 8C+ bl.a.

[länk]

Den ska jag snart montera i mitt garage på 35kvm.

Anders
Hej Anders , Återkom med hur det kommer att fungera , jag har precis tänkt att köpa och montera en lika luft/luftvärmepump i mitt garage på 55m2, tror du man kan värma garaget med bara den till ca; 14gr.
Jan
 
Kan prissänkningen säja nåt om kvalitéen? Annars verkar den klara en del.

Kjell G
 
janolena skrev:
Hej Anders , Återkom med hur det kommer att fungera , jag har precis tänkt att köpa och montera en lika luft/luftvärmepump i mitt garage på 55m2, tror du man kan värma garaget med bara den till ca; 14gr.
Jan
Jag har än så länge bara köpt pumpen, då den var nedsatt till 4995:- tills den 10 feb. Håller på att bygga om garaget och har f.t. inte ens gips på väggarna, så det kan dröjja ngr veckor innan jag kan montera..
 
Har du fått igång pumpen?
Fungerer bra? Enkelt montage?
Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.