Jag har precis satt upp en enklare övervakning i ett säsongshus. Vi är inte alltid där och vill veta att värmen och elen fungerar och lite annat. Kunna höja temperaturen innan ankomst osv. En Raspberry Pi 4 med HA är navet i åtkomsten.

Vi har också några superenkla Tapo C100 som videoövervakning. Dessa har den inbyggda rörelsedetektionen och spelar in till SD-kort. Det fungerar bra, men det är bara ägaren av kamera som kan stänga av automatisk inspelning. Detta borde ju kunna automatiseras. När kända enheter dyker upp på WiFi; stäng av rörelsedetektionen. När de försvinner; slå på igen. Det var enkelt ordnat, men kan man inte utnyttja HA på RPi:n som NVR och låta den samla in filmerna som strömmas från kameran istället för till SD-korten?
Det går att hitta femtielva åsikter om att det inte går att ha en NVR i Home Assistant, än mindre i en liten Raspberry Pi. Problemet är att NVR:n skall processa videomaterialet och förse användaren med ett GUI och lite annat.

Men om jag inte behöver det då? Jag vill bara att en detekterad rörelse skall generera en film som jag kan titta på och/eller skicka en notis om att det har hänt. Home Assistant kan ju utnyttja kamerans egen intelligens, i mitt fall genom den utmärkta Tapo-integrationen och sedan dumpa filmen till disk. That’s it! Ingen belastning av Raspberry Pi:n överhuvudtaget.

Home Assistants tjänst camera.record och en valfri sensor är allt som behövs. Filmer spelas in efter detektion. Ingen CPU-belastning alls. Jag kan titta på dem direkt.
Så vad är det egentliga ”problemet” med att köra en NVR-funktion i HA? Jag ser i alla fall inget.

P
Låter intressant.
Kan du dela med dig lite mer hur du ställt in det hela?
Lagras inspelningen på din pi4?

Så här ser koden för inspelning ut i automatiseringen. Mer än så kan jag inte visa utan att avslöja för mycket om anläggningen. Man har lämpligtvis ett villkor för när kamerans inbyggda rörelsedetektor skall vara aktiv. Filmerna går att titta på i Mediabläddraren efter några sekunder. I mitt fall använder jag Tapo-appen för att skicka en notis till den det berör.

alias: Spela in description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.ladugard_motion_alarm to: "on" for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 condition: [] action: - service: camera.record data: duration: 10 lookback: 0 filename: /media/kamera/ladugard_hd_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.mp4 target: entity_id: camera.ladugard_hd_stream mode: single

Redigerat:
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Filmerna spelas in till Home Assistant på Raspberry Pi:n. Lagringren är uppgraderad med den inbyggda migreringen till kombinerad SD och extern USB-disk. Filmerna hamnar naturligtvis på USB-disken. SD-kortet är ”read-only” i den här konfigurationen.

Redigerat:
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.