724 läst · 6 svar
724 läst
6 svar
Byta dörrar i källaren
Hej på er,
Vi ska renovera huset och källaren och vi behöver byta dem dörrar som finns i källaren idag. De är gamla Gabon dörrar ( som jag hade jättegärna behållit om de inte var amatöriskt gråmålade) . Men...problemet är att jag hittar inte någonstans de måtten som dörrarna har. Känner ni någonstans jag kan vända mig till? Eller hur ska jag kunna göra?
Dörrbladet är 62,7 x190 cm. Jag kan tänka mig nytillverkning också.
Tacksam för hjälp och tips.
MVH
Strömberg
Vi ska renovera huset och källaren och vi behöver byta dem dörrar som finns i källaren idag. De är gamla Gabon dörrar ( som jag hade jättegärna behållit om de inte var amatöriskt gråmålade) . Men...problemet är att jag hittar inte någonstans de måtten som dörrarna har. Känner ni någonstans jag kan vända mig till? Eller hur ska jag kunna göra?
MVH
Strömberg
Är det någon gammal standard så kanske du måste få dom tillverkade, men om de gamla är sunda i grunden är fråga om det inte bli billigare att lämna in dom till tex en målare ?S Sastromberg skrev:Hej på er,
MVH
Strömberg
Det kanske inte är bara dörrbladet som skiljer utan hur gångjärnen sitter och ev profiler i karmen också ?
Men frågan är om dörrarna inte är i standardmåttet 7x20 ?
Modul | Dörrbladsmått | Karmyttermått | Öppningsmått |
7 x 20 | 625 x 1940 mm | 686 x 1989 mm | 710 x 2010 mm |
https://www.swedoor.se/tips-och-rad/mattabeller-innerdorrar
Om du begär det kan dom säkert ta bort den gamla färgenS Sastromberg skrev:
Eller så renoverar du dörrarna själv
Färg kan man ta bort kemiskt, med skrapning/värme eller slipning (vanligast är nog en kombination)
Tack. Då vet jag. det kan vara bra att testa på en dörr själv. OM jag lyckas. Annars lämnar jag in dem. Tror du att måleriet kan ta fram träet utan märke? Eller kommer det vara svårt med gamla dörrar som troligen är fanerat också. Jag råka gilla gabon/teak dörrar och vill helst ha fram det materialet.klaskarlsson skrev:
Ingen aning, beror nog mkt på hur dom ser ut under.S Sastromberg skrev:Tack. Då vet jag. det kan vara bra att testa på en dörr själv. OM jag lyckas. Annars lämnar jag in dem. Tror du att måleriet kan ta fram träet utan märke? Eller kommer det vara svårt med gamla dörrar som troligen är fanerat också. Jag råka gilla gabon/teak dörrar och vill helst ha fram det materialet.
Är träet oskadat förutom några repor så borde det gå
Tack för bra hjälp.