J Jörgen Eriksson skrev:
Finns inga ritningar vad jag vet. Tillbygget gjordes utan bygglov, 1999. Avsaknad av bygglov framgick inte vid husköpet, det stod att alla bygglov fanns. Men det spelar kanske ingen roll nu eftersomgspärr i det gått mer än 10 år sedan tillbyg
I och med att det läcker rakt in i köket tycker jag det är ett fel jag inte borde förvänta mig. Och takläggaren menar att läckan uppkommit som konsekvens av att det saknas ångspärr.

Om ångspärr inte är ett måste utan beror på övrig konstruktion: vid vilken övrig konstruktion kan man anse ångspärr nödvändig?
Ingen ångspärr i annan del av huset och självdrag då ska det inte sättas ångspärr, har det satts ångspärr i huset i övrigt ska det var det här också. Större problem att du inte kontrollerat lov och slutbesked på om-och tillbyggnader vid köp av huset.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Innan man plöjer ner pengar på besiktningsman och advokater behöver grundpremisserna säkerställas.

Känns som att frågan med dolt fel dyker upp fruktansvärt frekvent på forumet och där köpare upptäkt ”dolda problem” och har tanken att man bara kommer kunna skicka kostnaden för åtgärden vidare till säljaren, det är inte riktigt så enkelt.

Huvudförutsättningen är att man fullgjort sin undersökningsplikt, dvs besiktat huset vid köp, vid misstanke om risker skall fördjupande undersökningar göras. Ett väldigt plant plåttak skulle här kunna vara skäl för detta behov.

Om man fullgjort detta så kommer nästa aspekt in och det är försäljningspriset, eller rättare sagt hur mycket hade det förväntats bli påverkat om det dolda felet hade varit känt vid försäljningen. Ligger huset på en dyr adress in man förvänta sig att priskorrigeringen är i linje med vad åtgärden kostar men är det ett lite billigare hus är detta inte en självklarhet. Ersättning för dolda fel är ju inte kostnaden utan mellanskillnaden mellan försäljningspriset och det förväntade priset.

Utifrån ovanstående scenarier kan man snabbt konstatera att det dels krävs att det är ganska kostsamma och omfattande skador och dels att man fullgjort alla sina åtaganden först då är det aktuellt att gå vidare.

I detta fallet kanske det rör sig om i storleksordningen 50.000kr att få det åtgärdat, osäker på om jag skulle plöja ner 10.000kr på advokat och besiktningsman om jag inte hade ett väldigt starkt case… ibland är det bäst att bara bita i det sura äpplet…
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 6 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Innan man plöjer ner pengar på besiktningsman och advokater behöver grundpremisserna säkerställas.

Känns som att frågan med dolt fel dyker upp fruktansvärt frekvent på forumet och där köpare upptäkt ”dolda problem” och har tanken att man bara kommer kunna skicka kostnaden för åtgärden vidare till säljaren, det är inte riktigt så enkelt.

Huvudförutsättningen är att man fullgjort sin undersökningsplikt, dvs besiktat huset vid köp, vid misstanke om risker skall fördjupande undersökningar göras. Ett väldigt plant plåttak skulle här kunna vara skäl för detta behov.

Om man fullgjort detta så kommer nästa aspekt in och det är försäljningspriset, eller rättare sagt hur mycket hade det förväntats bli påverkat om det dolda felet hade varit känt vid försäljningen. Ligger huset på en dyr adress in man förvänta sig att priskorrigeringen är i linje med vad åtgärden kostar men är det ett lite billigare hus är detta inte en självklarhet. Ersättning för dolda fel är ju inte kostnaden utan mellanskillnaden mellan försäljningspriset och det förväntade priset.

Utifrån ovanstående scenarier kan man snabbt konstatera att det dels krävs att det är ganska kostsamma och omfattande skador och dels att man fullgjort alla sina åtaganden först då är det aktuellt att gå vidare.

I detta fallet kanske det rör sig om i storleksordningen 50.000kr att få det åtgärdat, osäker på om jag skulle plöja ner 10.000kr på advokat och besiktningsman om jag inte hade ett väldigt starkt case… ibland är det bäst att bara bita i det sura äpplet…
Ibland blir det vinst men man står för sina egna kostnader, då blev.inte vinsten så stor. Jag har en känsla av att rn advokat och rättegång är inte gratis.
Vissa tror verkligen som du säger. det. räcker och säga "dolt fel" Så kryper det in pengar.på.kontot.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
ja, det är inget fritidshus. det har varit fastboende här alltid fram tills vi köpte det för fem år sedan. och vi är här ofta. huset är aldrig utkylt. huset är uppvärmt 365 dagar om året. luftvattenpump med Shelly1 puck, termiska ställdon på elementen, också med Shelly1. Tibber på det så håller jag alltid >14C utan att elräkningen drar iväg. och drar upp det till 20C i god tid innan vi är här.
Vad är planen nu förutom besiktningsman?
 
A AG A skrev:
Nej, fukt och mögel påverkar inte bärigheten i så stor grad. Det är egentligen först när det börjar murkna som bärigheten försämras ordentligt.

Vid närmre granskning av dina foton, är jag tyvärr säker på att fukten kommit utifrån. Råsponten är mest förstörd på ovansidan. Reglarna likaså. Medans brädorna under isoleringen, nästan är opåverkad.
Om det hade varit kondens, så skulle hela takreglarna varit sura/ruttna, inte bara överkanten. Isoleringen skulle ha varit genomsur över hela taket. Undertaket skulle också ha varit blött/fuktskadat överallt.
Troligen har man byggt ett förråd. Några år senare har man kommit på att det skulle vara fint med en veranda på taket. Tyvärr har man då inte haft koll på hur det påverkar hållfastheten.
Instämmer helt och isoleringen hade varit svart-flammig. Isoleringen på bilden är ju som ny.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Antalet trådar av folk som frågar ifall gamla brister som upptäckts efter flera år är dolda fel eller ej är för många. Kort svar till i princip alla som frågar: NEJ!

Om ett fel ska vara dolt ska det ha utförts medvetet till den grad att det inte upptäcks av en expert på området. Och även då blir det väldigt svårt att vinna ett sådant mål 10 år senare.

Folk glömmer ofta att undersökningsplikten är lika stor som upplysningsplikten.
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Instämmer helt och isoleringen hade varit svart-flammig. Isoleringen på bilden är ju som ny.
Det är inte otänkbart att daggpunkten varit så pass långt ut i väggen som ovansida råspont eller alla fall vid råsponten. Fukten blir ju inte ett problem förrän den slutar vara i gasform och är isoleringen tunn är det ganska sannolikt att detta sker långt ut i konstruktionen så möglet behöver inte vara längst in bara för att fukten kommer därifrån. Det som förvärrat denna lösning om fukten faktiskt kommit inifrån är ju att det varit tätt dvs att fukten inte kommer vidare ut när det väl vandrar utåt i konstruktionen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tycker det ser rätt tydligt ut att skdan kommit uppifrån !?
Innertaken som skymtar under isoleringen ser ju ok ut - sdå på vilket sätt har avsaknad av ångspärr bidragit menar hantverkaren !?
Då borde det ju ha möglat och ruttnat underifrån.

Ångspärr är en etablerad metod sedan iaf 80-90 tal, men inte obligatoriskt egentligen. Man kan också sätta ångbroms, eller inte ha något alls.
Normalt borde följdverkningen, om man skippar ångspärren och har en tjock isolering (i tak typ iaf 300-500 mm), att fukt kan tränga in och göra isoleringen sämre samt på sikt orsaka mögel.

Detta kommer börja lukta långt innan det blir röta och ett strukturellt problem skulle jag tro - det borde också vara synligt då på insidan: Dvs innertak samt bjälklaget in mot bostaden borde vara hårt angripet.

Har taket använts som terass skulle jag snarare misstänka att det fått den att sätta sig och orsakat läckage över tid.
Vårt timmerhus från 1971 har ångspärr i taket!
 
L Liljeros skrev:
Det är inte otänkbart att daggpunkten varit så pass långt ut i väggen som ovansida råspont eller alla fall vid råsponten. Fukten blir ju inte ett problem förrän den slutar vara i gasform och är isoleringen tunn är det ganska sannolikt att detta sker långt ut. I konstruktion så möglet behöver inte vara längst in bara för att fukten kommer därifrån. Det som förvärrat denna lösning om fukten faktiskt kommit inifrån är ju att det varit tätt dvs att fukten inte kommer vidare ut när det väl vandrar utåt i konstruktionen.
Fast eftersom det är ett tak så torde fukten, som då omvandlas till vatten, rinna neråt - väta isoleringen och lägga sig på innertakets ovansida, som då iaf i någon mån borde blivit angripet på ett sätt som borde vara tydligt, och som iaf i de bilderna ovan inte syntes...

Det krävs rätt mkt fukt under lång tid för att få trä att murkna sådär - så det är inte bara "lite fukt" isf
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Ångspärr hade nog varit bra här. Hur huset är ventilerat och vilken fuktbelastning det är avgör sedan i praktiken om man kommer under daggpunkten i en konstruktion. Generellt är nog fritidshus sämre ventilerade och det kan bli rätt stor fuktbelastning just i köket.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ångspärr hade nog varit bra här. Hur huset är ventilerat och vilken fuktbelastning det är avgör sedan i praktiken om man kommer under daggpunkten i en konstruktion. Generellt är nog fritidshus sämre ventilerade och det kan bli rätt stor fuktbelastning just i köket.
Daggpunkten kommer alltid att hamna inuti väggen vid väldigt kallt väder. Men så länge det inte trycker på med varmare luft inifrån så finns det inga stora fuktmängder som kan fällas ut.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
W witten skrev:
Daggpunkten kommer alltid att hamna inuti väggen vid väldigt kallt väder. Men så länge det inte trycker på med varmare luft inifrån så finns det inga stora fuktmängder som kan fällas ut.
Ofta ja men om du inte har någon fuktlast i byggnaden gör den det inte.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ångspärr hade nog varit bra här. Hur huset är ventilerat och vilken fuktbelastning det är avgör sedan i praktiken om man kommer under daggpunkten i en konstruktion. Generellt är nog fritidshus sämre ventilerade och det kan bli rätt stor fuktbelastning just i köket.
Dock hade den inte löst ts problem med den nya duschen i köket
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dock hade den inte löst ts problem med den nya duschen i köket
Kanske inte, jag kan inte avgöra var fukten kommer ifrån här. Men att den skulle kunna komma från fuktig inomhusluft som når daggpunkten i konstruktionen är iaf en teoretisk möjlighet. Det kan nog bli en rätt stor luftvandring genom konstruktionen om undertrycket är svagt och väldigt fuktig luft kan det ju vara i ett kök om man inte har bra utsug.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske inte, jag kan inte avgöra var fukten kommer ifrån här. Men att den skulle kunna komma från fuktig inomhusluft som når daggpunkten i konstruktionen är iaf en teoretisk möjlighet. Det kan nog bli en rätt stor luftvandring genom konstruktionen om undertrycket är svagt och väldigt fuktig luft kan det ju vara i ett kök om man inte har bra utsug.
Tja om vi kollar på bilderna och den fakta vi fått av ts. Så är taket felaktigt falsat. Dessutom ett platt tak med balkong ovanpå. Det finns här flera saker som talar för att felet beror på utifrån inträngande vatten. Om man därefter tittar på bilderna så är de ända skadorna egentligen på de brädor som ligger ytterst, närmast takplåten. det är dessa som är skadade.
Så även om vi inte tittar på bilderna så ger texten en del information.

Ett droppande i köket som beror på kondens det är för att det tillfället är väldigt hög luftfuktighet. Man kan då tänka sig att om man har ångspärren så kan den resultera i att det lättare börjar droppa eftersom fukten inte kommer vidare. Vilket är det man vill uppnå. Men en teoretisk möjlighet?
Alltså en extremt hög luftfuktighet som bara skulle drabba hus utan ångspärr? Tja... Undra hur resten av skulle se ut? mögel i hela köket. Men det är väl också teoretiskt möjligt
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.