P
Jag rotade i lagar och förordningar men hittade inget som sa att hajtänderna påbjuder väjningsplikt.
Se tidigare inlägg några sidor tillbaka.
 
P
Om hajtänderna inte har någon påbjudande funktion så betyder de inget utan en skylt (eller något annat) som påbjuder väjningsplikt.
 
Jag har givetvis förutsatt att hajtänderna är ackompanjerade av en lämplig skylt såsom väjningsplikt eller cykelöverfart.

Kan inte tänka mig att där är många skyltlösa hajtänder ute i trafiken, så denna diskussion känns rätt meningslös.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har givetvis förutsatt att hajtänderna är ackompanjerade av en lämplig skylt såsom väjningsplikt eller cykelöverfart.

Kan inte tänka mig att där är många skyltlösa hajtänder ute i trafiken, så denna diskussion känns rätt meningslös.
Jag drar mig till minnes en att en del inlägg i denna, mycket långa tråd, hävdade att hajtänderna påbjuder väjningsplikt.
Inlägg #1604 tycks också fundera lite i de banorna.
 
Denna fråga handlar inte om var hajtänderna är. I detta fall sitter både skylt och tänder före cykelpassagen. För en sådan situation har Trafikverket tydligt deklarerat att väjningsplikt gäller mot cyklar på passagen. Samtidigt kan man läsa i vägmärkesförordningen att väjningsplikt gäller mot korsande vägbana och det omfattar inte cykelbanan.

…..och, på förekommen anledning, fråga inte efter referenser eller länkar till denna information, det finns tidigare i tråden, flera gånger.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag drar mig till minnes en att en del inlägg i denna, mycket långa tråd, hävdade att hajtänderna påbjuder väjningsplikt.
Inlägg #1604 tycks också fundera lite i de banorna.
Och vad tror du folk menar då? Att det är väjningsplikt med vägmarkeringar och skyltar eller att det är godtyckliga vägmarkeringar utan tillhörande skyltning?
 
P
Jag redovisade mitt resultat av att gräva i lagar och förordningar om vad hajtänderna betyder. Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.

När det gäller vad folk menar så tror jag inte. Jag läser vad de skriver och lägger inte in underförstådda meningar i det.
 
P pmd skrev:
Jag redovisade mitt resultat av att gräva i lagar och förordningar om vad hajtänderna betyder. Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.

När det gäller vad folk menar så tror jag inte. Jag läser vad de skriver och lägger inte in underförstådda meningar i det.
Du får gärna länka till detta inlägg då jag inte hittar det.
 
P pmd skrev:
Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.
Bättre att tolka själv än att be om ett förtydligande från de som är ansvariga för reglerna?
 
D
P pmd skrev:
Jag redovisade mitt resultat av att gräva i lagar och förordningar om vad hajtänderna betyder. Vad Trafikverket påstår är en tolkning som kanske, eller kanske inte, är korrekt. Det bästa är alltid att titta i relevant lag och förordning.

När det gäller vad folk menar så tror jag inte. Jag läser vad de skriver och lägger inte in underförstådda meningar i det.
Det är väl väjningsplikt vid skylten och hajtänderna är ett ställe dår det är lämpligt att stanna till, dvs om skylten står efter passagen så finns det ingen väjningsplikt gentemot cyklisterna.
 
D djac skrev:
dvs om skylten står efter passagen så finns det ingen väjningsplikt gentemot cyklisterna.
Ska vi ta det från ruta 1 igen: Frågan gäller alltså om bilistens väjningsplikt mot korsande cyklister påverkas över huvud taget p.g.a. skylt och hajtänder, oavsett placering.
 
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Bättre att tolka själv än att be om ett förtydligande från de som är ansvariga för reglerna?
Ja, kanske. Det beror kanske på hur van man är att läsa lagar och förordningar. Är Trafikverket ansvarig för Trafikförordningen? Enligt vad som står i inledningen av den förordningen är den utfärdad av Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
 
P
D djac skrev:
Det är väl väjningsplikt vid skylten och hajtänderna är ett ställe dår det är lämpligt att stanna till, dvs om skylten står efter passagen så finns det ingen väjningsplikt gentemot cyklisterna.
Åtminstone gäller inte skyltens påbud om väjningsplikt för trafik som korsar ens färdväg före skylten. Så tolkade jag Trafikförordningen och Vägmärkesförordningen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är Trafikverket ansvarig för Trafikförordningen?
Förlåt. Jag blandade ihop myndigheterna. Det skulle stå Transportstyrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.