Lösningen blev sådana kopplingar och det blev helt ok

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Har en mora duschblandare som ska bytas ut, kan man använda det gamla blandarfästet som sitter där till en ny gustavsberg duschblandare?

Gamla blandaren 160cc
Använd och sliten duschblandare med genomskinligt handtag, rör och väggfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt duschset gustavsberg 160cc
Modern duschset med takdusch och handdusch, krom, justerbar, isolerad vit bakgrund.
Skapa konto

Mvh

Krilleman
M Mrtone skrev:
Har en mora duschblandare som ska bytas ut, kan man använda det gamla blandarfästet som sitter där till en ny gustavsberg duschblandare?
Det kommer fungera fint.

H
M Mrtone skrev:

Gamla blandaren 160cc
[bild]

Nytt duschset gustavsberg 160cc
[bild]

Mvh
Det är ett standarmått så det fungerar.

Krilleman Krilleman skrev:
Det kommer fungera fint.
H HEM2121 skrev:
Det är ett standarmått så det fungerar.
Tack!

Nu vart det lite ändrade planer, beställde en badkarsblandare istället.
En mora mmix t5 Rsk 8344031 med M26x1.5 gängor är det också en standard som passar äldre blandarfästen?

H
M Mrtone skrev:
Tack!

En mora mmix t5 Rsk 8344031 med M26x1.5 gängor är det också en standard som passar äldre blandarfästen?
Passar säkert men ring till Mora och fråga så att är riktigt säker.

H HEM2121 skrev:
Passar säkert men ring till Mora och fråga så att är riktigt säker.
Tack får göra så.

Och jag tänkte när jag endå stänger av huvudkran för inkommande vatten, är det bortkastat att sätta kulventiler på VV och KV till blandaren?
Jag tänker att man byter inte blandare ofta men endå skönt att ha kulventiler om något händer eller vid service av blandaren.

Kanske trixigt å bökigt att få rören in i kulventiler när rören är ingjutna nertill? Eller är det bara å bända ut rören efter kapning?
Rörsystem på en vägg med olika färger och tjocklekar, med stödklämmor, i ett industriellt eller källarutrymme.
Skapa konto

Krilleman
M Mrtone skrev:
Tack!

Den kommer också passa.

160cc M26x1,5

👍

Krilleman
M Mrtone skrev:
Tack får göra så.

Och jag tänkte när jag endå stänger av huvudkran för inkommande vatten, är det bortkastat att sätta kulventiler på VV och KV till blandaren?
Jag tänker att man byter inte blandare ofta men endå skönt att ha kulventiler om något händer eller vid service av blandaren.

Kanske trixigt å bökigt att få rören in i kulventiler när rören är ingjutna nertill? Eller är det bara å bända ut rören efter sågning?
Det där blir lite klurigt i kombination med vad det ser ut att vara 16mm kopparrör.

H
M Mrtone skrev:
Tack får göra så.

Kanske trixigt å bökigt att få rören in i kulventiler när rören är ingjutna nertill? Eller är det bara å bända ut rören efter kapning?
[bild]
Du stänger bara av vattnet om du ska byta, jag personligen tycker det räcker.

• Gilla
Mrtone
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det där blir lite klurigt i kombination med vad det ser ut att vara 16mm kopparrör.
Förstog nästan det, ja det stämmer att det är 16mm kopparrör.
Tanken var att kapa i mitten och bända ut sen försöka få i kulventilen samtidigt som man bänder tillbaka rören, alternativt att de finns lite spel i bjälklaget men antar att dessa rör är lödda på rören som går till toaletten på bottenvåningen och att det är stumt.

Hoppar nog över detta moment om du anser det som klurigt, läst många av dina inlägg här på byggahus 👍

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.