Har en mora duschblandare som ska bytas ut, kan man använda det gamla blandarfästet som sitter där till en ny gustavsberg duschblandare?
Gamla blandaren 160cc
Nytt duschset gustavsberg 160cc
Mvh
Gamla blandaren 160cc
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt duschset gustavsberg 160cc
Logga in
Skapa konto
Mvh
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 445 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Tack får göra så.H HEM2121 skrev:
Och jag tänkte när jag endå stänger av huvudkran för inkommande vatten, är det bortkastat att sätta kulventiler på VV och KV till blandaren?
Jag tänker att man byter inte blandare ofta men endå skönt att ha kulventiler om något händer eller vid service av blandaren.
Kanske trixigt å bökigt att få rören in i kulventiler när rören är ingjutna nertill? Eller är det bara å bända ut rören efter kapning?
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 445 inlägg
Det där blir lite klurigt i kombination med vad det ser ut att vara 16mm kopparrör.M Mrtone skrev:Tack får göra så.
Och jag tänkte när jag endå stänger av huvudkran för inkommande vatten, är det bortkastat att sätta kulventiler på VV och KV till blandaren?
Jag tänker att man byter inte blandare ofta men endå skönt att ha kulventiler om något händer eller vid service av blandaren.
Kanske trixigt å bökigt att få rören in i kulventiler när rören är ingjutna nertill? Eller är det bara å bända ut rören efter sågning?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Du stänger bara av vattnet om du ska byta, jag personligen tycker det räcker.M Mrtone skrev:Tack får göra så.
Kanske trixigt å bökigt att få rören in i kulventiler när rören är ingjutna nertill? Eller är det bara å bända ut rören efter kapning?
[bild]
Förstog nästan det, ja det stämmer att det är 16mm kopparrör.Krilleman skrev:
Tanken var att kapa i mitten och bända ut sen försöka få i kulventilen samtidigt som man bänder tillbaka rören, alternativt att de finns lite spel i bjälklaget men antar att dessa rör är lödda på rören som går till toaletten på bottenvåningen och att det är stumt.
Hoppar nog över detta moment om du anser det som klurigt, läst många av dina inlägg här på byggahus 👍
Produkter som diskuteras i tråden