T Tummenmittihand25 skrev:
Hej!

Under tider när många använder internet, tex helger, får jag ut ca 20 mbit på mitt fiber. Jag betalar för 100.

Ja, jag vet att jag tappar iom att jag använder Wi-Fi, men ska det verkligen vara så dåligt? Jag kan ju knappt streama under vissa tidpunkter…

Tyvärr kan jag inte byta bredbandsoperatör eftersom fiber är knutet till Gavlenet här.

- Om jag tecknar 250 mbit, löser sig allt då?

- Spelar routens placering SÅ stor roll? Har ett hus på 90 kvm (enplanshus).

- Är någon typ av förstärkare av Wi-Fi bra? En sådan som förstärker signalerna?

Att dra sladd till tv är inte aktuellt då det inte finns någon naturlig väg att dra kabeln.

Hoppas någon kunnig har någon klok input. Tack på förhand / Fredrik
Testa först så du har rätt hastighet in i ditt uttag. Det gör du genom att koppla in dator direkt till fiber utan en router emellan.
Är det OK får du fortsätta ställa in router, går att trimma lite ofta. Sen kolla över hur långt från router du sitter. Trävägg, betongvägg osv.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
JanneJanne123
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om du har inställt på auto som kanal i WiFi så testa att starta om routern när du märker att hastigheten går ner. Vanligtvis så kör routern en skanning av kanalnyttjande när den startar och väljer den kanal som är bäst just då och håller sig sedan till den tills nästa gång den startas om.
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Hej!

Under tider när många använder internet, tex helger, får jag ut ca 20 mbit på mitt fiber. Jag betalar för 100.

Ja, jag vet att jag tappar iom att jag använder Wi-Fi, men ska det verkligen vara så dåligt? Jag kan ju knappt streama under vissa tidpunkter…

Tyvärr kan jag inte byta bredbandsoperatör eftersom fiber är knutet till Gavlenet här.

- Om jag tecknar 250 mbit, löser sig allt då?

- Spelar routens placering SÅ stor roll? Har ett hus på 90 kvm (enplanshus).

- Är någon typ av förstärkare av Wi-Fi bra? En sådan som förstärker signalerna?

Att dra sladd till tv är inte aktuellt då det inte finns någon naturlig väg att dra kabeln.

Hoppas någon kunnig har någon klok input. Tack på förhand / Fredrik
Routerplacering gör mycket, kör du via VPN så bromsar det också. Sen kan du kolla om du kör 2,4GHz eller 5GHz, 5GHz är snabbare men harvkortare räckvidd så man kan behöva mesha lite med flera accesspunkter.
 
A alfista skrev:
Nja, för 100Mbps räcker Cat5 och kör man korta sträckor funkar de ofta för 1Gbps också.
Cat5e är certifierad för 1Gb/s på 100 meter (kopparavstånd) = c:a 95 m kabelavstånd då trådarna är tvinnade parvis (twisten pair / TP) vilket gör att kabellängden blir lite kortare men som sagt var, 1000 MB/s på 100m koppar.
 
Holypain Holypain skrev:
Varje gång jag får dålig hastighet så bryter jag strömmen till min router och startar om. När allting kommer tillbaka så brukar hastigheten vara god igen.
Mmm det fungerar för att accesspunkten i ”routern” har startat om på en för omgivande störkällor bättre kanal. Det kommer troligtvis att fungera till nästa gång som någon störkälla hamnat på den kanalen.

Anledningen till att 2.4 GHz är ett fritt band som går att använda utan licens är pga det används av microvågsugnar för att värma vatten som absorberar just den frekvensen väldigt effektivt (och som sedan värmer resten av maten :) ). Så de som får problem med sitt Wi-Fi-nät när microvågsugnen används bör göra två saker:
13 släng micron omgående och köp en ny! Den läcker och är en hälsofara! (Inget skämt)
2: ”friends never recommends friends to use 2.4 GHz” (gammalt Wi-Fi-installatörs-ordspråk). Lämna 2.4 GHz till historien där det går och använd 5GHz istället och köp lite bättre prylar som tex Ubiquitis UniFi-serie som nämnts så att det går att använda de högre 5GHz-kanalerna och inte bara de låga 5 GHz-dito som garanterat används av grannar i flerbostadshus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
En bra app att ha är en "Wifi analyzer". Sök på det på Google play (butik).
Har själv den här men den tycks inte vara allmänt tillgänglig numera även om den fungerar utmärkt för mig:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

Med en sådan app kan du se var dina wifi-kanaler ligger i frekvensbandet och undvika "krockar".
Exempel:
 
  • Skärmdump av en Wifi Analyzer-app som visar signalstyrka för olika Wi-Fi-kanaler i 2,4 GHz-bandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Den visar en skärmdump av 'Wifi Analyzer'-app med 5 GHz frekvensoversikt för olika WiFi-kanaler och signalstyrkor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
R RoAd skrev:
Nej, det är minst lika troligt att närliggande wlan på samma (eller överlappande) kanal utnyttjas mer de tider hastigheten sjunker. Eller att något stör. All trådlös media delas.

Utan att mäta med kabel direkt till mediaomvandlaren går det inte att skylla på bredbandsleverantören.
Absolut, men då är det inte fel på själva routern (det var liksom det som var min poäng) utan vilken kanal man kör wifin på.
Men det är betydligt troligare att det är ojämn leverans från ISP än att kanalvalet har så stor påverkan som TS beskriver det.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
En bra app att ha är en "Wifi analyzer". Sök på det på Google play (butik).
Har själv den här men den tycks inte vara allmänt tillgänglig numera även om den fungerar utmärkt för mig:
[länk]

Med en sådan app kan du se var dina wifi-kanaler ligger i frekvensbandet och undvika "krockar".
Exempel:
Tänk bara på att alla analysprogram som bara använder datorn/telefonens Wi-Fi-radio bara kommer att visa WiFi-signaler och inte andra saker som skickar ut signaler på samma frekvenser. 2.4 GHz störs av allt från microvågsugnar, bluetooth och annan utrustning. 5 GHz har framför allt radar att slåss mot och måste enl lag stänga av och starta om sändaren och lyssna efter en kanal som inte har en aktiv radar igång. Kan vara värt att tänka på om man har problem med 5GHz och bor i närheten av en flygplats.

(För de som vill lära sig hur WiFi och AirMax-radiolänkar verkligen fungerar kan jag rekommendera denna: https://dl.ui.com/guides/training/courses/UBWA_Training_Guide.pdf )
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
TRJBerg
R rdahlin skrev:
Tänk bara på att alla analysprogram som bara använder datorn/telefonens Wi-Fi-radio bara kommer att visa WiFi-signaler och inte andra saker som skickar ut signaler på samma frekvenser. 2.4 GHz störs av allt från microvågsugnar, bluetooth och annan utrustning. 5 GHz har framför allt radar att slåss mot och måste enl lag stänga av och starta om sändaren och lyssna efter en kanal som inte har en aktiv radar igång. Kan vara värt att tänka på om man har problem med 5GHz och bor i närheten av en flygplats.

(För de som vill lära sig hur WiFi och AirMax-radiolänkar verkligen fungerar kan jag rekommendera denna: [länk] )
Förstås. Men för det mesta, om det är sådana här problem, handlar det om andra wifisändare. Speciellt i flerfamiljshus.
 
R
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut, men då är det inte fel på själva routern (det var liksom det som var min poäng) utan vilken kanal man kör wifin på.
Ok, då var du usel på att få fram din poäng. Hela ditt inlägg gick ut på att det var hans ISP som var problemet. Menade du något annat skulle du skrivit det istället ;)

Mats-S Mats-S skrev:
Men det är betydligt troligare att det är ojämn leverans från ISP än att kanalvalet har så stor påverkan som TS beskriver det.
Varför är det troligare? Alla gånger TS mätt över kabel så har han fått utlovad hastighet. Och efter han bytt kanal på sitt trådlösa nät så verkar han få det över det också: https://www.byggahus.se/forum/threads/far-ut-ca-20-mbit-pa-mitt-100mbit-fiber.503125/post-5466195
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstås. Men för det mesta, om det är sådana här problem, handlar det om andra wifisändare. Speciellt i flerfamiljshus.
Helt klart. Dock har jag varit med om både tidiga sonos samt larmsetektorer med kombinerad IR och mikrovågsdetektering (2.4 GHz och vatten…..) (för att förhindra att tex en elradiator som står still löser ut ett larm när den går mellan varmt och kallt) gjort att man ser Wi-Fi men inte kan ansluta till det pga att de stör lite nog att beacon av ssid fungerar men att det sedan inte går att ansluta hur gärna man än vill.
 
P
Men snälla..
Läs inlägg #60.....
 
R rdahlin skrev:
Mmm det fungerar för att accesspunkten i ”routern” har startat om på en för omgivande störkällor bättre kanal. Det kommer troligtvis att fungera till nästa gång som någon störkälla hamnat på den kanalen.

Anledningen till att 2.4 GHz är ett fritt band som går att använda utan licens är pga det används av microvågsugnar för att värma vatten som absorberar just den frekvensen väldigt effektivt (och som sedan värmer resten av maten :) ). Så de som får problem med sitt Wi-Fi-nät när microvågsugnen används bör göra två saker:
13 släng micron omgående och köp en ny! Den läcker och är en hälsofara! (Inget skämt)
2: ”friends never recommends friends to use 2.4 GHz” (gammalt Wi-Fi-installatörs-ordspråk). Lämna 2.4 GHz till historien där det går och använd 5GHz istället och köp lite bättre prylar som tex Ubiquitis UniFi-serie som nämnts så att det går att använda de högre 5GHz-kanalerna och inte bara de låga 5 GHz-dito som garanterat används av grannar i flerbostadshus.
Hej!

Du menar alltså att micron är trasig?
Jag har haft detta problem sedan micron installerades (köpte en dyr integrerad vid rust).

Låter ju inget kul. Fler som har den uppfattningen?
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Hej!

Du menar alltså att micron är trasig?
Jag har haft detta problem sedan micron installerades (köpte en dyr integrerad vid rust).

Låter ju inget kul. Fler som har den uppfattningen?
Börja med den enklaste åtgärden och det är att kolla hur kanalen routern använder påverkar. Det absolut enklaste är att starta om routern när du märker att det är dålig hastighet. Blir det bra då så är det troligen kanalvalet som är problemet. Du kan använda appar i mobilen för att få en uppfattning om vilken kanal du bör välja och var du bör placera din router. "WiFi Analyzer" och "WiFi Heatmap". Dessa kan du börja med att använda dig av.
Andra lösningar med att bygga meshnät, repeaters, dra kabel, byta router, byta mikro etc är något man gör som kommande steg om inte de enkla åtgärderna hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.