klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är på gång...
[länk]
Bråket om CfDer kommer vara en västanfläkt jämfört med hur mycket Tyskland kommer trilskas om elområdesindelningen. Jag tror inte på det innan bläcket är på papperet. Och när de väl släpats till korset så kommer de troligen att förhala det så länge som möjligt.
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de göra det? Det kommer att resultera i olika priser, inte per definition högre.
Hela anledningen till att Tyskland är ett elområde är ju för att Bayern tycker att de har rätt till guldkombon:
  • Elintensiv industri
  • Låga elpriser
  • Inga förfulande kraftverk
  • Inga förfulande elledningar
Klart elpriserna där skulle gå upp. Troligen rejält, med tanke på hur mycket pengar som läggs idag på mothandel.

Men priserna i norra Tyskland skulle förstås gå ner lite i gengäld.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vilket i så fall resulterar i lägre priser även här.
 
pacman42 pacman42 skrev:
1kr/kWh i juli? I SE3 hade jag 37,7 öre i snitt plus moms och mitt viktade timpris låg på 32 öre plus moms.
Skulle vara juni när jag dubbelkolla minna siffror och 89,3öre ex moms försäljning i snitt. Juli hamnade på 50öre ex moms. Välkommen till SE4 :)

Förslaget gör att ni i SE3 får liknade priser som oss i SE4
 
B buffyin skrev:
Skulle vara juni när jag dubbelkolla minna siffror och 89,3öre ex moms försäljning i snitt. Juli hamnade på 50öre ex moms. Välkommen till SE4 :)

Förslaget gör att ni i SE3 får liknade priser som oss i SE4
Tyvärr ja...
 
D Daniel 109 skrev:
Vilket i så fall resulterar i lägre priser även här.
Ja, om Tyskland faktiskt skulle införa det. Frågan är vem som kommer att lyckas tvinga dem?
 
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Jag ser våra älvar som en naturresurs precis som de har sin kol. Ska vi då få ta del av deras kol till ett förmånligare pris? (Om vi nu mot förmodan skulle vilja ha kol) ;)
 
K krfsm skrev:
Bråket om CfDer kommer vara en västanfläkt jämfört med hur mycket Tyskland kommer trilskas om elområdesindelningen. Jag tror inte på det innan bläcket är på papperet. Och när de väl släpats till korset så kommer de troligen att förhala det så länge som möjligt.

Hela anledningen till att Tyskland är ett elområde är ju för att Bayern tycker att de har rätt till guldkombon:
  • Elintensiv industri
  • Låga elpriser
  • Inga förfulande kraftverk
  • Inga förfulande elledningar
Klart elpriserna där skulle gå upp. Troligen rejält, med tanke på hur mycket pengar som läggs idag på mothandel.

Men priserna i norra Tyskland skulle förstås gå ner lite i gengäld.
Nej det tror inte jag heller, nationalklenoden BMW i Munchen, Bayern måste räddas. (som försörjdes från Isar kkv.) Sen har man då påbörjat ett 100 miljarders projekt med en ny kraftledning nord-syd.

Habeck de gröna blir alltmer pressad och har under ett flertal tillfällen föreslaget att den tyska industrin skulle få lägre elpriser (stora problem med elhandelsavtalet att göra så.)
Nu handlar det dessutom om "zeitenwende"-vändpunkt....
https://www.euractiv.com/section/ec...alls-for-zeitenwende-on-industrial-subsidies/
 
N nebuchad skrev:
Jag ser våra älvar som en naturresurs precis som de har sin kol. Ska vi då få ta del av deras kol till ett förmånligare pris? (Om vi nu mot förmodan skulle vilja ha kol) ;)
Om vi hade haft betydligt dyrare el än Tyskland så är väl det rimligt, ja. Eller missförstod jag poängen här?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P placerej skrev:
Om vi hade haft betydligt dyrare el än Tyskland så är väl det rimligt, ja. Eller missförstod jag poängen här?
Är väl rimligt att vi har billigare el än i Tyskland. (Så är fallet ja)
 
  • Gilla
Opus
  • Laddar…
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Vad hjälper dom andra länderna oss med?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Läge för en Swexit-omröstning?

De som röstade nej till EU för 29 år sen kanske kan slippa prishöjningar och de som röstade ja kan betala övriga Europas elräkningar?
Ja varför inte. Förutsätter då att de som röstade nej betalar 60% WHO-taxa på alla importvaror samtidigt som de som röstade ja inte betalar någonting alls.
 
  • Gilla
Opus
  • Laddar…
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Samarbete o solidaritet betyder i min värld att alla ska bidra!
Tyskland har valt att lägga ner sin koldioxidfria elproduktion och har upptäckt att vindsnurrorna deras inte producerar när det är kallt. Då bygger man fosilgasledningar tillsamman med Putin och det gick ju sådär o inte var det ju miljövänligt heller, även om de lyckats få EU att döpa om det till naturgas när gasen kommer ut ur rören. - Nu öppnar man istället i desperation, brunkolsgruvor och kolkraftverk för att klara vintern!
Jag har svårt att se varför ansvarsfulla länder, politiker o innevånare ska täcka upp för tyska politikers vansinniga o ansvarslösa beslut bara för att "vi ska vara solidariska"
Tyska folket har röstat på "De Gröna" o nu har politikerna i tyskland, via sin makt i EU, fått igenom ytterligare en förordning som kommer att svida i svenskarnas plånbok, som om vi inte redan har nog med skenande kostnader, räntor, inflation o fallande valuta!
 
  • Gilla
Dasplu och 3 till
  • Laddar…
O Opus skrev:
Vad hjälper dom andra länderna oss med?
Det finns det bättre lämpade personer att svara på. Jag har ingen större koll på det. Gissningvis hjälper vi mer än vi hjälps, eftersom vi är ett förhållandevis starkt land ekonomiskt och för att vi inte har varit krigsdrabbade på länge och därför kunnat bygga upp en stabilitet.
Men om vårt förhållandevis stabila samhälle kan hjälpa mindre stabila länder på något vis så borde vi gynnas av det i längden, för att det exempelvis blir lättare med import och export till och från dessa länder.

Rent generellt utgår jag ifrån att ju mer enat EU är, desto lättare har det att skydda sig mot eventuella hot. Som ryssen, t.ex. Eller klimatförändringarna, för den delen.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Samarbete o solidaritet betyder i min värld att alla ska bidra!
Alla bidrar väl efter förmåga? Det blir ingen solidaritet av att alla ska bidra med samma, om förutsättningarna är olika.

Huruvida tyskarna kunde löst sin elsituation bättre eller inte har jag ingen koll på. Hade den varit dålig även utan kriget? Om det hade hänt (eller händer) något ödesdigert med kraftverket i Zaporizjzja, är det då ändå självklart att kärnkraften är det överlägset bästa alternativet? Det är inte direkt en riskfri källa till energi och att försöka hitta alternativa lösningar känns som en bra idé. Men visst, med dagens och framtidens energibehov var det kanske lite naivt att byta strategi så snabbt.
Men när besluten togs visste man kanske inte om att elen skulle få en så betydande roll i framtidens samhälle? Man visste definitivt inte om att det skulle bli ett besvärligt krig som påverkade gastillgängligheten.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Samarbete o solidaritet betyder i min värld att alla ska bidra!
Tyskland har valt att lägga ner sin koldioxidfria elproduktion och har upptäckt att vindsnurrorna deras inte producerar när det är kallt. Då bygger man fosilgasledningar tillsamman med Putin och det gick ju sådär o inte var det ju miljövänligt heller, även om de lyckats få EU att döpa om det till naturgas när gasen kommer ut ur rören. - Nu öppnar man istället i desperation, brunkolsgruvor och kolkraftverk för att klara vintern!
Jag har svårt att se varför ansvarsfulla länder, politiker o innevånare ska täcka upp för tyska politikers vansinniga o ansvarslösa beslut bara för att "vi ska vara solidariska"
Tyska folket har röstat på "De Gröna" o nu har politikerna i tyskland, via sin makt i EU, fått igenom ytterligare en förordning som kommer att svida i svenskarnas plånbok, som om vi inte redan har nog med skenande kostnader, räntor, inflation o fallande valuta!
Ska vi stoppa exporten av virke och stål och andra varor tyskarna vill köpa av oss? Eller är det bara el som ska exportbegränsas.

Narturgas är ett svenskt ord, det är knappast satt av EU. Gasen heter på engelska ”natural gas . Med en mer korrekt översättning blir det på svenska ”naturlig gas” till skillnad från den syntetiska kolgasen som användes tidigare. Naturlig gas finns naturligt i berggrunden. Det har inget med natur att göra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.