Hej!
Vi har ett vattenburet system där vi har problem med en radiator som bara blir ljummen upptill och är iskall i nedre delen.
Jag har luftat radiatorn ordentligt och har även provat att skruva av termostaten och motionera "pinnen" men ingen skillnad.
Jag har läst att man då kan prova med att öppna strypventilen som skall sitta bakom en sexkants hatt. Som jag tolkar det skall det vara dessa som syns på bilden. När jag försöker lossa den nedre hatten börjar det läcka ordentligt (klart kroppstempererat vatten) så jag vågar inte lossa den. När jag försöker lossa den övre av hattarna kommer det mörkbrunt rostfärgat vatten (med högt tryck) så jag vågar inte lossa denna heller.
Kan radiatorn blivit igensatt av rost på något vis? Radiatorerna är 16år gamla.
Vi har ett vattenburet system där vi har problem med en radiator som bara blir ljummen upptill och är iskall i nedre delen.
Jag har luftat radiatorn ordentligt och har även provat att skruva av termostaten och motionera "pinnen" men ingen skillnad.
Jag har läst att man då kan prova med att öppna strypventilen som skall sitta bakom en sexkants hatt. Som jag tolkar det skall det vara dessa som syns på bilden. När jag försöker lossa den nedre hatten börjar det läcka ordentligt (klart kroppstempererat vatten) så jag vågar inte lossa den. När jag försöker lossa den övre av hattarna kommer det mörkbrunt rostfärgat vatten (med högt tryck) så jag vågar inte lossa denna heller.
Kan radiatorn blivit igensatt av rost på något vis? Radiatorerna är 16år gamla.
Ettrörssystem. Den röda pluggen indikerar att kopplet är inställt på ettrör, dvs en del av flödet går direkt vidare till nästa radiator i slingan. Har det gjorts någon förändring av den slingan sedan huset byggdes? Ibland glöms renspolning av värmesystemet bort i samband med bygget och då är det bra att göra det senare samt sätta in ett smutsfilter.
Moderna radiatorer i ett lågtempererat värmesystem 55/45/30 ska normalt vara ljumma upptill och svala nertill när allt fungerar som det ska vid runt nollgradigt väder ute.
Moderna radiatorer i ett lågtempererat värmesystem 55/45/30 ska normalt vara ljumma upptill och svala nertill när allt fungerar som det ska vid runt nollgradigt väder ute.
@Josth Beror på vad som avses med förändring av slingan. Det enda som har skett sedan huset byggdes är att vi bytte ut värmepumpen förra månaden, men problemet med denna radiator har vi haft länge.
När vi luftar radiatorn kommer det klart vatten, men brunt från den övre "hatten". Skall man kunna öppna dessa "hattar" och hitta en strypventil? Känns som det kommer orimligt mycket flöde ur dessa när jag lossar lite lätt på dem.
När vi luftar radiatorn kommer det klart vatten, men brunt från den övre "hatten". Skall man kunna öppna dessa "hattar" och hitta en strypventil? Känns som det kommer orimligt mycket flöde ur dessa när jag lossar lite lätt på dem.
Kan vara att nya cirkpumpen inte ger samma flöde eller tryck som den gamla. Vad är det för tempskillnad normalt på in vs ut ur din värmepump?
Kan också vara så att smuts släpper i systemet i samband med bytet av värmepumpen. Kontrollera att ditt smutsfilter vid värmepumpen är rent.
Kan också vara så att smuts släpper i systemet i samband med bytet av värmepumpen. Kontrollera att ditt smutsfilter vid värmepumpen är rent.
Nu är det +3 ute och 35ut 34in på värmepumpen. Vi hade samma problem med den radiatorn innan bytet av värmepumpen. Tryck verkar det finnas gott om för den blir en hård stråle när vi luftar radiatorn.B BSOD skrev:
Skall kolla smutsfiltret imorgon. Tydligen är det bra att rengöra detta efter 2 veckors drift efter installation (enligt en instruktionsvideo från IVT som jag hittade), det blev jag inte informerad om av installatören.
Man kan i undantagsfall ta bort den lilla röda pluggen och skruva in insexskruven helt. Då ställer man om kopplet till tvårörssystem och tvingar alltså allt värmevatten via radiatorn och inget i kopplets bypass. Då ska man byta till en blå plugg eller blå tejp. Viktigt då att termostaten står på max för att inte strypa den slingan. Det ger lite mer värme i radiatorn men på bekostnad av andra radiatorer i slingan.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Övergång stål 17.5 till 15 koppar - radiator slinga
Vatten & Avlopp -
Var skall tappvatten och matning för radiatorer dras i platta?
Värme allmänt -
Har Glykol från radiatorsystemet i varmvattenberedaren!
Vatten & Avlopp -
Radiator konsol - fäste med enbart en (1) (franskträ)skruv?
Värme allmänt -
Är värmen felkopplad? Utgående värme går till nedre anslutningen på radiatorn.
Värmepumpar