T Tummenmittihand25 skrev:
Mottages tacksamt emot prisvärda förslag på router som kan täcka 160 kvm hus och fungera för streama tv.
Jag hade gått på ett meshsystem, enkelt att bygga ut och är "självjusterande" för wifi. Finns färdiga med tre brukar (även två) och behöver inga kablar då den använder wifi, välj gärna ett system som har egna kanaler för kommunikation mellan burkarna, brukar skrivas "backhaul". Finns många tillverkare att välja bland.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 5 till
  • Laddar…
Dock vid trådstarten får ju TS 100 mbit förutom helger...

Så kan ej va fel på wifi router isåfall.

5Ghz i sin ära men kort räckvidd jmf 2.4Ghz.
 
Coolman Coolman skrev:
Dock vid trådstarten får ju TS 100 mbit förutom helger...

Så kan ej va fel på wifi router isåfall.

5Ghz i sin ära men kort räckvidd jmf 2.4Ghz.
Sant!!

Ska testa med kabel till datorn ikväll när det brukar vara dåligt. Får jag dåligt då med, då är det hos leverantör.

Om jag tex tecknar 250, når jag högre än 20-30 mbit då, trots kvällar/helg. Eller blir det lika lågt?
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Sant!!

Ska testa med kabel till datorn ikväll när det brukar vara dåligt. Får jag dåligt då med, då är det hos leverantör.

Om jag tex tecknar 250, når jag högre än 20-30 mbit då, trots kvällar/helg. Eller blir det lika lågt?
Varför ska du teckna 250mbit om du får 100mbit om du testar med kabel, hur skulle det öka wifi hastigheten?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
T Tummenmittihand25 skrev:
Om jag tex tecknar 250, når jag högre än 20-30 mbit då, trots kvällar/helg. Eller blir det lika lågt?
Nej för jag tror inte felet ligger i din fiberförbindelse utan i ditt WLAN-nät.

Och även om det skulle vara leveransproblem i fibern så är det osannolikt att det blir bättre för att de ändrar din maxhastighet. Kan de bara leverera 20 av 100Mbit/s så kan de antagligen bara leverera 20 av 250Mbit/s.

Så om felet ligger i fibern så felanmäler du till din leverantör.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Varför ska du teckna 250mbit om du får 100mbit om du testar med kabel, hur skulle det öka wifi hastigheten?
Av samma anledning som jag får ut 100 när få använder nätet (tex tidigt på morgonen) men bara 20-30 när det är högtryck. Tänkte om 250 skulle ge mig 70-80 istället vid högt tryck
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Av samma anledning som jag får ut 100 när få använder nätet (tex tidigt på morgonen) men bara 20-30 när det är högtryck. Tänkte om 250 skulle ge mig 70-80 istället vid högt tryck
När du får ut 100mbit tidigt på morgonen är det med kabel eller wifi?

När du får 20-30mbit med wifi så måste du göra ett test med kabel.
Får du närmare 100 då så är det inget högtryck på din internetlina.
Att bara basera på wifi är meningslöst i felsökningsyfte.

Hur ser din router och "fibermodem" ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
T Tummenmittihand25 skrev:
Ok. Får testa det.
Skulle det vara bra, då är det alltså router eller routerns placering som bör bytas?

En annan sak: när vi kör micron så störs wifi ut. Djävulskt drygt om man tex ser en match så ska frun värma vetekudde i 3 minuter!!

Är det vanligt att det stör så pass mycket?
Ja, om du har en inbyggd mikro som läcker en del.
Du har antagligen grannar vars wifi stör ditt. Enda sättet att komma runt det är att dra kabel. Alternativet är att uppgradera alla saker som du använder via wifi till en högre standard som ingen granne använder.
 
Cheesen
T Tummenmittihand25 skrev:
Svaret var egentligen inte riktat till dig!

Men smart idé, provar med kabel när anslutning till Wi-Fi är dålig.
Är det dåligt - då köper jag ny router.

Mottages tacksamt emot prisvärda förslag på router som kan täcka 160 kvm hus och fungera för streama tv.
Kolla på Mesh. i min värld är det det enda som funkar okej i villa som är större än 50 kvadratmeter
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja, om du har en inbyggd mikro som läcker en del.
Du har antagligen grannar vars wifi stör ditt. Enda sättet att komma runt det är att dra kabel. Alternativet är att uppgradera alla saker som du använder via wifi till en högre standard som ingen granne använder.
Grannarna är inte vägg i vägg då det är en villa jag tror felet är något annat är att grannarnas wifi stör ut.
 
Cheesen
A A-Man_08 skrev:
Grannarna är inte vägg i vägg då det är en villa jag tror felet är något annat är att grannarnas wifi stör ut.
Alltså jag kan ju ha störningar av grannarna som är 3 hus ned på gatan om jag har otur. Det beror litegrand på hur deras utrustning ser ut och var i huset jag är.
Skärmdump av Wi-Fi-inställningar på mobil visar tillgängliga nätverk och anslutningsstatus, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett snöbedeckt bostadsområde med träd, ett fågelfoderhus och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Comhem har grannarna på andra sidan gångvägen.
Skärmbild av Wifi-inställningar på en mobilenhet med aktiva nätverk, mestadels säkrade anslutningar, och ett uppkopplat nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan det se ut om jag går till andra änden av vårt hus....
Villagrannarnnarna kan störa mer än man anar.
 
Redigerat:
@Tummenmittihand25
Vad har du för telefoner, dator surfplatta.
Kanske dom klarar 5 Ghz bandet din router har ju stöd för både 2.4 och 5 i bilden du la upp.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
sysmali
Prova även att uppdatera firmware i din router.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tummenmittihand25 skrev:
Sant!!

Ska testa med kabel till datorn ikväll när det brukar vara dåligt. Får jag dåligt då med, då är det hos leverantör.

Om jag tex tecknar 250, når jag högre än 20-30 mbit då, trots kvällar/helg. Eller blir det lika lågt?
Det första du ska göra är att testa med endast kabel vid en tidpunkt när det går långsamt via wifi. Detta för att utesluta ett katastrofalt dåligt byggt/upphandlat fibernät. Eftersom du inte har avslöjat alla detaljer om omständigheterna här så finns det ju en risk att du sitter på en dålig gruppanslutning också. Då hjälper ingen ny router.
 
  • Gilla
arneri68 och 6 till
  • Laddar…
Nu när jag testar trådlöst på dator = över 100

Testar jag på telefon (Wi-Fi) = 100

Kanske har ni alla hjälpt mig. Att ändra kanaler verkar ha gett någon effekt iaf. Jag har aldrig haft 100mbit på telefon innan, och en söndagkväll…

Tack snälla alla ni som hjälpt. Kanske återkommer jag och problemen kvarstår 🙂
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.