Bor i Halland så först nu i dagarna som den relativt nyinstallerade golvvärmen kunnat testas i skarpt läge.

Har en pump/shunt som leder värmen till ett rör i taket på garaget och vidare till golvet som ska värmas. Där delar sig röret med varmt vatten i två.
Det ena röret fortsätter varmt och det andra är kallt.

Sedan kommer det två rör tillbaka med det svalnade vattnet, de åker in i en koppling till ett gemensamt rör som går tillbaka till värmepumpen.

Jag antog att eftersom ena slinga inte blir varm så är det luft i systemet.
Försökte skruva på den vänstra av de här två skruvarna för att avlufta, men 15varv motsols..och inget händer.
Är jag ute och cyklar? Cykelstyre och klämma närbild, heltäckande kabel, grå vägg i bakgrunden, suddigt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Bor i Halland så först nu i dagarna som den relativt nyinstallerade golvvärmen kunnat testas i skarpt läge.

Har en pump/shunt som leder värmen till ett rör i taket på garaget och vidare till golvet som ska värmas. Där delar sig röret med varmt vatten i två.
Det ena röret fortsätter varmt och det andra är kallt.

Sedan kommer det två rör tillbaka med det svalnade vattnet, de åker in i en koppling till ett gemensamt rör som går tillbaka till värmepumpen.

Jag antog att eftersom ena slinga inte blir varm så är det luft i systemet.
Försökte skruva på den vänstra av de här två skruvarna för att avlufta, men 15varv motsols..och inget händer.
Är jag ute och cyklar?[bild]
Ställde frågan i värmeforumsdelen också. Tydligen inte alls en avluft ingsskruv utan en för flöde. Får se om jag får ordning på det eller om rörmokaren får ringas hit i veckan.
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Ställde frågan i värmeforumsdelen också. Tydligen inte alls en avluft ingsskruv utan en för flöde. Får se om jag får ordning på det eller om rörmokaren får ringas hit i veckan.
om du stryper flödet på den slinga som är varm borde det bli mer tryck i den andra? Blir det inte det är nått fel på riktigt.
 
Det borde/kan sitta strypventiler även på returen som kan vara stängd.

Luftningen på den där i din bild misstänker jag sitter på ”gaveln” till höger?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det borde/kan sitta strypventiler även på returen som kan vara stängd.

Luftningen på den där i din bild misstänker jag sitter på ”gaveln” till höger?
Nix där är bara en propp :s
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T trycklös skrev:
om du stryper flödet på den slinga som är varm borde det bli mer tryck i den andra? Blir det inte det är nått fel på riktigt.
Vill helst inte påverka den slinga som fungerar.. får se om jag hinner ikväll när barnen somnat..
 
tommib
Fulsnickrat lite.

Träfigur med armar och handske, i garage med cyklar och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vanligt med inredning får man dölja med lite tyg för att det ska se någorlunda vettigt ut, i alla fall om man är så sopig som jag...

Person i spöklik dräkt med röda ögon står nära husentré och gröna växter. Halloweentema syns i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 21 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
För första gången i mitt liv bytt blandare (Trots att jag jobbat med Vitvaror tidigare har jag alltid varit lite osäker på just rörmokeri), dragit Klämringskoppling etc.

Äntligen kan vi spola ur hörnen på den fyrkantiga hon :)

[bild]


/Jocce
Är det kakel eller någon såndär tunn laminatskiva på väggen ovan bänken?
 
Arrangerat om i verkstan men vem vet om allt är slutgiltigt ännu, troligen inte. Flyttat fräsen och svarven, tog inte direkt nån före-bild men såhär såg det ut förra helgen efter alla snickerimaskiner flyttats ut
kS2M0Pmh.jpg


Nu står dom mot väggen istället så jag får en större enhetlig golvyta, mera rum att köra in en bil nu. Dörren bakom fräsen har inte öppnats på cirka 1,5 år så jag tycker det är OK att blockera den, finns garageport och en dörr till.
mg1gKLTh.jpg

Nu ska jag fundera om plastdraperierna också. Ska ha kvar nån separation, bra ifall det blir mera skitjobb och slipande på ena sidan så skyddas maskinerna.
 
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Uppdaterat min nyckelhållare med en allt-i-allo-pryl.
Multiverktyg med nycklar på träbordsyta. Sliten yta. Paracord-knytning. Metall. Praktisk, kompakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
En ”vän i nöden” verktyg! 👍
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
En ”vän i nöden” verktyg! 👍
Ja hoppas den inte räknas som "vasst" verktyg bara så den är olaglig!
Tänkte i banorna, vad behöver man? Något vasst. Skrapa något. Lånade designen från Swiss Viktorinox konservervöppnare.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
richardtenggren
Först en dusch,
Vit bil täckt av skum vid tvättning, står på uppfart, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte lukta usch,
Vit elbil parkerad utanför hus, sannolikt Tesla Model Y, med svarta fälgar på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen nya pjucks 🤓

Edit: Sen fick jag rycka ut och byta hjul åt svärmor också :)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
profilerad innerkant för oss som vägrar motprofil.
Innan profilering görs alla möten. Börjar med att såga geringarna i de stående ramstyckena.
Träplankor staplade, några med sågsnitt för sammanfogning, på ett snickeri eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter fundera ut ett sätt att ta ner träet till geren med exakt rätt djup och med hela kanter. En fönsterbåge hade jag gjort i sågen. I ek på en dörr med fogar i ögonhöjd ville jag göra det bättre...
Använder min trogna handöverfräs (DeWalt DW621. Överlägsen Festos enhandsmanövrerade alla dagar i veckan 😉).
För de som inte är vana bifogar jag upplysningen att det har sina problem att köra bort material över slutet av en bit. Stödet för fräsen försvinner och det är stor risk att dippa ner.
Lösningen är att förlänga genom att spänna ihop med förskjutna ändar så att åtminstone halva fräsen har stöd genom hela momentet.
Träbearbetning, snickeri, arbetsbänk, cnc-fräs, träspån, snickarverkstad, trästycke, maskintillverkningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det betyder förstås att det måste skiftas för varje sida. Genom att spara en sträng så länge det går kan fräsdjupet bli så exakt som är fysiskt möjligt där det betyder något. Det vill säga på kanten.
När strängen fräses bort håller jag fräsen väl innanför kanten.
Två träplankor i skruvstäd på arbetsbänk, verktyg, snickeri, workshop, orörd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två timmar ungefär. Då för två dörrar och två sidoljus som ingår i samma projekt.
Trähögar på en vagn i en verkstad; snickeri eller byggarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först därefter har jag justerat de liggande ramarna. Bäst att avvakta utfallet på de stående.
Trähantverk, skärning av fog, verkstad, träplankor, handverktyg, precision, planritning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat alla ger med vinklad klinga i justersåg mot klyvanhållet. Lämnat trä till en kort tapp.
Trästycken med fingerskarv på arbetsbänk, tillverkningsprocess, snickeri, träbearbetning, hantverk, noggrannhet, grovt och slätt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen är att jag för ovanlighets skull vill fälla in även fyllningarna.
Träsnickeri, hörndetalj, verkstad, träpanel, arbetsbänk syns i bakgrunden, snickarens arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att få allt så pass rätt att den ram jag limmat in skall passa med listerna och förhöjningsskivan.
Obehandlad träbyrå under konstruktion i en snickarverkstad, utan lådor, bredvid maskiner och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

PS. Profilen på kanten är det absolut sista jag gör. Anledningen är att alla eventuella urslag i geren där sågen gått ut försvinner. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Tule54 och 37 till
  • Laddar…
Gjort en liten "crosscut släde" till sågen. Mycket trevligt!
Inspirerad av Katz-Moses.

Tyckte dock spån upptagningen blev sämre men upptäckte när jag granskade bilden att jag hade missat ansluta slangen...

Bordscirkelsåg med MDF-skiva, trälister, verkstadsutrustning och säkerhetsspärr i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.