Hej! Häromdagen såg jag att manometern på min IVT690 stod på 3 bar. Såg då att spillvattenkoppen var väldigt smutsig så jag rengjorde den och släppte ut vatten med den röda säkerhetsventilen ner till 1 bar men trycket fortsätter uppåt hela tiden med ungefär 0,1 bar/timme. Jag har nu slangen till spillvattenkoppen i en spann men det kommer inget vatten ur den och trycket fortsätter uppåt.
Jag noterar att säkerhetsventilen går att använda för att sänka trycket men som sagt så kommer inget vatten ur slangen som går till den.
Påfyllningsspaken fungerar också och är tyst när den är stängd. Det verkar inte heller som att säkerhetsventilen löste ut (bör ske vid 2,5 bar) då ju trycket var 3 bar. Jag har luftat pannan.
Vad tror ni?
Jag noterar att säkerhetsventilen går att använda för att sänka trycket men som sagt så kommer inget vatten ur slangen som går till den.
Påfyllningsspaken fungerar också och är tyst när den är stängd. Det verkar inte heller som att säkerhetsventilen löste ut (bör ske vid 2,5 bar) då ju trycket var 3 bar. Jag har luftat pannan.
Vad tror ni?
Antingen läcker påfyllningsventilen. Eller varmvattenberedaren. Ventilen kan ju kontrolleras, t.ex. genom att tillfälligt plugga den.
Säkerhetsventilen borde bytas låter det som, om det är säkerhetsventilen till värmesystemet som du varit på. Det bör finnas en till varmvattenberedaren också.
Säkerhetsventilen borde bytas låter det som, om det är säkerhetsventilen till värmesystemet som du varit på. Det bör finnas en till varmvattenberedaren också.
Den röda säkerhetsventilen högst upp i systemet är den som jag tömmer med. Den svarta säkerhetsventilen längre ner i systemet öppnade jag men då gick inte trycket ner.B BSOD skrev:
Du skulle kunna sänka trycket med säkerhetventilen och stänga av inkommande kallvatten vid din typ vattenmätare eller pump/hydrofor/hydropress om du nu har eget vatten och öppna en kran så att tappvattnet blir trycklöst och se bad som händer över natten.D Daoe skrev:
Vad för info får man ut av det?S Saipala skrev: