D djungelkatt skrev:
Precis, skönt för stunden för vissa = hälsosamt och jättebra. Precis som knark, alkohol, tobak, skita i plugget mm mm.
Att ha ett väl uppvärmt hem skulle jag tro har positiva hälsoeffekter men jag förstår faktiskt inte vad de andra av @djungelkatt uppräknade sakerna har för positiva hälsoeffekter eller kopplingar till vedeldning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
”Studien pekar på ett samband mellan plötslig spädbarnsdöd, luftburna partiklar och kvävedioxid.

- Dessa partiklar finns till exempel i trafiken och i fossila bränslen. ”

Det står ”till exempel ”.

Kvävedioxid och partiklar finns även i vedrök. Precis som att klimatet inte bryr sig om om en co2 i atmosfären är fossil eller biogen så blir man inte mindre sjuk av en biogen giftmolekyl än av en fossil.

(Du får helt enkelt ta tillbaka ditt påstående om 7minuter som du först skriver att du killgissar och sen slänger dig med som om det vore fakta. )
Vedeldning nämns alltså inte.

Jag har full rätt att killgissa att uppåt 1000svenskar årligen dör 7 min tidigare pga vedeldning men jag tar gärna del av vetenskapliga rön som visar hur mycket livet förkortas om man väljer vedeldning. Ingen på detta forum verkar ha hittat nån exaktare siffra på hur många minuter det handlar om, kanske är det bara 3?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vedeldning nämns alltså inte.

Jag har full rätt att killgissa att uppåt 1000svenskar årligen dör 7 min tidigare pga vedeldning men jag tar gärna del av vetenskapliga rön som visar hur mycket livet förkortas om man väljer vedeldning. Ingen på detta forum verkar ha hittat nån exaktare siffra på hur många minuter det handlar om, kanske är det bara 3?
Men hur ska man kunna visa hur länge en person skulle leva om den inte hade dött 😂
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att ha ett väl uppvärmt hem skulle jag tro har positiva hälsoeffekter men jag förstår faktiskt inte vad de andra av @djungelkatt uppräknade sakerna har för positiva hälsoeffekter eller kopplingar till vedeldning.
Va?
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
F
D djungelkatt skrev:
Jag tror det handlar om bristen på kontroll. För vissa är det en stor skräck att gå å vänta på ett fönsterkuvert där det kan stå 300kr eller 550kr.
Jag tror inte merparten lever så på marginalen utan det handlar bara om snålhet & kontroll som slår an på något väldigt primitivt sätt psykologiskt.

Sen är det nog en hel del tyvärr som helt felaktigt tror att de gör miljö och klimat en tjänst. Och att de spar på elen - det va ju brist några dagar förra året.
Så kanske det är? Men är man rädd för svängningarna får man väl betala försäkringen med fast pris. Går ju också att hålla koll på var det rörliga priset hamnar med genomsnitt på timpriset:
 
  • Skärmavbild av elpriser för olika regioner i Sverige, uppdaterad den 1 oktober 2023.
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Så kanske det är? Men är man rädd för svängningarna får man väl betala försäkringen med fast pris. Går ju också att hålla koll på var det rörliga priset hamnar med genomsnitt på timpriset:
Att lätt kunna se just nu hur mycket kostnaden är hittills för nuvarande månad tror jag skulle lugna många också.
Gärna i kombo med en ai-prognos för kommande räkning.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att ha ett väl uppvärmt hem skulle jag tro har positiva hälsoeffekter men jag förstår faktiskt inte vad de andra av @djungelkatt uppräknade sakerna har för positiva hälsoeffekter eller kopplingar till vedeldning.
Det är ett klassiskt retoriskt grepp att göra jämförelser, i det här fallet var det ett inte speciellt stiligt försök att jämföra vedeldning med knarkande och diverse andra föraktliga och delvis olagliga sysslor, för att därmed sänka vedeldningens och vedeldarnas status. Dessutom var det utanför ämnet, å det grövsta.

Men jag kanske skulle tända vedspisen, samtidigt som jag röker hasch och kollar ut genom fönstret och ser om det är några gulliga hundvalpar som ligger och dör där ute. Seriöst? Näe.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
”… för att därmed sänka vedeldningens och vedeldarnas status.”
Om ni separerar er själva från ert uppvärmningssystem så blir det lättare att föra en vettig diskussion här. Då blir ni kanske mer mottagliga.
Liknelser tänker jag kan vara bra för att få förståelse bland de som låst sig i ett tankesätt.
 
Redigerat:
Imponerande ändå av oss, mestadels andra än mig, som försöker argumentera med fanatiska fundamentalister med sina hittepåsiffror som dras ur näsan för att försöka påverka och bevisa sina fantasier.
Om deras agenda är att vedeldning ska förbjudas måste dessa fanatiker bekämpas med alla medel.

Vid såna här tillfällen önskar ibland den mörka sidan av min hjärna ett långvarigt strömavbrott vintertid som eventuellt öppnar ögonen på vissa fredsskadade stadsbor att el är inte beständigt för evigt.
Någon gång kommer det stora avbrottet att ske och då vete fan om jag släpper in i värmen någon fundamentalistisk alarmist för att tina upp eller få något varmt att dricka.

Tror inte att MSB skickat ut sina publikationer om de inte finns fog för det. Better safe than sorry.
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Imponerande ändå av oss, mestadels andra än mig, som försöker argumentera med fanatiska fundamentalister med sina hittepåsiffror som dras ur näsan för att försöka påverka och bevisa sina fantasier.
Om deras agenda är att vedeldning ska förbjudas måste dessa fanatiker bekämpas med alla medel.

Vid såna här tillfällen önskar ibland den mörka sidan av min hjärna ett långvarigt strömavbrott vintertid som eventuellt öppnar ögonen på vissa fredsskadade stadsbor att el är inte beständigt för evigt.
Någon gång kommer det stora avbrottet att ske och då vete fan om jag släpper in i värmen någon fundamentalistisk alarmist för att tina upp eller få något varmt att dricka.

Tror inte att MSB skickat ut sina publikationer om de inte finns fog för det. Better safe than sorry.
Ja å vad enkelt det blir vid ett långvarigt strömavbrott med tvätten.
Eftersom ni då antagligen enligt samma logik inte har tvättmaskin utan går till närmaste sjö å gnuggar tvätt. Precis som stolta förfäder gjort i alla tider. Nyttigt. Man måste bära tvätt å hålla på. Manligt.
Och vevradion, samma där. Varför ha spotify? Det funkar ju inte vid långvarigt strömavbrott.
 
F
D djungelkatt skrev:
Ja å vad enkelt det blir vid ett långvarigt strömavbrott med tvätten.
Eftersom ni då antagligen enligt samma logik inte har tvättmaskin utan går till närmaste sjö å gnuggar tvätt. Precis som stolta förfäder gjort i alla tider. Nyttigt. Man måste bära tvätt å hålla på. Manligt.
Och vevradion, samma där. Varför ha spotify? Det funkar ju inte vid långvarigt strömavbrott.
Glöm inte diskmaskin. En riktig karl diskar i sjön eller kokar vatten på spisen och diskar med!
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är ett klassiskt retoriskt grepp att göra jämförelser, i det här fallet var det ett inte speciellt stiligt försök att jämföra vedeldning med knarkande och diverse andra föraktliga och delvis olagliga sysslor, för att därmed sänka vedeldningens och vedeldarnas status. Dessutom var det utanför ämnet, å det grövsta.

Men jag kanske skulle tända vedspisen, samtidigt som jag röker hasch och kollar ut genom fönstret och ser om det är några gulliga hundvalpar som ligger och dör där ute. Seriöst? Näe.
Vi försöker väl hålla oss till ämnet hälsoeffekter av vedeldning, om andra forummedlemmar påstår att spädbarnsdödligheten ökar av vedeldning är iaf jag intresserad av var de uppgifterna kommer i från och tillåter mig att fråga ( även om djungelkatt ännu inte lyckats påvisa något sådant samband)

Jag tänker att det kan vara trivsamt att elda lite framåt kvällen, vi kommer att göra det i en smalspis utan glaslucka så alla positiva hälsoeffekter av vedeldningen kommer mig inte till del då jag inte kommer att se elden utan får nöja mig med den goda värmen och mat lagad på vedspisen. Rätt sätt att elda brukar vara torrt bränsle och gott om luft, med smalspisen får man dessutom se till att ha fint kluven ved om man ska uppnå rätt stektempratur.

Det är ju tillåtet och lagligt att killgissa och min gissning på 7 min blir väl snart en etablerad sanning om ingen hittar några relevanta fakta i ämnet för tidig död av vedeldning i Sverige.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Glöm inte diskmaskin. En riktig karl diskar i sjön eller kokar vatten på spisen och diskar med!
Givet.
Häll i en hel flaska Yes i sjön så att du diskar rätt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Man måste bära tvätt å hålla på. Manligt.
Och vevradion, samma där. Varför ha spotify? Det funkar ju inte vid långvarigt strömavbrott.
Du har tämligen bristfälliga kunskaper om allt som är utanför din personliga 'stadsbo i 2000-talets Sverige'-bubbla. Att tvätta var, före tvättmaskinens och jämlikhetens intåg, ett arbete som utfördes av kvinnor, precis som t ex mjölkning. Typiskt manliga arbetsuppgifter var att slå med lie och arbeta i skogen, t ex med vedhuggning >>> och så var vi äntligen tillbaka till trådens ämne. Som alltså inte är knark eller vevradioapparater.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Liknelser tänker jag kan vara bra för att få förståelse bland de som låst sig i ett tankesätt.
Synd att du hadde sån otur då du tänkte ut liknelsen med crossåkaren.

Att elda lagom torr ved i en modern effektiv vedpanna med acctankar är nått jag tycker borde premieras på fler sätt än med förmodat gott inomhusklimat, alla sätt att minska fosilbränsleanvändningen och beroendet av storskaliga elsystem som kan fallera och göra tiotusentals värmepumpsanvändare alldeles hjälplösa tror jag är värda att uppmärksamma.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.