E EllinorLag skrev:
Ja, du får fråga min far hur han tänkte då för 20+ år sedan... Jag vet bara att han köpte ett sk "visningskök" från en HTH-försäljare...

Nu räcker en 45 cm diskmaskin alldeles utmärkt 350 dagar av 365 eftersom vi bara är två i hushållet :)
Då va det troligtvis ändå en bra deal på totalen även om det blev lite special.

engs
J Johnny2times skrev:
Om man får en repa på rostfritt så kostar det en ny kylskåpsdörr… och inte ”bara” en ny skåplucka.
Hur gör man om den köks-serien utgått?
Dvs det går inte uppbringa en ny skåpslucka, typ man sitter med IKEAs föregående köksmodell.
Eller de kanske finns kvar som reservdel typ?

B Boan skrev:
kör alla vitvaror i samma färg, antingen vitt eller rostfritt, sen byter vi dem när de går sönder... oberoende av när köket görs.. absolut enklast på lång sikt. gäller att tänka livscykel!
T
engs engs skrev:
Dvs det går inte uppbringa en ny skåpslucka, typ man sitter med IKEAs föregående köksmodell.
Ofta går det att lämna in skåpluckor på reparation och omlackering… men då gör man bäst i att lämna in alla. Det är i o f s ett väldigt bra sätt för plånbok och miljö att renovera upp köket.

engs engs skrev:
Skulle det problemet bli mindre för att man inte har inbyggda vitvaror? Normalt har man ju skåpluckor på allt som inte är vitvaror. Att köksluckor har kort livslängd och måtten ändras en aning ibland är absolut ett problem. Men många kökstillverkare kan man måttbeställa luckor från. Och problemet är orelaterat till integrerade vitvaror.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Och problemet är orelaterat till integrerade vitvaror.
Jag anser att det är i hög grad relaterat.

Alfredo Alfredo skrev:
Nja, om man har ca 10 eller 11 st luckor totalt i ett kök påverkar inte risken för att en blir skadad nämnvärt. (Och i många fall är säkert antalet luckor totalt betydligt mer än så)

A ajn82 skrev:
Nja, om man har ca 10 eller 11 st luckor totalt i ett kök påverkar inte risken för att en blir skadad nämnvärt.
Jag försöker förklara hur jag tänker i #65.

Alfredo Alfredo skrev:
Missförstår vi varandra på något vis? Problemet som mitt svar gällde var att om man får en repa på en skåplucka så kanske det inte längre går att få tag på en ny. Det problemet blir ju precis lika stort för alla kökets luckor och inte bara för en skåplucka på diskmaskinen. Därför förstår jag inte vad det har med integrerade vitvaror att göra. Skåpluckor har man ju i alla fall.

A Avemo skrev:
Missförstår vi varandra
Antagligen. 😀 En repa är naturligtvis samma problem men ”mitt problem” är att lyckas montera en och samma skåplucka på ett flertal olika diskmaskiner utan att få problem.

Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen. 😀 En repa är naturligtvis samma problem men ”mitt problem” är att lyckas montera en och samma skåplucka på ett flertal olika diskmaskiner utan att få problem.
Är det något du haft problem med? Mig veterligen har Ikea gjort sina luckor så att de passar till deras egna diskmaskiner och inte så många andra. Men i övrigt klarar diskmaskinerna luckor från de flesta kökstillverkare. Så mycket brukar ju inte måtten skilja.

En kombination av estetik och funktion avgör. Vi planerar nytt kök och det lutar åt fristående kyl och frys men integrerad diskmaskin. Och separat spishäll och inbyggnadsugn.

Fördelar utan är ju större volym, större utbud, lättare att byta framöver då köket lär överleva vitvarorna, en sak mindre som kan strula och lägre kostnad då det blir färre stommar.

Nackdelar är väl estetiken i vissa lägen, beroende på tycke och smak.

A Avemo skrev:
Är det något du haft problem med?
Nej har aldrig haft något integrerat och som jag skrev vill jag kunna byta diskmaskin utan att ”skruva” i några luckor.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej har aldrig haft något integrerat och som jag skrev vill jag kunna byta diskmaskin utan att ”skruva” i några luckor.
Ok. Men då talade vi alltså om två orelaterade problem. Att det tillkommer fler moment när man skall byta diskmaskin är relaterat till inbyggda vitvaror. Att det kan vara svårt att komplettera med nya luckor om en blivit skadad efter några år och den utgått hos tillverkaren är inte relaterat till inbyggda vitvaror.

A Avemo skrev:
Att det kan vara svårt att komplettera med nya luckor om en blivit skadad efter några år och den utgått hos tillverkaren är inte relaterat till inbyggda vitvaror.
Jo för mig är det relaterat. Möjligen är jag en klantskalle men jag ser en betydande risk att jag skadar en lucka om jag ska montera den på ett flertal olika diskmaskiner. En betydligt större risk att den luckan skadas än att en "vanlig" lucka skadas.

A Avemo skrev:
Är det något du haft problem med? Mig veterligen har Ikea gjort sina luckor så att de passar till deras egna diskmaskiner och inte så många andra. Men i övrigt klarar diskmaskinerna luckor från de flesta kökstillverkare. Så mycket brukar ju inte måtten skilja.
Inga problem med Ikea-front. Har bytt diskmaskin ett par gånger i olika kök, och haft både Electrolux, Husqvarna och Ikeas egen - som troligen också är från Electrolux. I alla fall var det förr så att Electrolux och Whirlpool delade på det mesta av produktionen för Ikeas vitvaror. Och som sagt, inga problem i något av fallen, bara man behåller mallen med skruvhålsanvisningar som brukar bifogas maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.