A Anvandarnamn_ skrev:
Huset räknas som el- eller gasuppvärmt även om viss värme tillförs småhuset från

  • trivseleldning (motsvarande högst en kubikmeter ved per år)
  • energi som alstras av sol eller vind på den fastighet där småhuset ligger
  • en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt.)
Precis, ”viss värme”, dvs du ska ha en huvudsaklig källa som är direktverkande.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Du har fel. Läs ovan
Nej, jag har ju inte det.. det är du som tolkar texten fel.

Direktverkande med stöd av llvp är ok.
Framgår tydligt när man gör ansökan att så är fallet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Sammanfattning (citat) av det svar jag fick från Regeringskansliet i frågan:

---------------------------------
Bidragets främsta syfte är att minska antalet småhus som värms med direktverkande el eller gas. Detta för att på så sätt minska småhusbeståndets sårbarhet vid höga energipriser. Med andra ord: bidraget ska bidra till att värmesystemsåtgärder genomförs. Därefter kan de småhusägare som fått bidrag och som ytterligare vill energieffektivisera sina hus göra det genom bidraget till klimatskärmsåtgärder.

En annan anledning är att bidraget främst är riktat till småhus i de två sämsta energiklasserna. Där finns en stor potential för effektiviseringsåtgärder som ger snabba resultat. Småhus som huvudsakligen värms med el eller gas har så gott som alltid en energiklassning i kategorierna F eller G. Att kräva att småhuset först måste ha fått bidrag för en värmesystemsåtgärd ansågs som ett mindre kostsamt sätt att säkerställa att småhuset befinner i någon av de sämsta energiklasserna.

Det finns andra sätt att kontrollera att småhuset befinner sig i någon av de sämsta energiklasserna och det är att begära in en energideklaration. Detta bedömdes dock, när stödet togs fram, som alltför kostsamt och tidskrävande för den som söker eftersom det i många fall inte finns någon energideklaration framme för småhus.

------------------------------------------
Hoppas detta kan förtydliga något
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Jag ska byta ut min trasiga bergvärmepump till en 15 år gammal luftvärmepump, för att sen söka bidrag till en ny bergvärmepump.
Så du tror inte att de har invändningar mot det ? De kanske sitter och skrattar hur dum en människa får vara som lägger tid och pengar på att inte få ut ett bidrag :)

Nu kan jag minnas fel, men visst tusan har skatteverket uppgifter om uppvärmningen? Då är du körd direkt.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Nu kan jag minnas fel, men visst tusan har skatteverket uppgifter om uppvärmningen? Då är du körd direkt.
nej, de har inte några sådana uppgifter om mig. Ser fram emot att kunna bytta alla fönster och dörrar snart.. du kommer få pröjsa för det.
 
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
nej, de har inte några sådana uppgifter om mig. Ser fram emot att kunna bytta alla fönster och dörrar snart.. du kommer få pröjsa för det.
Jag tror du tänker helt fel.
Du ska alltså ta bort en bergvärmepump, installera en 15 år gammal luft-luft och låtsats att det är din uppvärmning? Ska. Du även slänga dit en varmvattenberedare också?

Sen ska du installera en ny bergvärmepump, byta fönster och dörrar och tror att någon annan kommer betala det hela?

Du kan möjligen lura till dig 30', men det räcker ju inte ens till värmepumpen, så givetvis står du för fönster och dörr helt själv.

Finns inte information om att du har ett borrhål heller?

Som sagt, kanske kan du luta till dig en slant, men jag hoppas du åtminstone är medveten om att det du då gör är emot reglerna och olagligt.
 
  • Gilla
terjevigen
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
nej, de har inte några sådana uppgifter om mig. Ser fram emot att kunna bytta alla fönster och dörrar snart.. du kommer få pröjsa för det.
Ja tack för att du pröjsade delvis min elbil och min laddbox. Och delvis alla nya vattenrör jag dragit om och gärsttoan. Även elen........

Fönsterna kunde jag inte dra av, men de kostade troligtvis 2/3 delar av vad du kommer ge för din med bidrag.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du tänker helt fel.
Du ska alltså ta bort en bergvärmepump, installera en 15 år gammal luft-luft och låtsats att det är din uppvärmning? Ska. Du även slänga dit en varmvattenberedare också?

Sen ska du installera en ny bergvärmepump, byta fönster och dörrar och tror att någon annan kommer betala det hela?

Du kan möjligen lura till dig 30', men det räcker ju inte ens till värmepumpen, så givetvis står du för fönster och dörr helt själv.

Finns inte information om att du har ett borrhål heller?

Som sagt, kanske kan du luta till dig en slant, men jag hoppas du åtminstone är medveten om att det du då gör är emot reglerna och olagligt.
Om man har en seriös borrare så är såklart brunnen utmärkt. =) Får hoppas ändå att man blir kontrollerad ordentligt. De där bidraget ska ju gå till de som har direktverkande kvar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du tänker helt fel.
Du ska alltså ta bort en bergvärmepump, installera en 15 år gammal luft-luft och låtsats att det är din uppvärmning? Ska. Du även slänga dit en varmvattenberedare också?

Sen ska du installera en ny bergvärmepump, byta fönster och dörrar och tror att någon annan kommer betala det hela?

Du kan möjligen lura till dig 30', men det räcker ju inte ens till värmepumpen, så givetvis står du för fönster och dörr helt själv.

Finns inte information om att du har ett borrhål heller?

Som sagt, kanske kan du luta till dig en slant, men jag hoppas du åtminstone är medveten om att det du då gör är emot reglerna och olagligt.
Ja, en varmvattenberedare med kompressor :)
Nej, det är inte emot reglerna.
 
B
A Anvandarnamn_ skrev:
Jag ska byta ut min trasiga bergvärmepump till en 15 år gammal luftvärmepump, för att sen söka bidrag till en ny bergvärmepump.
Varför installera en 15år gammal llvp? Det räcker ju med att köpa 3 element med stickpropp på jula för 199kr styck, när gamla bergvärmepumpen är utbaxad till garaget, för att uppfylla villkoren.

Du kanske rentav får en slant för din gsmla bvp om den inte är för gammal o dålig.
 
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
Ja, en varmvattenberedare med kompressor :)
Nej, det är inte emot reglerna.
Har du hört av dig och frågat om ditt upplägg är ok eller är det bara din egen tolkning?
 
U
A Anvandarnamn_ skrev:
Ja, en varmvattenberedare med kompressor :)
Nej, det är inte emot reglerna.
Tror inte det blir möjligt, då upfyller du inte reglerna eftersom du har en värmepumpsberedare.

Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mitt intryck är att länsstyrelsen är väldigt restriktiva.

Jag hade direktverkande el via oljepanna. Att oljepannan inte varit i bruk (ingen oljetank, inga oljeledningar, ej godkänd etc.) på 30 år spelade ingen roll.
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Tror inte det blir möjligt, då upfyller du inte reglerna eftersom du har en värmepumpsberedare.

Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt.
Nej, det har jag inte.
 
U
A Anvandarnamn_ skrev:
Nej, det har jag inte.
Nej kanske inte just nu, men du sa att du skulle slänga ut BVP och ersätta med gammal LLVP och varmvattenberedare med kompressor.

Tror du helt ärligt att du ska gå plus genom alla dessa åtgärderna för att sen kanske lura till dig ett bidrag på 30’? Även om du gör det själv är det ju massa tid som går åt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.