Nissens Nissens skrev:
Kloka konsumenter vill inte trassla med tekniska frågor alls om de får välja. ☺️
Jo det är minimalt med krångel med dagens Matterkompatibla Zigbeecontrollers.... Plug & Play.
Sen kan man då "välja och vraka" från olika märken, det du!!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
X xLnT skrev:
Om ingen detektering sker så släcks det väl en viss tidpunkt? För att hantera det så har han installerat ytterligare en funktion för att det inte ska hända. Så han har automatiserat en sak som hanterar en annan automatiserad funktion.
Det känns som tröskelvärdet för vad som höjer livskvalitén är extremt låg för hemautomationsfolket.
Ja belysningen släcks så klart någon gång på kvällen, men om någon är hemma och vaken så förskjuts tiden.

Vad exakt i detta finner du märkligt?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det finns ett behov från första början att bygga en funktion för att släcka lampor automatiskt när man går och lägger sig.
Har man reläer till andra förbrukare i hemmet också om man inte stängt TVn eller temperaturlarm för att kylskåpsdörren står öppen?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
X xLnT skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det finns ett behov från första början att bygga en funktion för att släcka lampor automatiskt när man går och lägger sig.
Har man reläer till andra förbrukare i hemmet också om man inte stängt TVn eller temperaturlarm för att kylskåpsdörren står öppen?
Ok. Så du förstår inte meningen med någon automation alls? Inte bara just min dynamiska styrning. Då är jag med. Och visst, så får du ju tycka. Man kan ju faktiskt gå runt huset och tända och släcka allt manuellt.

Men då får jag nog skriva som nissens brukar göra: Vad gör du i denna tråden ö.h.t. ?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det finns ett behov från första början att bygga en funktion för att släcka lampor automatiskt när man går och lägger sig.
Som jag just skrev så finns det kanske inte ett reellt behov, men det gör tillvaron lite bekvämare. Jag minns när jag var barn på 80-talet. Då hade ingen behov av att ha en telefon med sig hela tiden, man hade ju redan en i hallen...
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Jag kan garantera att det kommer allmänt spridd AI-styrd belysningsautomation inom några år och om ett par årtionden kommer folk se lysknappar som en nostalgitripp.
 
X xLnT skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det finns ett behov från första början att bygga en funktion för att släcka lampor automatiskt när man går och lägger sig.
Har man reläer till andra förbrukare i hemmet också om man inte stängt TVn eller temperaturlarm för att kylskåpsdörren står öppen?
Nej det är strängeligen förbjudet i mitt hem eftersom "hon som bestämmer" vill släcka själv och vägrar appar eller prata med Google. Det kan hon då göra via en Zigbeeknapp modell Ikea som då släcker rubbet i en grupp inkl julgran.
Sen "automagi" har man då utomhus, olika LED slingor etc. Det ser ju pinsamt ut i grannskapet om man det tänt dygnet runt. "Vilken amatör som bor i det huset"!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det finns ett behov från första början att bygga en funktion för att släcka lampor automatiskt när man går och lägger sig.
Har man reläer till andra förbrukare i hemmet också om man inte stängt TVn eller temperaturlarm för att kylskåpsdörren står öppen?
Ja, varför inte?
Min frys har ett inbyggt larm om man har dörren öppen för länge, det är ganska praktiskt. Oftast larmar det för att man står och rotar för länge, men några gånger har det larmat för att en låda inte varit inskjuten tillräckligt och på så vis hindrat dörren från att stängas helt.
Jag är rätt glad att larmet uppfattade detta istället för att jag själv skulle ha gjort det när jag kom ner till frukosten morgonen efter och hittat frysen igenisad eller all mat fördärvad.
Du ser inga fördelar med en sådan larmsignal? Inga alls?
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du ser inga fördelar med en sådan larmsignal? Inga alls?
Vi har ju också på lite samma tema - läckagelarm. Men då kan det istället vara huset som står på spel, inte bara älgstekarna i frysen 😱🙂
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, varför inte?
Min frys har ett inbyggt larm om man har dörren öppen för länge, det är ganska praktiskt. Oftast larmar det för att man står och rotar för länge, men några gånger har det larmat för att en låda inte varit inskjuten tillräckligt och på så vis hindrat dörren från att stängas helt.
Jag är rätt glad att larmet uppfattade detta istället för att jag själv skulle ha gjort det när jag kom ner till frukosten morgonen efter och hittat frysen igenisad eller all mat fördärvad.
Du ser inga fördelar med en sådan larmsignal? Inga alls?
Jag har något liknande. I mina frysar har jag temperaturmätning som larmar på olika nivåer. Har varit med om att en frysbox gått sönder och det är riktigt surt att upptäcka det först när allt är upptinat. Nu får jag först mail vid onormalt hög temp, och vid kritisk nivå även via ljus och ljud i huset.

Mailet gör att man upptäcker problemet även om man inte är hemma.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Väldigt bra kommentar!
Jag är också förundrad över detta.

För många handlar det inte om problemlösning längre, mer om vad som är tekniskt möjligt att göra… oavsett om det löser något eller inte. 😊
Låt oss grabbar ha lite roligt 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över att det finns ett behov från första början att bygga en funktion för att släcka lampor automatiskt när man går och lägger sig.
Har man reläer till andra förbrukare i hemmet också om man inte stängt TVn eller temperaturlarm för att kylskåpsdörren står öppen?
ehhm du har inte barn förstår jag
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
I ikeo skrev:
ehhm du har inte barn förstår jag
Barn är ofta väldigt bra på att ta tid ifrån hobbyprojekt…
 
Nissens Nissens skrev:
Barn är ofta väldigt bra på att ta tid ifrån hobbyprojekt…
tänkte nog mer på att barn är väldigt dåliga på att släcka lampor därav att en auotmatisering eller schema för att släcka lampor är ett krav.
sen har ju ju iofs plejd hemma som har begränsad funktionalitet så det kanske är dags att byta upp sig, iofs hjälper ju homekit med mer funktionalitet.
Sen om nån kan rekomendera en bra brevlåde sensor så skulle jag bli glad med tanke på att det verckor ibland innan man kommer ihåg att det fortfarande finns folk som skickar döda träd
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Barn är ofta väldigt bra på att ta tid ifrån hobbyprojekt…
Menar du att det som Apple, Google, Amazon, Xiaomi, Mi, Tuya, Samsung, Hue, Schneider-Electric, IKEA mfl är hobbyprojekt?

Jag kan bara se ett "hobbyprojekt" som dessutom är proprietärt/inlåst utan att nämna namn...😂
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.