R
J Jocke Best skrev:
Finns säkert specialfall där enstaka enheter behöver wifi då,det är självklart, men när behöver man ansluta "massa enheter" och då givare med låg bandbredd över wifi långt bort för konsumentbehov? Generellt sett är ZigBee det självklara valet, ännu oftare vid batteridrift av givare etc eftersom det går åt för mycket energi via wifi.
Ja självklart, men du frågade och jag svarade :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Ikea och Schneider kör båda på zigbee och är alltså samma system i grund. De är alltså kompatibla om någon kunnig sätter upp systemet. En av många saker som får en att hicka till lite när man läser jämförelsen.

Sedan kan de vara olika mängd användarvänliga att få ihop - men det är möjligt.
Jo och både Schneider-Wiser och Ikea rullar då ut sina Matterkompatibla controllers och "pryttlar".

Sen kan säkert författaren av artikeln fråga Erik Karlsson, m.nu hur det nu är med det här och speciellt Matter/Thread.
 
Nissens
X xLnT skrev:
Tycker ni fortfarande det är roligt och spännande med hem-automation?
Har ni inte tröttnat på era scenarion?

Handen på hjärtat och inga fingrar i kors bakom ryggen. Blir ert liv så mycket bättre av dom? Eller skönmålar ni bara alla timmarna av konfiguration och testande, eller svordomarna när HA uppdateringen ställde till det?
Väldigt bra kommentar!
Jag är också förundrad över detta.

För många handlar det inte om problemlösning längre, mer om vad som är tekniskt möjligt att göra… oavsett om det löser något eller inte. 😊
 
S sjoelund skrev:
Ja, med Zigbee har man då typiskt 2 olika mesh-system som man länkar ihop i MQTT eller något annat. Enheterna kan då inte prata direkt med varandra utan går genom controllern.
Zigbee har stöd för 'direct binding' så att en funktion i en enhet direkt kan styra en funktion i en annan enhet utan att behöva gå via controllern.

https://smarthomescene.com/guides/how-to-bind-zigbee-devices-directly-in-zigbee2mqtt/
 
  • Gilla
Gunman och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Zigbee har stöd för 'direct binding' så att en funktion i en enhet direkt kan styra en funktion i en annan enhet utan att behöva gå via controllern.

[länk]
Exakt det jag menade inte går. Det jag skrev om var om räckvidden var så lång att de inte kunde prata med varandra... Då får man 2 olika nät och kan alltså inte ha en rörelsevakt i ett hus prata med en lampa i ett annat hus utan att gå via controllern till ethernet till den andra controllern till lampan. Men det kanske inte var tydligt nog.

Och ja, jag binder mina fjärrkontroller direkt till lampor i z2m :)
 
S sjoelund skrev:
Exakt det jag menade inte går. Det jag skrev om var om räckvidden var så lång att de inte kunde prata med varandra... Då får man 2 olika nät och kan alltså inte ha en rörelsevakt i ett hus prata med en lampa i ett annat hus utan att gå via controllern till ethernet till den andra controllern till lampan. Men det kanske inte var tydligt nog.

Och ja, jag binder mina fjärrkontroller direkt till lampor i z2m :)
Då får man se till att ha tillräckligt många Zigbee-prylar så det blir ett nät... Även med direct bind är ju prylarna del av nätet och studsar via mellanliggande enheter om de inte har direktkontakt med varandra.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Rent generellt ja, absolut. Men Det du citerar gällde "att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer". När är wifi någonsin det bästa valet då?
Det var bara för att förtydliga att det inte alltid är självklart.
Hade formuleringen varit något i stil med "nästan alltid förstahandsvalet" eller "oftast det bästa" hade jag köpt det. Det är det där med "man ska aldrig säga aldrig"-grejen.. 🙃
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det var bara för att förtydliga att det inte alltid är självklart.
Hade formuleringen varit något i stil med "nästan alltid förstahandsvalet" eller "oftast det bästa" hade jag köpt det. Det är det där med "man ska aldrig säga aldrig"-grejen.. 🙃
Nej vem vet hur det här går? De amerikanska megabjässarna och dito kinesiska inklusive Europas stora.

Men Zigbeespåret är ju helt glasklart..... rena motorvägen framåt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då får man se till att ha tillräckligt många Zigbee-prylar så det blir ett nät... Även med direct bind är ju prylarna del av nätet och studsar via mellanliggande enheter om de inte har direktkontakt med varandra.
Nu stod det inte hur långt ett långt avstånd var ovan, men säg 500 meter mellan prylar och du har fiber mellan fastigheterna?
 
pdov
P paralun skrev:
Njau det beror ju på vad man väljer, Zigbee och ett eget meshnät för anslutna komponenter gör ju att man inte behöver lägga ner någon möda på detta. Sen ansluter man kameror med högre behov av bandbredd så är ju WiFi det som man valet men att ansluta en massa pryttlar med lägre behov av bandbredd, givare, pluggar, reläer så är ju Zigbee det bästa valet.
På vilket sätt menar du att Zigbee är ett bättre val än Thread om man skaffar nytt nu?
 
S sjoelund skrev:
Nu stod det inte hur långt ett långt avstånd var ovan, men säg 500 meter mellan prylar och du har fiber mellan fastigheterna?
Det beror ju också på hur många och vilken typ av enheter som ska sitta på vardera stället. Ju fler det är desto större anledning att sätta en Zigbee-controller i varje hus.
 
pdov pdov skrev:
På vilket sätt menar du att Zigbee är ett bättre val än Thread om man skaffar nytt nu?
Zigbee samt Thread är ju helt kompatibelt med en controller som stödjer Zigbee samt Matter/Thread standarden. Alla kloka konsumenter bör ju ställa den här frågan när de funderar på vad de ska välja.
Annars blir det "långnäsa" om man väljer något proprietärt/inlåst system.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Zigbee samt Thread är ju helt kompatibelt med en controller som stödjer Zigbee samt Matter/Thread standarden. Alla kloka konsumenter bör ju ställa den här frågan när de funderar på vad de ska välja.
Annars blir det "långnäsa" om man väljer något proprietärt/inlåst system.
Kloka konsumenter vill inte trassla med tekniska frågor alls om de får välja. ☺️
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Väldigt bra kommentar!
Jag är också förundrad över detta.

För många handlar det inte om problemlösning längre, mer om vad som är tekniskt möjligt att göra… oavsett om det löser något eller inte. 😊
Precis, skönt att någon vågar säga detta självklara! Förstår inte varför man inte bara gör allting en gång och sen inte rör det igen, eller åtminstone låter en yrkesman installera sina prylar så man slipper. En Plejdpuck som en gång konfats behöver man inte röra.

Jag har implementerat detta tankesätt rakt av i mitt hem:

Har tex:

Slängt allt i verktygslådan, som hammare, skruvmejslar, testpennor och skruvdragare. Det jag behöver köper jag färdigt från mitt lokala snickeri eller tar in yrkesmän.

Tapetserar bara en gång, vid inflytt, och då är det målaren som gör det. Sparar väldigt mycket tid att aldrig behöva måla om. Har man en gång valt en design så behåller man den.

Möblerar aldrig om längre, eller köper nya möbler, eftersom det påverkar mina lampor. Finns ingen anledning att flytta något. Dör molnet så påverkas jag inte ett dugg. Allt kommer fortsätta fungera, även efter min död.

När jag tänker efter så behöver jag efter detta är genomfört ju inte heller Byggahusforumet. Allt i mitt hem är redan färdiginstallerat och på plats för all framtid. När jag tänker efter behövs jag inte ens själv längre.

Som en stor tänkare brukar säga: Kloka konsumenter vill inte trassla med tekniska frågor alls om de får välja.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Kim Bini och 5 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Precis, skönt att någon vågar säga detta självklara! Förstår inte varför man inte bara gör allting en gång och sen inte rör det igen, eller åtminstone låter en yrkesman installera sina prylar så man slipper. En Plejdpuck som en gång konfats behöver man inte röra.

Jag har implementerat detta tankesätt rakt av i mitt hem:

Har tex:

Slängt allt i verktygslådan, som hammare, skruvmejslar, testpennor och skruvdragare. Det jag behöver köper jag färdigt från mitt lokala snickeri eller tar in yrkesmän.

Tapetserar bara en gång, vid inflytt, och då är det målaren som gör det. Sparar väldigt mycket tid att aldrig behöva måla om. Har man en gång valt en design så behåller man den.

Möblerar aldrig om längre, eller köper nya möbler, eftersom det påverkar mina lampor. Finns ingen anledning att flytta något. Dör molnet så påverkas jag inte ett dugg. Allt kommer fortsätta fungera, även efter min död.

När jag tänker efter så behöver jag efter detta är genomfört ju inte heller Byggahusforumet. Allt i mitt hem är redan färdiginstallerat och på plats för all framtid. När jag tänker efter behövs jag inte ens själv längre.

Som en stor tänkare brukar säga: Kloka konsumenter vill inte trassla med tekniska frågor alls om de får välja.
Du missade poängen helt. Och din kommentar slår lägstanivån sedan ett bra tag tillbaka.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.