Jag har en IVT 490 från 2009 som fungerat mycket bra hittills. Igår lade jag märke till att ljudet från värmepumpen blev lite dovare. På kvällen upptäckte jag vatten bakom displayen på kretskortet som rann ut från plåten med de 3 genomföringarna ovanför kortet. Jag stängde av strömmen och nu på morgonen verkar det slutat rinna. Kan det vara kondensvatten som samlat på sig för mycket? Kan jag skruva av plåten ovanför för att torka bort vatten (den som sitter innanför den vita filten och som verkar ha en tätning runt sig? Det läcker inget genom tätningen. Någon som råkat ut för något liknande?

Städutrustning och elektronisk apparatur i trångt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Finns äldre trådar om detta problem med frånluftsvärmepumpar. Det är kondensavloppsslangen från förångaren som blir igensatt av ludd och måste rensas så att vattnet rinner ut rätt väg igen. Kretskorten kan i värsta fall skadas så att de går sönder av vattnet.
 
J Josth skrev:
Finns äldre trådar om detta problem med frånluftsvärmepumpar. Det är kondensavloppsslangen från förångaren som blir igensatt av ludd och måste rensas så att vattnet rinner ut rätt väg igen. Kretskorten kan i värsta fall skadas så att de går sönder av vattnet.
Tack för snabbt svar! Jag körde upp en draglina till elrör i kondensröret och efter att ha tryckt hål på proppen forsade det ut ca 2 liter smutsvatten. Tur att jag satt en hink under! På kvällen slog jag på strömmen igen och nu fungerar den fint 😊 Elektroniken och displayen tål tydligen en del vatten!
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.