#75 Hej
Jag har inte elprisstyrning men min historik uppdaterar inte sörskilt pålitligt,
Senaste uppdatering den 21a kl 00 saknar just nu 19 timmar. Det kanske även påverkar elprisstyrning ?
 
L Lasse1001 skrev:
#75 Hej
Jag har inte elprisstyrning men min historik uppdaterar inte sörskilt pålitligt,
Senaste uppdatering den 21a kl 00 saknar just nu 19 timmar. Det kanske även påverkar elprisstyrning ?
Har du senaste mjukvaran i pumpen, jag driftsatten min för en månad sedan och elprisstyrningen var knackig och uppdaterades slumpmässigt. För två veckor sedan uppdaterade jag till senaste mjukvaran och den hämtar elpriset som förväntat sedan dess.
 
  • Gilla
Lasse1001 och 1 till
  • Laddar…
L Ladreva skrev:
Har du senaste mjukvaran i pumpen, jag driftsatten min för en månad sedan och elprisstyrningen var knackig och uppdaterades slumpmässigt. För två veckor sedan uppdaterade jag till senaste mjukvaran och den hämtar elpriset som förväntat sedan dess.
Har du också en i360 ?
Se på bifogad bild om det är samma versionsnummer vi har i så fall.
 
  • Digitalt gränssnitt för CTC EcoZenith i360, uppkopplad, version 20220913, modern teknik, värmeenhetssystem.
S SuperNyfiken skrev:
Har du också en i360 ?
Se på bifogad bild om det är samma versionsnummer vi har i så fall.
Jag har en GSI 608, men en mjukvara från 2022 känns gammalt, det var ungefär då min gamla var från.
Nu har jag 20230413.
Ring supporten, mig hjälpte dom över telefon, tog mindre än 10 min.
 
F Fideliox skrev:
Japp, t ex en golvvärme lösning lämpar sig nog sämre för timpris. Men åh andra sidan kanske billigare i drift ändå.

Bästa hade väl varit en fet ackumulator tank (blir som ett batteri) som man "laddar" när elen är billig.
Tror tvärtom golvvärme i betong är ypperligt för att jaga timpriser. Systemet blir så trögt att du aldrig märker att pumpen snålar med värmen ett par timmar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S SuperNyfiken skrev:
Har du också en i360 ?
Se på bifogad bild om det är samma versionsnummer vi har i så fall.
du går in på:
https://software.ctc.se/en/home/
och följer instruktiónerna, finns även dokument på ändringar, nya funktioner, fixes mm.
Sedan anger du serienr etc som låser upp möjligheten för dig att gå in i pumpen och klicka på uppdtaera online.
 
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
Elprismätning och effekttariff
Här kommer ett av motiven till att skaffa moderna energisystem som det är möjligt att styra energiförbrukning för konsumenten.
(https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...och-handel-for-aktorer-pa-grossistmarknaderna)
Flera bolag använder redan i dag effekttariffer - blir det bara dyrare eller finns det en reell möjlighet att påverka. Det är klart att man enkelt kan undvika att köra ett antal förbrukare samtidigt. Resultatet är till stor del beroende av var gränsen går(hur beräkning sker av gränsen för debitering). Trådens diskussion kanske pekar på fler problem än möjligheter? Först letar maskinen rätt på ett lågt pris och då laddas bil, och tvätt- och diskmaskin körs samtidigt och energibehovet når debiteringsgränsen för effekttariff."suck"
 
F
L Lasse1001 skrev:
Elprismätning och effekttariff
Här kommer ett av motiven till att skaffa moderna energisystem som det är möjligt att styra energiförbrukning för konsumenten.
([länk])
Flera bolag använder redan i dag effekttariffer - blir det bara dyrare eller finns det en reell möjlighet att påverka. Det är klart att man enkelt kan undvika att köra ett antal förbrukare samtidigt. Resultatet är till stor del beroende av var gränsen går(hur beräkning sker av gränsen för debitering). Trådens diskussion kanske pekar på fler problem än möjligheter? Först letar maskinen rätt på ett lågt pris och då laddas bil, och tvätt- och diskmaskin körs samtidigt och energibehovet når debiteringsgränsen för effekttariff."suck"
Givetvis kommer det komma enkla prylar att koppla in i HAN porten så att ens apparater kan se nuvarande effekuttag och justera därefter. Det kan ju redan elbilar t ex så inte säkringen går.

Sen vet jag inte om man är sugen på att sitta kvar på sin 9kw elpanna direkt.
 
  • Gilla
Lasse1001
  • Laddar…
Instämmer- Produktutveckling behövs!
Jag kan tex inte använda effektövervakning i panna för förhindra överlast pga solceller.
Bergvärme vs Elvärme, Blir det oavgjort eller timeout? Svaret beror nog på var man bor mfl parametrar.
Funderar på om jag skall använda ctcs elprisstyrning sommartid ( fast prisavtal) och Produktionen ersätts per timme, fler som funderat på den planen? Produktion - egenförbrukning = sälj eller köpa. Kräver nog lite mer av analys.
 
F Fideliox skrev:
Givetvis kommer det komma enkla prylar att koppla in i HAN porten så att ens apparater kan se nuvarande effekuttag och justera därefter. Det kan ju redan elbilar t ex så inte säkringen går.

Sen vet jag inte om man är sugen på att sitta kvar på sin 9kw elpanna direkt.
Den stora utmaningen är inte att ha produkter styrda mot elpris och effektuttag.
Det riktigt kluriga är att det mesta inte pratar med varandra. Så vad händer när fler drar ner på effekt samtidigt? Kommer någon annan gasa? Vem skall prioriteras?

Det behövs en enhetlig standard där alla kan prata med varandra, men det är en utopi. Det kommer inte.

Sen finns det andra alternativ. Jag kör med Homey som överliggande system. Tyvärr kan den inte kommunicera med min CTC-pump, men den styr laddning och tvätt. Sen är ju värmen högre prioriterad än övriga energislukare.
Jag kikar dock på hur jag kan komma åt att styra den via BMSen.

Tror dock att värmepumpstillverkarna har en lång väg kvar innan de kan styras av andra system som HA, Homey eller någon annan typ av smart hub.
 
  • Gilla
Lasse1001
  • Laddar…
F
Home assistent, iaf för hemmapularen. Jag styr både värmepump och elbilsladdning därigenom. Men då är jag också programmerare.
 
F Fideliox skrev:
Home assistent, iaf för hemmapularen. Jag styr både värmepump och elbilsladdning därigenom. Men då är jag också programmerare.
"Men hur är det med nätverkstrafiken? De flesta EDR-lösningar kontrollerar inte LAN-trafiken eftersom den anses vara säker."
Styra systemet remote utifrån och inte endast vara uppkopplad via192.168.. är en önskan. Ctc har en funktion, en lokal webb som inte nås externt (tror jag?).
Känns inte helt bra att krångla till det på egen hand med tanke på the darkside"s kompetens eller måste det till dryga investeringar. Ibland känns det som det är dags att lägga av. Tappa upp ett varmbad och ta fram en trevlig bok och strunta i all teknik😎
 
F
L Lasse1001 skrev:
"Men hur är det med nätverkstrafiken? De flesta EDR-lösningar kontrollerar inte LAN-trafiken eftersom den anses vara säker."
Styra systemet remote utifrån och inte endast vara uppkopplad via192.168.. är en önskan. Ctc har en funktion, en lokal webb som inte nås externt (tror jag?).
Känns inte helt bra att krångla till det på egen hand med tanke på the darkside"s kompetens eller måste det till dryga investeringar. Ibland känns det som det är dags att lägga av. Tappa upp ett varmbad och ta fram en trevlig bok och strunta i all teknik😎
Jag kör via cloudflared så jag kommer åt remote. Finns andra lösningar också, tailscale t ex. Eller Home assistents egna cloud lösning, men den kostar ju.
 
  • Gilla
Lasse1001
  • Laddar…
Har nu läst på om "cloudflared" -kände inte till den pgrmv. Jag är inte programmerare. Om jag förstått så behövs en server min eller i molnet som clf. Installeras på och döljer bakomliggandes nätverk. Måste man köpa en webb typ oderland för komma igång.
Finns det enklare sätt att dölja nätet om man vill minimera teknik men vill använda clf-pr.
För i tiden hade många en maskin som var uppkopplad 7/24 men känner en viss trötthet kring hårddiskar och loggar.
 
#89 kanske lät oklart..,
Vad jag menar är, måste det finnas en hårdvara med "cloudflared" installerad mellan isp kontakt och router eller är det möjligt att göra det med mjukvara på nätet och etablera en VPN mellan mjukvara och Router? Inloggning sker via en extern webb med clf... och därefter VPN till Router.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.