Jag har en Bosch sladdriven lövblås/sug. Med den blåser jag ihop löven i högar, sen har jag snickrat ihop en ram som passar på soptunnan för trädgårdsavfall. En halvan av ramen är klädd med vanligt hönsnät och den andra sitter det en skiva på. Genom skivan har jag en S-böj av avloppsrör som på ovansidan är kopplad till en lång flexislang som passar på lövsugens utblås. När jag suger upp löven flyger max 10 % igenom hönsnätet, resten hamnar i tunnan.

Man får inte vara girig när stoppar sugmunstycket i lövhögarna eftersom det riskerar blir stopp i slangen, men det fungerar riktigt bra om man har lite tålamod. Nu har vi dock inte så många lövfällande träd kvar på tomten, så det räcker nog att köra sista gräsklippningen med sladdgräsklipparen som har uppsamlare (grannen j*vla björklöv!). Sen vill jag gärna har en riktigt ren gräsmatta över vintern, så det blir att gå över med vanlig kratta också...har bara drygt 300 m2 att ta hand om. 👍
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Hej,
jag har en uppvuxen gammal trädgård på 1100 m2. Hittills har jag hanterat löv genom att mulcha på hösten med en Oregon Gator kniv på min gamla Klippo. På våren är det kratta kvarvarande, lyfta upp i korg, tömma i påsar, skottkärra och sen släpvagn till återvinning.

Har flertalet 80+ åriga träd så är nyfiken om nån har nåt klurigt tips hur man kan effektivisera detta? Har också behov att få upp lite Eklöv innan mulchningen för de stannar väl länge.

Har fantiserat om en handhållen lövsug som mulchar och får det i påse! 🙄 ...men bara sett rätt stora amerikanska maskiner för detta.

Tacksam för tips!
Jag köpte en lövsug/blås på Biltema. Den kostade 279 sek för tre år sedan. Lite dyrare nu. Slår sönder löv rätt bra och samlar i påse. Perfekt i komposten
Drivs med sladd men det funkar.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
namnbyte
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag förstår verkligen inte problemet. I mina öron låter det ungefär som "jag får massa snö i trädgården varje vinter, hur ska jag ta hand om den på bästa sätt?".
Brukar du samla ihop och köra din snö till ÅVC:n? Eller smälter dina löv bort när solen tittar fram? Våra löv är inte av varianten som självsmälter, blir en 5 cm tjock matta över hela baksidan.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Hej,
jag har en uppvuxen gammal trädgård på 1100 m2. Hittills har jag hanterat löv genom att mulcha på hösten med en Oregon Gator kniv på min gamla Klippo. På våren är det kratta kvarvarande, lyfta upp i korg, tömma i påsar, skottkärra och sen släpvagn till återvinning.

Har flertalet 80+ åriga träd så är nyfiken om nån har nåt klurigt tips hur man kan effektivisera detta? Har också behov att få upp lite Eklöv innan mulchningen för de stannar väl länge.

Har fantiserat om en handhållen lövsug som mulchar och får det i påse! 🙄 ...men bara sett rätt stora amerikanska maskiner för detta.

Tacksam för tips!
Jag använder en Billy Goat självgående lövsug. Det fungerar bra, den suger upp kvistar och ekollon också.
Gammal gräsklippare med uppsamlingsväska på en grusgång bredvid en gräsmatta och häck. Lantlig miljö, molnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag har en Bosch sladdriven lövblås/sug. Med den blåser jag ihop löven i högar, sen har jag snickrat ihop en ram som passar på soptunnan för trädgårdsavfall. En halvan av ramen är klädd med vanligt hönsnät och den andra sitter det en skiva på. Genom skivan har jag en S-böj av avloppsrör som på ovansidan är kopplad till en lång flexislang som passar på lövsugens utblås. När jag suger upp löven flyger max 10 % igenom hönsnätet, resten hamnar i tunnan.

Man får inte vara girig när stoppar sugmunstycket i lövhögarna eftersom det riskerar blir stopp i slangen, men det fungerar riktigt bra om man har lite tålamod. Nu har vi dock inte så många lövfällande träd kvar på tomten, så det räcker nog att köra sista gräsklippningen med sladdgräsklipparen som har uppsamlare (grannen j*vla björklöv!). Sen vill jag gärna har en riktigt ren gräsmatta över vintern, så det blir att gå över med vanlig kratta också...har bara drygt 300 m2 att ta hand om. 👍
Låter coolt! Kan du inte fota skapelsen?
 
M Mats_R skrev:
Jag använder en Billy Goat självgående lövsug. Det fungerar bra, den suger upp kvistar och ekollon också.
[bild]
Jisses vilken makapär!! Var hittar man en sån?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jisses vilken makapär!! Var hittar man en sån?
Bäst är att köpa begagnat av kommun eller ett bostadsbolag. De är jättedyra nya.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Låter coolt! Kan du inte fota skapelsen?
Tack! 🙂 Just nu är den undanstuvad...men jag kan se ifall jag kan riva fram den. Är som sagt osäker på ifall jag behöver använda den, men det är ju rätt säsong i alla fall så jag kanske testar den igen. 👍
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Köpte en lövsug på Jula. Den geggar igen om löven är det minsta blöta. Ett evigt tömmande av säcken. Används nu bara till ett woodland med vintergröna marktäckare som jag inte vill kratta i.
Behovet varierar mycket på olika trädslag. Ek och bok är riktigt svåra och långsamma att bryta ner och ger sur förna. Ask försvinner på ett ögonblick. Har du stora mängder löv, kratta ihop och slå sönder med gräsklipparen för att minska volymen kraftigt. Jag föser in så mycket jag kan under buskar och häck för att hålla tillbaka ogräs. Resten till tippen eller komposten beroende på förutsättningar.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Hej,
jag har en uppvuxen gammal trädgård på 1100 m2. Hittills har jag hanterat löv genom att mulcha på hösten med en Oregon Gator kniv på min gamla Klippo. På våren är det kratta kvarvarande, lyfta upp i korg, tömma i påsar, skottkärra och sen släpvagn till återvinning.

Har flertalet 80+ åriga träd så är nyfiken om nån har nåt klurigt tips hur man kan effektivisera detta? Har också behov att få upp lite Eklöv innan mulchningen för de stannar väl länge.

Har fantiserat om en handhållen lövsug som mulchar och får det i påse! 🙄 ...men bara sett rätt stora amerikanska maskiner för detta.

Tacksam för tips!
Har inte hittat någon lövsug som är värd namnet, de duger bara att blåsa. Jag klipper mina fruktträd innan löven faller och sen klarar gräsklipparen resten
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Åkgräsklippare med uppsamlare fångar upp det mesta av löven. Sedan tömmer jag dem på komposten. Det blir dock inte särskilt komprimerade av klipparen; man får trampa runt litet i komposten för att de ska packas. Men jag har 5000 m2 tomt och gott om plats för kompost.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Jag har 3400m2 tomt med mycket träd runt om, jag blåser allt ut på gräsmattan och sen klipper ner det med åkgräsklipparen, funkar bra och ett mycke lättare jobb än att hålla på o samla in.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Låter coolt! Kan du inte fota skapelsen?
OK, här kommer lite bilder:

Trälock på grön sopcontainer med fastsatt slang och metallhandtag, nätöverdrag, hösten, skuggor, stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är världsbäst på att slänga ihop "proof of concept"-lösningar när jag får idéer...men även världssämst på att ersätta dem med seriösare konstruktioner om de fungerar bra, så den ser lite fattig ut. 😆 Den här var något jag verkligen bara slängde ihop en höst för många år sedan för att testa, med grejer jag hade liggande, och den funkar så bra att den fått vara.

Vinklad PVC-koppling, flexibel slang, genom borrat träplank, staket och löv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är rörets genomgång löst. Fördelen här är att jag kan vrida röret så det skapas en virvel i tunnan...lite som en cyklondammsugare.

Plaströr och flexibel slang på trä. Soligt, skuggor, utomhus, vitt vägg, gallernät i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är kopplingen mot lövblås/sugen. Jag köpte ett blåsrör som reservdel och kapade av det så slangen gick att få dit med en rejäl slangklämma.

Totalkostnaden blev kanske 300 spänn. Det var rörböjar, blåsrör och slang som jag fick köpa nytt.

(Alla kanske inte har tillgång till det, men tunnan är alltså en "soptunna" som är till för trädgårdsavfall. Det är något vår kommun erbjuder vid sidan om hushållssopor och ligger som ett separat abonnemang. Kostar några hundringar per år och är en riktigt smidig lösning när man bor som vi gör med en ganska liten tomt med mycket växtlighet och när vi inte vill ha egen kompost.)
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
J Jonas_80 skrev:
Hej,
jag har en uppvuxen gammal trädgård på 1100 m2. Hittills har jag hanterat löv genom att mulcha på hösten med en Oregon Gator kniv på min gamla Klippo. På våren är det kratta kvarvarande, lyfta upp i korg, tömma i påsar, skottkärra och sen släpvagn till återvinning.

Har flertalet 80+ åriga träd så är nyfiken om nån har nåt klurigt tips hur man kan effektivisera detta? Har också behov att få upp lite Eklöv innan mulchningen för de stannar väl länge.

Har fantiserat om en handhållen lövsug som mulchar och får det i påse! 🙄 ...men bara sett rätt stora amerikanska maskiner för detta.

Tacksam för tips!
Jag har stora lönnar och stor trädgård.
Ser till att klippagräset innan löven faller och sedan handräfsar och matar in det i storsäck som töms på kompost eller var man vill. Har hållit på med lövblås och lövsug och allt möjligt men det tar längre tid än en bra stålräfsa.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
P Paxman skrev:
OK, här kommer lite bilder:

[bild]

Jag är världsbäst på att slänga ihop "proof of concept"-lösningar när jag får idéer...men även världssämst på att ersätta dem med seriösare konstruktioner om de fungerar bra, så den ser lite fattig ut. 😆 Den här var något jag verkligen bara slängde ihop en höst för många år sedan för att testa, med grejer jag hade liggande, och den funkar så bra att den fått vara.

[bild]
Så här är rörets genomgång löst. Fördelen här är att jag kan vrida röret så det skapas en virvel i tunnan...lite som en cyklondammsugare.

[bild]
Och här är kopplingen mot lövblås/sugen. Jag köpte ett blåsrör som reservdel och kapade av det så slangen gick att få dit med en rejäl slangklämma.

Totalkostnaden blev kanske 300 spänn. Det var rörböjar, blåsrör och slang som jag fick köpa nytt.

(Alla kanske inte har tillgång till det, men tunnan är alltså en "soptunna" som är till för trädgårdsavfall. Det är något vår kommun erbjuder vid sidan om hushållssopor och ligger som ett separat abonnemang. Kostar några hundringar per år och är en riktigt smidig lösning när man bor som vi gör med en ganska liten tomt med mycket växtlighet och när vi inte vill ha egen kompost.)
Gillar uppfinningsrikedomen. Snyggt jobb! 🙌🤩
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.