I går vinterstängdes trädgården. Frun plockade ur växthuset innan vi blåste ur sommarvattnet till bevattningen. Kompressor är för fegisar så vi kör med cykelpump 💪.

Själv plockade jag in gräsapan och rengjorde den. Den har betett sig märkligt sista tiden så när man tryckt på start har den sagt att att stoppknappen måste tryckas ner innan man kan manövrera den. Har misstänkt skit i brytaren för stoppknappen/luckan. Gjorde en grundlig rengöring och kontroll av mikobrytaren som verkar ok så vi hoppas att det var orsaken.

Elektronikenhet öppnad för reparation på träyta, multimeter, sprayburk och skruvmejsel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sladden till ett av laddblecken hade nästan ärgat av också så fick löda om den. Upptäckte att gängorna är paj i laddblecket också så får lösa det på något sätt.

Närbild av lödd elektrisk kontakt med lodpistol och lutstation i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns rätt ovärt att köpa nya bleck med kabel för nästan 800 kr bara för det.
 
  • Gilla
slugger och 4 till
  • Laddar…
T
mexitegel mexitegel skrev:
Känns rätt ovärt att köpa nya bleck med kabel för nästan 800 kr bara för det.
När man kört runt med den valiga gräsklipparen ett tag för att roboten inte funkat, då är det lätt värt det :D . Har blivit så bekväm så jag har funderat på att köpa fler robotar till de där övriga ytorna som dan vanliga inte kommer åt....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, men nu är jag övertygad att det inte krävs så mycket av ingenjören i mig för att få till en alternativ lösning som kommer fungera lika bra.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Fick ta fram gamla Bettan... Nu är vinterträdet på plats. En motorsåg av märket STIHL med arbetsvante på, belägen på en grå betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med barrträd, stenring, gräs med frost, röd lekstuga, hus och grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, men nu är jag övertygad att det inte krävs så mycket av ingenjören i mig för att få till en alternativ lösning som kommer fungera lika bra.
Borra upp, gänga och i med en storlek större skruv. Klart!

Inre del av fordonsutrustning med kablar, kontaktstycken och smärre korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
T
Plockade fram avbitare, skruvmejsel och lödpennan idag.
En gammal UPS har fått en ny noctua redux fläkt och är nu redo att tjänstgöra på "hemmakontoret".

Datorfläkt, lödning, kretskortsmontering, verktyg, delar på arbetsyta, elektronikreparation eller hobbyprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre elektronikkomponenter: kondensatorer, spolar, kretskort, strömkablar och en kylfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Efter tre halvdagars arbete är nu 2-pelarlyften på plats. Bra att mjukstarta med lite lätta fordon...

Bil på lyft i garage, person arbetar, oorganiserat, verktyg och utrustning utspridda, en annan bil syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 22 till
  • Laddar…
Röd tygbit, sax på trägolv. Process eller förberedelse för sömnadsprojekt, hantverk eller DIY.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klippt ut och sen sytt mantlar till ungarna
 
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 14 till
  • Laddar…
Jonglerar projekt.
Snickares vardag är att x antal jobb pågår samtidigt. Började på ett nytt objekt i dag. På platsen hänger dörrar som ser ut så här.
Träpanelerad dörr med mindre fyrkantig lucka och metalldetaljer i ett traditionellt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritat upp för att se om proportionerna fungerar och också ritat ett snitt för att fundera ut ett sätt att göra dörren.
Arbetsyta med ritningar och mått för snickeri eller konstruktion, anteckningsblock och arbetsmaterial i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en idé. Tyvärr inte ett sätt jag använt tidigare så det är återigen grundforskning. Kommer bli ett stressigt limmoment...

Samtidigt hänger andra dörrar och väntar på montage.
Fönster står på arbetsbockar i en verkstad, trä, konstruktion, ordning, material, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Robert-san01 och 14 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jonglerar projekt.
Snickares vardag är att x antal jobb pågår samtidigt. Började på ett nytt objekt i dag. På platsen hänger dörrar som ser ut så här.
[bild]
Ritat upp för att se om proportionerna fungerar och också ritat ett snitt för att fundera ut ett sätt att göra dörren.
[bild]
Har en idé. Tyvärr inte ett sätt jag använt tidigare så det är återigen grundforskning. Kommer bli ett stressigt limmoment...

Samtidigt hänger andra dörrar och väntar på montage.
[bild]
Mvh Findus
Vad ska göras med dörren? Brandklassas?
 
FreQa FreQa skrev:
Vad ska göras med dörren? Brandklassas?
Inte göra något alls med originalet. Nytillverka en kopia så långt det är rimligt för att få en till dörr i samma inredning.
Kom en bit på vägen i går. Gjorde specialfyllningar som legat i press under natten.
Träpaneler med kornmönster, hantverk, snickeri, bearbetning, pågående tillverkning av möbeldelar eller inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill ha gerat massivt där det är frisfräst på den gamla dörren. Tre lager 7mm plyfa med inlagd ek.
Kan bli bra om måtten stämmer...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Limmat!
Fick ta in allt innan jag fotade. Inte så dum så jag svetsar inomhus brevid cyklarna..
Cykelställ invändigt, trasigt, cyklar parkerade, betonggolv, omkullvält ställ, cykellås på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Man ser väldigt mycket golvyta.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man ser väldigt mycket golvyta.
Skrämmande.
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
För första gången i mitt liv bytt blandare (Trots att jag jobbat med Vitvaror tidigare har jag alltid varit lite osäker på just rörmokeri), dragit Klämringskoppling etc.

Äntligen kan vi spola ur hörnen på den fyrkantiga hon :)

Köksvask med kran, diskmedelsbehållare, svamp och stekpanna. Grå kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Jocce
 
  • Gilla
hobbs och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.