G
Logad Logad skrev:
Vårvintern 2020 knackade en dörrnasare på och ville sälja solpaneler. Jag skulle få en anläggning med 8 kW växelriktare för "kampanjpriset" 145 tkr med vad jag antar 10 kWp paneler enligt tumregeln. Jag tackade nej. 2 år senare (1 mars 2022) blev nuvarande anläggning driftklar på 10,3 kWp och 10 kW växelriktare för 111 tkr. Just 2020 vet vi ju att det var det billigaste året på ett par decennier och 2022 det dyraste.

Solen ligger rakt på mina paneler vid 14:30 så de ligger i SSW och i SE4.Jag har ett kalkylblad med alla siffror sedan januari 2020 i det så allt räknas ut automatiskt när jag fyller i månadssiffrorna. Ett utdrag ur sammanställningsbladet ser ut så här:
[bild]
2023 är till och med september.Jag hade själva panelerna på 25 år men har gjort om så allt skrivs av på 12 år. El köps och säljs till timvisa spotpriset. De viktade spotpriserna i bilden är exakta och inte uppskattade. Produktionskostnaden är avskrivning och avsättning dividerad med växelriktarens uppgivna produktion. Det är den jag anser man ska kalkylera med. Avsättningen är till för att finansiera ett växelriktarbyte. Som synes blir inte 2023 något lysande år och den svarta siffran på årets resultat beror på den uppenbart kontroversiella 60-öringen. Tas den bort och elpriserna förblir på denna nivån är det lika bra att bygga om anläggningen till offgrid. Eller acceptera att det blir ett restvärde efter de 12 åren som behöver skrivas av vilket på svenssonsvenska betyder att avskrivningstiden blir längre än 12 år.

Om jag lyckas skriva av på 12 år och då skrapat ihop en avsättning som betalar en ny växelriktare sjunker produktionskostnaden till i stort sett noll så länge panelerna lever. Vid bytet blir det antagligen komplettering med batteri.
Ingen ränta på insatt kapital? Eller så läser jag dåligt.
 
G
U uplj skrev:
Så du menar att det blir ingen värdeökning i samband med installationen?
Kan absolut vara värdeökande, men om taket behöver läggas om är det värdeminskande.
 
G OMathson skrev:
Ingen ränta på insatt kapital? Eller så läser jag dåligt.
Jag har inte använt några räntor, nej.
 
G OMathson skrev:
Kan absolut vara värdeökande, men om taket behöver läggas om är det värdeminskande.
Jo och solcellsägaren som chansar med taket får säkert en värdeminsking istället när huset ska säljas.
 
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, jag har svarat. Börsen har betydligt större möjligheter över tiden än solpaneler. Just nu går både elpriserna och börsen lågt. Om fem år kan man vara säker på att börsen är bättre än nu. Vad gäller elpriserna är det helt omöjligt att veta, men sannolikheten är rätt stor att man håller nere elpriserna eftersom de är inflationsdrivande.
Nej, jag ser inte att du lämnat svar på årets avkastning. Börsen kan vara lika sur 2024 och det finns självklart ingen garanti att index ligger högre om 5 år.

Sannolikheten att elpriserna inkl nätavgifterna mm stiger med tiden är rätt säkert. Du glömmer väl inte att de som slipper köpa en del el varje år slipper betala överföringsavgifter och en massa moms ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är klart. Men värdet sjunker över tiden och är noll när den tekniska livslängden är nådd. Så den sjunker i värde för varje år. Blir elen billig framöver så kan den bli värdelös tidigt.
Det är redan bevisat att solpaneler levererar rätt bra även efter 30 år, däremot behöver andra delar bytas ut.

Oftast behöver man inte de cash man satsar när man satsar långsiktigt på tex solceller. Det blir en investering i byggnaden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är klart. Men värdet sjunker över tiden och är noll när den tekniska livslängden är nådd. Så den sjunker i värde för varje år. Blir elen billig framöver så kan den bli värdelös tidigt.
Hur kan ”gratis” el (läs den man producerar och nyttjar själv) bli värdelös?
Edit: när det gäller livslängden har det bevisats för dig många gånger så det behöver jag väl inte upprepa?
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte förrän jag vet hur det blir med effekttariffen där jag bor. Så länge den inte finns så får jag inte ihop kalkylen med batterier heller.

Edit: hade jag haft Göteborg Energi hade det varit en helt annan sak
Vad tycker du om bla Checkwatts tjänst via Svk gällande batterierna ?
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Inte förrän jag vet hur det blir med effekttariffen där jag bor. Så länge den inte finns så får jag inte ihop kalkylen med batterier heller.

Edit: hade jag haft Göteborg Energi hade det varit en helt annan sak
Det är då effekttoppskapning du tänker på? Med normala förbrukningar och lite eftertanke och disciplin går det inte att räkna hem ett batteri med GöteborgEnergi som nätägare heller om det är det man skall ha det till. Jag ligger typiskt på 6-7kW i effektavgiftsgrundande effekt vilket jag tror är rätt normalt om man har lite COP på uppvärmningen och drar ner laddningshastigheten på bilen samt schemalägger den till natten. Det är totalt 320kr/månad. Skulle jag kunna dra ner den till 1/3 så skulle det vara 200kr/månad och det betalar inget batteri. Fullständigt omöjligt att finansiera ett batteri på effekttoppar och arbitrage skulle jag säga, speciellt om man skall kalkylera med degradering.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Inte förrän jag vet hur det blir med effekttariffen där jag bor. Så länge den inte finns så får jag inte ihop kalkylen med batterier heller.

Edit: hade jag haft Göteborg Energi hade det varit en helt annan sak
Aha, kan du inte sälja nättjänster?
 
D djac skrev:
Aha, kan du inte sälja nättjänster?
Skall jag få ihop ekvationen så behöver jag alla vinster ett batteri kan ge.
 
Redigerat:
F
pacman42 pacman42 skrev:
Skall jag få ihop ekvationen så behöver jag alla vinster ett batteri kan ge.
Su menar att du skulle köra arbitrage, kapa effektoppar och Checkwatt?
 
F fsn skrev:
Su menar att du skulle köra arbitrage, kapa effektoppar och Checkwatt?
Jag menar att jag skulle behöva vara effektreserv, kapa effekttopparna samt utnyttja skillnaderna i elpris när de är stora. Allt för att kunna betala för batteriet. Notera dessutom att jag måste installera solpaneler för att kalkylen på batterierna skall gå ihop, då batterierna skall betala även för runt 10% av solpanelerna kostnad också.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag menar att jag skulle behöva vara effektreserv, kapa effekttopparna samt utnyttja skillnaderna i elpris när de är stora. Allt för att kunna betala för batteriet. Notera dessutom att jag måste installera solpaneler för att kalkylen på batterierna skall gå ihop, då batterierna skall betala även för runt 10% av solpanelerna kostnad också.
Nej du missförstod, jag undrade om du inte kan sälja balanstjänster, det är dessa som gör ett batteri finansiellt intressant?
 
D djac skrev:
Nej du missförstod, jag undrade om du inte kan sälja balanstjänster, det är dessa som gör ett batteri finansiellt intressant?
Jag måste först installera solpaneler. Annars får jag inget bidrag till batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.