Hej,
jag har en uppvuxen gammal trädgård på 1100 m2. Hittills har jag hanterat löv genom att mulcha på hösten med en Oregon Gator kniv på min gamla Klippo. På våren är det kratta kvarvarande, lyfta upp i korg, tömma i påsar, skottkärra och sen släpvagn till återvinning.

Har flertalet 80+ åriga träd så är nyfiken om nån har nåt klurigt tips hur man kan effektivisera detta? Har också behov att få upp lite Eklöv innan mulchningen för de stannar väl länge.

Har fantiserat om en handhållen lövsug som mulchar och får det i påse! 🙄 ...men bara sett rätt stora amerikanska maskiner för detta.

Tacksam för tips!
 
BirgitS
I stället för att ta jobbet med att köra till återvinningen kan man ju ha en egen trädgårdskompost. Även om den ska vändas så ar det nog normalt mindre jobb än att köra till återvinningen.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
I stället för att ta jobbet med att köra till återvinningen kan man ju ha en egen trädgårdskompost. Även om den ska vändas så ar det nog normalt mindre jobb än att köra till återvinningen.
Dessutom slipper man åka och köpa planteringsjord eftersom man kan använda jorden som tillverkas i komposten.
 
  • Gilla
JanWa och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom slipper man åka och köpa planteringsjord eftersom man kan använda jorden som tillverkas i komposten.
Men har en mycket eklöv så tar det både lång tid att bryta ner och jorden blir relativt sur, så det gäller att ha koll på det
 
  • Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P Poxeman skrev:
Men har en mycket eklöv så tar det både lång tid att bryta ner och jorden blir relativt sur, så det gäller att ha koll på det
Jag har bott där det var mycket eklöv och jag märkte då inte att växterna inte skulle gilla den färdiga jorden. Men visst innehåller eklöv garvsyra och tar längre tid att bryta ned.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi brukar få ihop 50-60 säckar löv på hösten och ett 10 tal till på våren. Det enklaste och snabbaste sättet är lövräfsa och säckar såklart.

Handhållen lövsug med mulch är i min erfarenhet ren bullshit endast. De funkar kanske till torra löv. Det kan man då glömma från oktober månad såklart då det alltid är blött :)

Jag har själv kollat upp närmaste riktiga lövsug man kan hyra men det är för långt iväg.
Så kolla om det finns någon som hyr ut en liknande k-vagn
 
  • Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
Så kolla om det finns någon som hyr ut en liknande k-vagn
Vi har en sådan Billy Goat lövlastare, men problemet är att man fortfarande måste kratta/blåsa ihop löven till högar. Vilket enligt min åsikt är den jobbigaste/mest tidskrävande delen av arbetet.

Skulle vilja konstruera någon sorts dammsugarmunstycke till den så att man kan köra runt med den över gräsmattan, men det finns än så länge bara i fantasin.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag gör inte ett skit och löven försvinner av sig själv, precis som i skogen. Magiskt.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 31 till
  • Laddar…
Daggmaskarna tar det mesta av löven under hösten och våren genom att de drar ner dem i sina gångar. De luftar och gödslar samtidigt gräsmattan så att det blir fler daggmaskar som blir ännu bättre på att ta hand om löven. Blir det stora högar p.g.a. vinden så brukar jag räfsa in dem under buskar. När robotklipparen tas fram brukar det bara finnas en del eklöv kvar, som den effektivt smular. Cirkeln sluten, varför göra det mer komplicerat för sig? Trots stora björkar, ekar och lönnar på tomten skulle jag önska att det kom mer löv så det räckte att mulcha rabatterna med också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi har en sådan Billy Goat lövlastare, men problemet är att man fortfarande måste kratta/blåsa ihop löven till högar. Vilket enligt min åsikt är den jobbigaste/mest tidskrävande delen av arbetet.

Skulle vilja konstruera någon sorts dammsugarmunstycke till den så att man kan köra runt med den över gräsmattan, men det finns än så länge bara i fantasin.
Min far hängde en lövsug/hack bak på sin Toyota HiAace och tog 18 m3 löv åt gången. Men kräver sin park för maskinhallen. ;)
 
O
Gräsklippare med samlare har jag alltid tyckt är det bästa. För det första så hackas löven sönder och blir mindre men också att det är lättare än att kratta och skotta upp! Detta gäller oberoende om det är tjocka lönnlöv eller mindre löv.
 
  • Gilla
Kustvägen och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi har en sådan Billy Goat lövlastare, men problemet är att man fortfarande måste kratta/blåsa ihop löven till högar. Vilket enligt min åsikt är den jobbigaste/mest tidskrävande delen av arbetet.

Skulle vilja konstruera någon sorts dammsugarmunstycke till den så att man kan köra runt med den över gräsmattan, men det finns än så länge bara i fantasin.
Jag tycker det jobbigaste är att samla ihop löven i säcken. Räfsa funkar bra men det är just att få det i säcken som gör det tråkigt.
Billy goat hade ju en sån rejäl lövblås med såg jag.

Funderar faktiskt att jag ska ta kragen och offra 4 mil enkel väg för att hyra en k-vagn :)

Det jävliga hos oss är att löven lägger sig som ett tjockt täcke och tar jag inte de så förstörs hela gräsmattan.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Gräsklippare med samlare har jag alltid tyckt är det bästa. För det första så hackas löven sönder och blir mindre men också att det är lättare än att kratta och skotta upp! Detta gäller oberoende om det är tjocka lönnlöv eller mindre löv.
Det hade ju funkat om man har en plätt på 20 kvm. Jag provade det förra året hos mig, 3 meter, tömma, 3 meter, tömma 3 meter, tömma.

Det tog ju så lång tid.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Men en hagdammsugare då? Då tar du gräsmattan i ett svep och sen kompost på det.
Kolla om du har nått stall i närheten, de kanske kan tänka sig att hyra ut sin en gång om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.