Amazons reklam-AI bombarderar mig med notiser om 12V FC maskinerna och jag börjar sakta överväga att ge efter för frestelsen.

Jämför då 15FC med 35FC och tycker att skillnaderna inte är helt uppenbara?

Väger ungefär lika mycket, verkar ha samma storlek osv. 35an snurrar lite snabbare på högre växel och har aningen högre vridmoment specifiserat.

Borstlös motor anges på 35 men inte 15, men jag är inte säker på att det stämmer, insexfäste anges 15 ha men inte 35an, men på bilderna ser det ut som båda har det, även utan FC-tillbehöret.

Vilken köper man? Den ska användas som komplement till min 18V-60FC.
 
Jag har 35, inte använt den mycket men är nöjd såhär långt. Tror primärt det är bortstlös motor på 35 som skiljer. Verkar vara lite sämre på "krypkörning" än vad 15 är. Jag har dock aldrig känt på 15 så har inte så mycket att jämföra mot, men nöjd med min, går också sätta bit direkt i maskinen utan monterad chuck/tillbehör.
 
  • Gilla
Gulketchup och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått för mig att 15 resp 35 indikerar max vridmoment 🤔
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Amazons reklam-AI bombarderar mig med notiser om 12V FC maskinerna och jag börjar sakta överväga att ge efter för frestelsen.

Jämför då 15FC med 35FC och tycker att skillnaderna inte är helt uppenbara?

Väger ungefär lika mycket, verkar ha samma storlek osv. 35an snurrar lite snabbare på högre växel och har aningen högre vridmoment specifiserat.

Borstlös motor anges på 35 men inte 15, men jag är inte säker på att det stämmer, insexfäste anges 15 ha men inte 35an, men på bilderna ser det ut som båda har det, även utan FC-tillbehöret.

Vilken köper man? Den ska användas som komplement till min 18V-60FC.
Har båda och röstar på 35.

Du kan ha bits direkt i båda.
Minns inga problem med krypkörning, kan ordna ett sida vid sida test under dagen. 👌

35an är i garaget och används oftare än 15 som har fått flytta in och står redo i källaren.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 35FC och har även kört en 15FC hos en bekant som fyndat denna. 15FC räcker till det mesta, men skall man ”krypköra” och ha det där sista toppvridet är det klar skillnad. 35FC är tystare och snabbare också. Det är som sagt prestandan vid toppbelastning som skiljer tydligt. Vid normal användning ingen större skillnad.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har fått för mig att 15 resp 35 indikerar max vridmoment 🤔
ja, fast ändå inte.

Specifikationer för en sladdlös borr/skruvdragare som visar modellnummer och vridmoment. Specifikationer för en sladdlös borr/skruvdragare; modell GSR 12V-15 FC, vridmoment mjukt/hårt/max är 15/30/- Nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
men skall man ”krypköra” och ha det där sista toppvridet är det klar skillnad.
klar skillnad till 35ans fördel?
 
MathiasS MathiasS skrev:
klar skillnad till 35ans fördel?
Ja, på ”toppen” som sagt. 15FC kan du hålla emot, medan 35FC vrids ur handen. I övrigt identiska.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja, fast ändå inte.

[bild][bild]
Ja de gör det ju uppenbarligen inte lätt för en 😓
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
klar skillnad till 35ans fördel?
Vet inte om 15 beter sig annorlunda, men en brist hos 35:an är att den är väldigt känslig på avtryckaren. Så krypkörning är överhuvudtaget inte maskinens starka sida. Brukar faktiskt ha borren i Boschen och skruva med min andra skruvdragare av just den anledningen.

Hade ett batteri som "tappade musten" också, som tur är strax innan 3-årsdagen. Men det lär ju inte skilja mellan 15 och 35.
 
  • Gilla
de.son
  • Laddar…
2235kr på amazon för en 35FC med 4 FC-adaptrar och 2x3ah batterier.......jag tror jag villhöver en sådan.
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Står just nu och använder min 35FC när vi renoverar i köket. Jag köpte den på amazon för ca 2300 tidigare i år. Jättesmidig när det kommer till att skruva lådfronter och annat smått i skåpen. Vinkel och offsetchuckarna är ett stort plus. 18V maskinen från Makita får också jobba lite men den får inte plats överallt…
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
2235kr på amazon för en 35FC med 4 FC-adaptrar och 2x3ah batterier.......jag tror jag villhöver en sådan.
Det är ett bra pris, bara att slå till! 😉
Är helt klart FC-adaptrarna som "gör" maskinen. Väldigt trevligt system med gediget utförande och som undviker många kompromisser vid installationsarbeten. Som ren borrskruvdragare finns det bättre maskiner.
 
MathiasS MathiasS skrev:
2235kr på amazon för en 35FC med 4 FC-adaptrar och 2x3ah batterier.......jag tror jag villhöver en sådan.
Inga problem med krypkörning tycker jag.


Klart du beh.. villhöver en 35FC. 😉
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ett bra pris, bara att slå till! 😉
Är helt klart FC-adaptrarna som "gör" maskinen. Väldigt trevligt system med gediget utförande och som undviker många kompromisser vid installationsarbeten. Som ren borrskruvdragare finns det bättre maskiner.
Ja jag har ju FC på den större maskinen och utan det vore det en average-joe. Att kunna köra utan chuck till mycket är verkligen perfekt och grädden på moset är just tillfällena när man måste ha den där vinkel eller offset-adaptern. Så verkligen, jag håller med - köpa en mindre maskin utan det är otänkbart.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.