Förstår att det finns folk som tycker det är fantastiskt bra att vitvarorna döljs bakom anonyma luckor i den senaste inkarnationen av köksinredningen.

Vi planerar ett nytt kök och funderar kring eventuell vits med detta.

Personligen är jag helt likgiltig inför den eventuella upplevelsen som en del kan ha av att tex kylen eller diskmaskinen uppenbarar sig om man trycker på ett visst anonymt skåp på ett visst ställe.

Men hur resonerar ni kring detta? Är detta värt att lägga pengar och energi på och vad är nyttan enligt er?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår att det finns folk som tycker det är fantastiskt bra att vitvarorna döljs bakom anonyma luckor i den senaste inkarnationen av köksinredningen.

Vi planerar ett nytt kök och funderar kring eventuell vits med detta.

Personligen är jag helt likgiltig inför den eventuella upplevelsen som en del kan ha av att tex kylen eller diskmaskinen uppenbarar sig om man trycker på ett visst anonymt skåp på ett visst ställe.

Men hur resonerar ni kring detta? Är detta värt att lägga pengar och energi på och vad är nyttan enligt er?
I detta huset resonerar vi som att en micro ska vara en micro, ingen jäkla grill. En kaffekokare ska ha en uppgift; koka kaffe. Och en kyl/frys ska varken producera is, ha pekskärm eller mata hunden - de ska kyla mat och bannemig se ut som en kyl.

Här hemma bor för övrigt bara bakåtsträvare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Krokslätt1909 och 89 till
  • Laddar…
Ja det är väl litet så vi själva tänker. Blir litet löjligt om man ska fundera kring var diskmaskin eller kyl frys befinner sig. Visst man lär sig väl var dessa prylar finns efter hand men jag vill gärna höra argumenten för att köra "integrerat".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Jag bor i en lgh byggd 2016 och den har rostfri diskbänk och vita vitvaror! Helt perfekt tycker jag.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Det ger ju en mer exklusiv känsla helt klart med integrerat. Särskilt kyl/frys/kaffe. Diskmaskin är väl det vanligaste att ha integrerat.
Men jag hade nog valt ett kök utan integritet. Kan inte laga mat men ett sådant kök och jag hade i alla fall förstått varann.
 
Hitta kylen 😃
Modernt kök, vit design, ö-kök, bänkskivor, inbyggda vitvaror, barstolar, minimalistisk stil, rena linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För mig är ovanstående bild tagen i ett mardrömskök. Jag vill av både praktiska och estetiska skäl kunna se var kylskåp och diskmaskin finns, att ha handtag för att öppna lådor och luckor och att kunna byta vitvarorna utan krångel när de gamla går sönder.
 
  • Gilla
duetten och 23 till
  • Laddar…
O
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår att det finns folk som tycker det är fantastiskt bra att vitvarorna döljs bakom anonyma luckor i den senaste inkarnationen av köksinredningen.

Vi planerar ett nytt kök och funderar kring eventuell vits med detta.

Personligen är jag helt likgiltig inför den eventuella upplevelsen som en del kan ha av att tex kylen eller diskmaskinen uppenbarar sig om man trycker på ett visst anonymt skåp på ett visst ställe.

Men hur resonerar ni kring detta? Är detta värt att lägga pengar och energi på och vad är nyttan enligt er?
Vi renoverar kök nu och valde fristående kyl, frys och diskmaskin.

De fördelar jag ser med att göra så är att kyl och frys har större volym samt att det finns fler vitvaror att välja mellan. Jag bygger och hoppas köket ska hålla i 10-20 år nu och behöver jag byta vitvaror under tiden (känns väl troligt) så är det lättare än med inbyggda. Dessutom så har jag läst flera som har problem med fronter som både går sönder och som inte passar de nya vitvarorna sen.

Nackdelen är väl utseendet där många hade tyckt det vore snyggare att bygga in. Så är utseendet viktigast så kör på det.

Man i kostym förbereder sig att gå ut, ser bestämd ut, inomhus, retroinredning, bandspelare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men såhär känner jag varje gång jag ska försöka hitta diskmaskinen hos kompisar som har inbyggt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 13 till
  • Laddar…
Vi har kyl, frys och diskmaskin bakom skåpluckor. Inte ens kompisar som är här och lagar mat har problem med att hitta maskinerna.
Det enda riktiga problemet är att kylskåpsmagneter inte fungerar :)

Sen bör man ha handtag på skåpluckor, luckorna blir nötta i kanten efter några år om man dagligen tar på samma ställe.
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Det är ju bara första gången man ska hitta nått bakom en lucka, och luckformen brukar avslöja var diskmaskin och kyl/frys står.

Valde ingrerade vitvaror när vi bytte kök senast, och kommer definitivt göra det igen .

Det man ska tänka på är att kolla om man kan acceptera den mindre volymen i kyl och frys.
 
Vi har integrerad diskmaskin och fristående kyl och frys.
Diskmaskinen gillar jag att ha integrerad för att den bryter av så mycket i skåpraden annars. Den blir ju heller inte mindre av det.
Personligen förstår jag inte vitsen med att integrera kyl och frys däremot. Ser konstigt ut (inte som ett kök) och de får mindre volym. Våra är fulla nog ändå trots extra frys.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Nyttan med inbyggda vitvaror är väl inget annat än att många tycker det är snyggt. Man hittar ju i sitt eget kök. Så att det skulle vara lättare att hitta diskmaskinen eller kylskåpet om de har en avvikande front känns som ett klent argument. På de vanliga skåpen kan man ju inte heller se på utsidan om det är tallrikar eller glas bakom luckan. Det finns ju kökstrender som innebär att man väljer något sämre för att det är snyggt. Träskiva vid diskhon till exempel. Men dit ser jag inte att inbyggda vitvaror hör.

Däremot skall man tänka på vad man sätter för luckor på och i närheten av diskmaskinen. Det finns många exempel på att dåliga MDF-luckor snabbt blir förstörda av ånga från diskmaskinen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
A
detta är ett typiskt exempel på att form går före funktion.
Hur många har en integrerad ugn?
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Den dagen jag har en glasruta på kylen och frysen kan jag överväga att jämföra med en ugn 😉
 
  • Haha
  • Gilla
J.Hoffa och 1 till
  • Laddar…
Vi valde vita vitvaror av god kvalité samt en rejäl riktig diskbänk när vi byggde nytt kök för några år sedan och ångrar inget.
Det enda vi valde i annan färg var spisfläkten som blev i rostfritt för att ge lite mer liv mot murstocken.
Tycker det blev både praktiskt och snyggt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Det är klart att vitvaror ska vara vita. Det hörs ju på namnet 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.