S Sp1nd3l skrev:
Detta var källan:
[länk]
Det finns ett antal faktorer som påverkar hur långt man når, egenskaper hos kabel och kontaktdon samt inte minst vilken signalstandard man använder. Den tabell du länkar till en annan signaltyp.
Tabellen gäller för RS-232 som skall ha ett sving på minst +/- 3V och "push-pull" drivare som ser till att omslagen blir tydliga i båda riktningar. Datasignalen på elmätaren är av typen open-collector som i allmänhet inte har lika definierade flanker och man har ett lägre sving och mindre marginaler mot störningar.
Jag tror även 3 meter kan strula om inte alla delar i systemet håller hyfsad kvalitet.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Det har med plåtskåpet att göra. Om man kan stå ut med en antenn på utsidan så är detta en bra lösning:
[länk]

På sommarstugan är avståndet 30 meter och fungerar felfritt.

Annars är alternativet att förlänga RJ12 kabeln men standarden verkar bara tillåta maxlängd på 8 meter i bästa fall. Annars är som sagt alternativet ethernet versionen som Remne Tech jobbar på.

Nackdelen med ethernet versionen är att vem som helst kan ta sig in i elskåpet och koppla in sig på nätverket. I mitt fall kommer jag sätta en Raspberry Pi som får agera brandvägg/proxy till det som mätaren behöver, och blockera resten i princip.
Dvs, Elmätaren -> RJ12 -> HAN-läsaren -> Ethernet -> Raspberry Pi -> Wifi -> Router
I mitt fall hjälpte det inte att sätta den utanför plåtskåpet. Måste in i förrådet med meshnoden. Extraantenn hade nog funkat dock, men det saknas SMA på min läsare.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Det har med plåtskåpet att göra. Om man kan stå ut med en antenn på utsidan så är detta en bra lösning:
[länk]

På sommarstugan är avståndet 30 meter och fungerar felfritt.
Jag borrade ett 3mm hål i sidan på plåtskåpet och stack ut en antenn jag byggt själv av den micro-koax som WiFi-antenner använder.
Man skalar helt enkelt av isoleringen 30 mm i änden och skjuter sen bakåt skärmen över isoleringen och slutligen krymper man på krympslang över det hela för att hålla den på plats.
Kontakten på kabeln sätter man i ESP-07S antennkontakt och sticker ut den genom hålet i lådan.
Allt klart och fungerar bra. Nu har jag c:a -70 dBm signal där jag tidigare hade -89 dBm och ständiga avbrott.
Jag har 25 m mellan elskåp och router inne i huset.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Detta var källan:
[länk]
Det där har ju exakt ingenting att göra med P1-portens kommunikation.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
HAN-porten använder INTE RS232!!!!!!
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Efter nattens elavbrott så vägrar esp:n boota upp på elmätarens elförsörjning. För ögonblicket har jag kompletterat med en batteribank...

Det blir att titta över koden och försöka spara energi under bootningen också. Jag har ju redan delay(1) i huvudloopen, är nog läge att öka delayen lite där också....

Att det skall vara så svårt....
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Har ändrat i koden och försökt komma igång på den, det fungerar inte. Kör nu på powerbank igen. Den kan köra rätt länge på den, efter 5 timmar så visar powerbanken fortfarande fullt batteri.

Nu pluggar jag dock ur ESPn i en halvtimme och ser om elbolaget behagar slå på strömmatningen igen. Fem timmars körning på powerbank tidigare idag räckte ju dock inte för att de skulle vara nöjda, men det kan vara så att det triggade deras avstängning det också. Den är extremt känslig.

Hittade förresten 230V i lösa trådar lättåtkomligt i centralen, vågar man koppla in ett eluttag för nätaggregatet till ESPn där? Risken finns ju att man blir anmäld för olovlig avledning...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har ändrat i koden och försökt komma igång på den, det fungerar inte. Kör nu på powerbank igen. Den kan köra rätt länge på den, efter 5 timmar så visar powerbanken fortfarande fullt batteri.

Nu pluggar jag dock ur ESPn i en halvtimme och ser om elbolaget behagar slå på strömmatningen igen. Fem timmars körning på powerbank tidigare idag räckte ju dock inte för att de skulle vara nöjda, men det kan vara så att det triggade deras avstängning det också. Den är extremt känslig.

Hittade förresten 230V i lösa trådar lättåtkomligt i centralen, vågar man koppla in ett eluttag för nätaggregatet till ESPn där? Risken finns ju att man blir anmäld för olovlig avledning...
Det er måleren selv som stenger ned dersom du belaster for hardt, ikke elbolaget. 😉
Så er der en timer som skrur på igjen etter noe tid (5-10 minutter).

Hvilken ESP benytter du? Hvilken elmätare/interface har du : P1 eller HAN/NVE?

Jeg ville holdt meg langt unna 230V i skapet - og det skal ikke være nødvendig om du velger rett hardware-løsning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Efter nattens elavbrott så vägrar esp:n boota upp på elmätarens elförsörjning. För ögonblicket har jag kompletterat med en batteribank...

Det blir att titta över koden och försöka spara energi under bootningen också. Jag har ju redan delay(1) i huvudloopen, är nog läge att öka delayen lite där också....

Att det skall vara så svårt....
Jag trodde att jag hade nån begränsning i matningen i min mätare från Eon, men det visade sig efter mycket avlusande att det var glapp i RJ12 matningskabeln pga att snäppet på RJ12-kontakten hade blivit glapp, så den åkte sakta ur uttaget...
Jag byggde då en 400 mm förlängare så att jag kunde plugga min avläsare (ESP07S) i förlängaren i stället för elmätaren och kontakten inne i mätaren sitter nu fast ordentligt...
Men däremot har jag ett logiskt problem på landet i och med att vid strömavbrott så försvinner ju WiFi routern också och när strömmen kommer tillbaka så tar det längre tid för WiFi att komma on-line än det tar för ESP att boota. Så den hittar inget att koppla upp sig mot...
Där fick jag ändra f/w så att nu ligger det en timeout på WiFi-connect som pausar 1 minut och sen resettar ESP ifall den inte får kontakt med WiFi.
Så den snurrar där i setup() tills den har kopplat upp sig och först då startar den resten. Funkar bra nu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har en Aidon mätare och en NodeMCU mini D1.

Den har ju bråkat ibland tidigare, men de problemen försvann när jag lade in "delay(1)" i main-loopen. Sedan jag gjorde det i våras har jag haft en enda hängning och då räckte det med att jag resettade den.

Efter nattens elavbrott så lyckas jag dock inte boota upp den på på elmätarens elmatning längre.
 
Nu provade jag att aktivera den igen, den vägrar att boota på matningen från elmätaren. Den blinkar inte ens till så den får uppenbarligen inte spänning...
 
0,18V över porten när jag mäter på elmätaren. Får mäta om en halvtimme igen utan ESP/NodeMCU på kretskortet, så får vi se om den fortfarande ligger på 0,18V...
 
Mätte nyss och spänningen äntligen på 5V igen. Stoppar i ESP:n och spänningen faller till 0,18V igen.
 
Nu fick jag igång den...

Bootade på batteri, kopplade in den på RJ12 och tog sedan bort batteriet.

Jag börjar misstänka att det är temperaturen som spökar. Det var ju i våras jag började få den att fungera bra utan krascher, sedan har den fungerat bra sedan dess och sedan vägrar den boota efter ett strömavbrott när det är 2 grader varmt ute nu i höst.

Jag får återkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.