Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte hur resultaten ser ut från de senaste testerna och vad som testats. Vet du?

Det handlar om att de måste uppfylla kraven för de standarder man hänvisar till. Hittills har åtminstone inte jag hört att de gör det.
Nej det vet jag inte, men Easee känner sig tydligen konfidenta med att ta dem till förvaltningsrätten. Det är de som nu ska avgöra.
 
Nissens
D djac skrev:
Har de verkligen uttalat att de andra laddboxarna, till skillnad från alla annan el och elektronik, inte kommer påverkas negativt av tidens tand, det tror inte jag på.
Vad pratar du om?
Jag har aldrig påstått det.

Jag bara konstaterar att ESV inte uttryckt sig om det för konkurrenternas produkter. Så jag utgår i från att Easees prylar utmärker sig.

Men du får väl fråga ESV.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Nej det vet jag inte, men Easee känner sig tydligen konfidenta med att ta dem till förvaltningsrätten. Det är de som nu ska avgöra.
Haha, det har legat länge där, och det är enbart för att de vill häva försäljningförbudet. De tekniska bitarna lär ESV ha koll på.

Easee har ju avvecklat mängder med personal sedan dess och support etc har blivit lidande av det.

Att Easee ”känner sig konfidenta” betyder ingenting, de har verkligen hanterat hela situationen på ett inkompetent sätt. De hade lång tid på sig att minska skadorna men ignorerade ESV. Det gick sådär.
 
  • Gilla
kungjohan
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Har de verkligen uttalat att de andra laddboxarna, till skillnad från alla annan el och elektronik, inte kommer påverkas negativt av tidens tand, det tror inte jag på.
De testade några olika laddboxar, där easee var en av de som valdes ut.
De andra gick genom nålsögat, ...du kan tolka det som att de inte uttalat sig om några andra laddboxar.

Normala personer tänker att det betyder att att easee inte klarade kontrollen och andra gjorde det, och behöver inte sen leta efter spcifika uttalanden, utan resultatet talar för sig självt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, det har legat länge där, och det är enbart för att de vill häva försäljningförbudet. De tekniska bitarna lär ESV ha koll på.

Easee har ju avvecklat mängder med personal sedan dess och support etc har blivit lidande av det.

Att Easee ”känner sig konfidenta” betyder ingenting, de har verkligen hanterat hela situationen på ett inkompetent sätt. De hade lång tid på sig att minska skadorna men ignorerade ESV. Det gick sådär.
Det nya är ju att Tuv har gjort de tester som man tidigare ansett har saknats. Resultaten har ni i veckan lämnats till förvaltningsdomstolen.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
De testade några olika laddboxar, där easee var en av de som valdes ut.
De andra gick genom nålsögat, ...du kan tolka det som att de inte uttalat sig om några andra laddboxar.

Normala personer tänker att det betyder att att easee inte klarade kontrollen och andra gjorde det, och behöver inte sen leta efter spcifika uttalanden, utan resultatet talar för sig självt.
Ja, eller så är de människor och riktade mer intresse mot den de "fick på kroken", dvs något fångade deras intresse. Jag vet inte, hela affären verkar lite shady i mina ögon, med tanke på hur mycket apparater av rätt risig kvalitet vi omges av, kanske var det ett initiativ mot nischen, kanske var det ett profileringsförsök (visa lite värde), eller något annat, har ingen aning och bryr mig egentligen inte.

Nu verkar det mest vara vanlig gubbighet, det var nog inte så farligt som de förespeglade och nu har de svårt att backa, för att inte tappa ansiktet så får de ju säga något och att påpeka att den minsann inte blir bättre med åren är ju rätt safe, där kommer de iaf inte ha fel.
 
Mikael_L
Ifall elsäkerhetsverket inte hade ordentligt på fötterna skulle det nog varit igång domstolsprocesser mot myndigheten i detta nu.
Det hade varit betydligt billigare, än att hålla på och åtgärda fel som inte finns på hundratusentals laddboxar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nu har de ju låtit Tuv reda ut om boxen är säker och fyller relevanta krav. De har kommit fram till att den gör det. Felet är att Easee i sin dokumentation hänvisat till en annan specifikation med annorlunda krav. Nu är det förvaltningsrätten som ska avgöra fortsättningen.
Vad är det som förvaltningsrätten ska avgöra? Jag hittar inget om att de ska bedöma den nya dokumentationen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det nya är ju att Tuv har gjort de tester som man tidigare ansett har saknats. Resultaten har ni i veckan lämnats till förvaltningsdomstolen.
Som sagt, vet du vad som testats och resultaten av testerna?
Easee har haft fel i stort sett hela tiden så deras förtroendekapiat är inte så stort om man säger så…
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall elsäkerhetsverket inte hade ordentligt på fötterna skulle det nog varit igång domstolsprocesser mot myndigheten i detta nu.
Det hade varit betydligt billigare, än att hålla på och åtgärda fel som inte finns på hundratusentals laddboxar.
Ah, när myndigheter kamratligt utreder varandra så rinner det alltid ut i sanden, det är nog inte lönt att lägga tid och energi på något sådant. Det är nog en förhandling där man erkänner ESVs fantastiska förmågor och rådighet samtidigt som man gör någon symbolisk ändring, alla glada och livet går vidare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som förvaltningsrätten ska avgöra? Jag hittar inget om att de ska bedöma den nya dokumentationen.
De har begärt kompletterande dokumentation och nu har de fått den.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
De har begärt kompletterande dokumentation och nu har de fått den.
Kompletterande dokumentation till vadå?
Det är ESV som skall ha den kompletterande tekniska dokumentationen i första hand.
 
Nissens Nissens skrev:
Kompletterande dokumentation till vadå?
Det är ESV som skall ha den kompletterande tekniska dokumentationen i första hand.
Om domstolen vill ha in kompletteringar så ska det väl inte till ESV. De är ju part i målet
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Om domstolen vill ha in kompletteringar så ska det väl inte till ESV. De är ju part i målet
Jo, men ESV har ju också begärt in testresultat alternativt åtgärdsplan.

Oavsett, domstolen lär inte lägga sig i de tekniska detaljerna.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men ESV har ju också begärt in testresultat alternativt åtgärdsplan.

Oavsett, domstolen lär inte lägga sig i de tekniska detaljerna.
Man får väl anta att Tuv rett ut de tekniska detaljerna så att domstolen fått något de kan förstå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.