Har funderingar på att koppla in en shelly plus 2pm för att styra poolvärmepumpen och cirkulationspumpen. Har tidigare bara använt Shelly plus 1pm som styr 1 kanal. Står den ska klara 10A per kanal.

Min fundering är angående att värmepumpen och cirkulationspumpen går på varsin egen kabel/matning och gruppsäkring i elcentralen. Om dom varit kopplade på samma hade det inte varit något problem.

Shellyn är ju till för att styra 2 kanaler men om den matas med bådas faser blir det väl kortslutning/överbelastning i den eller i mina pumpar. 400V.

Om jag väljer att dra in fasen från ena kabeln/matningen enbart till Shellyn's 2st L-anslutningar, kommer det funka då?
Eller varför är det 2 st fas-anslutningar (L) på shellyn utöver faserna till det man vill styra på shellyn (S1,S2)

Hoppas ni förstår min fundering.
Gjorde en snabb skiss i paint som blev från höger till vänster.
Vill ju inte att om jag slår ifrån ena brytaren till en pump så överbelastas den andra direkt heller.
 
  • Elektrisk kopplingsschema för värmepump och cirkulationspump med säkringar och trådlös styrmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt schema är fel, du får kortis när brytaren slår till, du behöver en "tändtråd" från vardera O till respektive last.
Två L är för att du skall kunna koppla vidare till exempelvis en brytare, de är förbundna internt så om du kopplar två faser som på bilden får du en rejäl kortis där också.
Kopplar du bara in den ena fasen så kommer alltså allt att belasta den gruppen i centralen. Strikt så skall väl nolla och jord följa fasen så det kanske kräver lite omkoppling, men om säkringen räcker till så borde det fungera.
Shelly har mig veterligen ingen brytare som är godkänd för att använda två faser så jag föreslår att du sätter två separata brytare.
 
Spaerlan Spaerlan skrev:
Har funderingar på att koppla in en shelly plus 2pm för att styra poolvärmepumpen och cirkulationspumpen. Har tidigare bara använt Shelly plus 1pm som styr 1 kanal. Står den ska klara 10A per kanal.

Min fundering är angående att värmepumpen och cirkulationspumpen går på varsin egen kabel/matning och gruppsäkring i elcentralen. Om dom varit kopplade på samma hade det inte varit något problem.

Shellyn är ju till för att styra 2 kanaler men om den matas med bådas faser blir det väl kortslutning/överbelastning i den eller i mina pumpar. 400V.

Om jag väljer att dra in fasen från ena kabeln/matningen enbart till Shellyn's 2st L-anslutningar, kommer det funka då?
Eller varför är det 2 st fas-anslutningar (L) på shellyn utöver faserna till det man vill styra på shellyn (S1,S2)

Hoppas ni förstår min fundering.
Gjorde en snabb skiss i paint som blev från höger till vänster.
Vill ju inte att om jag slår ifrån ena brytaren till en pump så överbelastas den andra direkt heller.
Som sagt, det var nog inga rätt där tror jag, använd två Plus1PM istället.
 
Jag använder en Shelly 4PM för att styra en Hager ESC225S. Denna matar i sin tur VVB med två faser.
Jag har dock problem med att Shellyn får en strömspik då och då när VVB slår på vilket resulterar i omstart och avslagen VVB.

Som jag förstått kan man lösa det med en RC Snubber. Men hur kopplar jag in den/dem?
 
  • Elskåp med säkringar, manöverdon, digital skärm visar output-nivåer, elektriska kablar, installationsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobbe_C skrev:
Jag använder en Shelly 4PM för att styra en Hager ESC225S. Denna matar i sin tur VVB med två faser.
Jag har dock problem med att Shellyn får en strömspik då och då när VVB slår på vilket resulterar i omstart och avslagen VVB.

Som jag förstått kan man lösa det med en RC Snubber. Men hur kopplar jag in den/dem?
Parallellt med lasten som genererar spiken, kontaktorspolen i detta fall.
 
Nyligen flyttat in i ett radhus och tänkte leka med lite automationer och annat kul. Har lite programmeringskunskaper så tänkte att jag ska testa nåt som är på http så att jag kan göra egna styrningar. Shelly och HomeAssistant tänkte jag blir ett bra val

Så jag köpte ett 5 pack Plug S för att testa och leka.
Problemet? Jag lyckas inte ens få dom att ansluta till mitt wifi, med appen i min iPhone.

Kan ansluta till dom med datorn via den inbyggda AP (192.168.33.1), försöker ansluta pluggen till mitt IoT nätverk men då händer ingenting. Tittar jag i min router är den inte ansluten, tittar jag bland tillgängliga nätverk är Pluggen inte där längre. Gör jag det med appen står det bara pending connection.

Vad gör jag för fel? Nåt jag ska stänga av/sätta på i min router?
 
De enda gångerna det har hänt mig har jag skrivit något tecken fel i nätverksinställningarna.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
B
Jag har för mig att väldigt långa och avancerade lösenord till nätverket kan bli problem för shelly. Har du specialtecken eller väldigt många tecken i wifinätverkets lösenord.
 
Lösenordet är 10 tecken med stora och små bokstäver plus siffror. Inga special eller ens åäö.

Nollställde och anslöt till Pluggen -> connect to WIfi - Client (Shelly).

Pluggens AP blir grå i nätverken men i routern syns den fortfarande inte Jag kopierade och klistrade in lösenordet och SSID är ju rätt.
 
  • Anslutningsguid för Shelly-enhet till WiFi-nätverk med lösenordsinput och instruktionstext.
  • Skärmbild visar kända nätverk, "Shelly" och "shellyplug-s", i en enhets inställningar, en låst och en öppen.
Vad gör jag för fel 🤯
 
När jag har lagt till enheterna i mitt nätverk har jag anslutit till dem över ip och där matat in de nya uppgifterna, så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur det fungerar i appen, men det kanske är värt att testa den andra vägen?
Kan frågetecknet i SSID ställa till det? Schysst namn på nätet i övrigt! 😉
 
Jag använder inte appen, utan ansluter telefonen till nätet Shellyn skapar och surfar till 192.168.33.1 och knappar in SSID och lösenord för mitt Wifi-nät. Har aldrig krånglat hittills så länge man skriver in rätt saker.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
När jag har lagt till enheterna i mitt nätverk har jag anslutit till dem över ip och där matat in de nya uppgifterna, så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur det fungerar i appen, men det kanske är värt att testa den andra vägen?
Kan frågetecknet i SSID ställa till det? Schysst namn på nätet i övrigt! 😉
Haha tack, men namnet som shelly försöker ansluta till heter "test".
Blir liknande problem när jag gör via nätverk/dator också, jag kan spela in det också.

Har väntat ett par minuter och ser den fortfarande inte i min router

useless useless skrev:
Jag använder inte appen, utan ansluter telefonen till nätet Shellyn skapar och surfar till 192.168.33.1 och knappar in SSID och lösenord för mitt Wifi-nät. Har aldrig krånglat hittills så länge man skriver in rätt saker.
Se filmen och säg gärna vad jag gör för fel :)
 
Redigerat:
Det är inte så att routern kör på 5Ghz?
Jag har skapt ett separat iot nät som är låst till 2,4Ghz eftersom inte alla enheter stödjer 5Ghz.
 
S Schäfer skrev:
Det är inte så att routern kör på 5Ghz?
Jag har skapt ett separat iot nät som är låst till 2,4Ghz eftersom inte alla enheter stödjer 5Ghz.
Det har eget eget nät som bara kör 2,4Ghz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.