halper halper skrev:
Klarna, eller i alla fall den jag senast pratade med
Jag ber i all bedrövelse att ändå få gratulera att du fått prata med en fysisk människa på Klarna. Det är inte alla förunnat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ber i all bedrövelse att ändå få gratulera att du fått prata med en fysisk människa på Klarna. Det är inte alla förunnat.
Det var inte svårt utan bara väldigt tidskrävande. Tog en timme i telefon att komma fram.
 
Nu när jag haft min Luba ettag och låter den ta vinterledigt så måste jag ändå konstatera att den fungerar riktigt bra. Det enda jag behövde jobba endel med var placeringen av RTK antennen , men när den väl satt på ett tillräckligt bra ställe så har jag inte haft några problem trots mycket träd, trånga passager och endel områden nära byggnader som skymmer sikt mot himlen för klipparen.

Det enda jag hoppas dom uppdaterar är lite hur den planerar rutten när raderna bryts av hinder, så att den inte behöver ta sig över redan klippt gräs för att nå områden som ska klippas.
Samt om man kunde välja att den gör färre varv runt no go zonerna, men räknat inifrån istället för utifrån som nu.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Du kan fråga GLS om de har billiga klippare att sälja …

Jag fick just svar från PostNord. Försändelsen med klipparbladen befinner sig i en till synes oändlig loop mellan Danmark och Sverige. Den sorteras fel varje natt. Har gjort så i tre veckor. Emma på PostNord sa att de tyvärr behöver få in en reklamation från avsändaren för att kunna göra något åt det. Att en försändelse kan ha blivit felkodad och måste brytas ur en oändlig loop är inget som någon tänkt på. När jag en gång jobbade på Postterminal så HADE man tänkt på det; om det kom ett redan kodat brev på fel ställe så spottades det ut i rejekten, just för att det inte skulle loopa för evigt. Nåväl, eftersom Mammotion har varit riktigt svåra att få tag på och dessutom inte lyckats fixa rätt papper för sin försändelse på ett kvartal så vet jag inte vad chanserna är för att de ska lyckas reklamera något. Större chans att posten av misstag sorterar paketet rätt till slut.

Klarna, eller i alla fall den jag senast pratade med, håller nu med mig om att det liksom inte är mitt fel. Jag kan inte hjälpa att paketet jag aldrig ens sett, som nu går i retur, har fel returadress på etiketten utskriven av säljaren. Det är faktiskt inte mitt fel, håller de med om. Men tyvärr så går det inte att pausa betalningen mer; den har redan blivit slutgiltigt avgjord och det är säljaren som har rätt och jag som har fel: om tre dagar måste jag betala! (Klarna kan inte heller ta ställning och säga att jag inte borde betala. De är ju bara en betalningsmetod, typ som kontanter. Bara lite långsammare. Bra att veta för framtiden. Jag tackade dem för min tid som kund och önskade dem en god provision från andra i framtiden.)

Det är som att jag bor i en roman skriven av en tjeckisk-österrikisk judisk författare med ett förnamn som börjar på en konsonant strax efter E.
Du kan väl fortfarande bestrida fakturan och så för de stämma dig, om de verkligen tror sig vinna
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du kan väl fortfarande bestrida fakturan och så för de stämma dig, om de verkligen tror sig vinna
Absolut. Den möjligheten har man alltid.
 
Luba har en ny version för förhandsbokning men man kan inte handla mot faktura och jag tänker inte ligga ute med 25000 kr för att se om de eventuellt skickar den i slutet av mars som dom säger. Kan ju lika gärna bli efter säsongen och då låg man ute med pengarna för inget......

Luba är dock mycket mycket billigare än alla konkurrenter jag hittar.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Luba har en ny version för förhandsbokning men man kan inte handla mot faktura och jag tänker inte ligga ute med 25000 kr för att se om de eventuellt skickar den i slutet av mars som dom säger. Kan ju lika gärna bli efter säsongen och då låg man ute med pengarna för inget......

Luba är dock mycket mycket billigare än alla konkurrenter jag hittar.
Länk för den som inte orkar leta: https://eu.mammotion.com/products/luba-2-awd-1000-perimeter-wire-free-robot-lawn-mower
 
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
Ordnade en Luba 2 1000 nu när det dök upp datum för leverans på hemsidan. Det tog 4 dagar så hade jag den. Har inte packat upp än.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
35 lax för en 5000kvm 😢 Luba 2 5000.

Köper iofs hellre 2 sådana än en 10000kvm för backup om/när de havererar och möjlighet att separera dem i två områden.

Överväger att ha den ena dedikerad till en fullstor fotbollsplan på tomten bara för kul. Hatar fotboll men kul att ha en utan att använda bara för att.
 
P Pligg85 skrev:
35 lax för en 5000kvm 😢 Luba 2 5000.

Köper iofs hellre 2 sådana än en 10000kvm för backup om/när de havererar och möjlighet att separera dem i två områden.

Överväger att ha den ena dedikerad till en fullstor fotbollsplan på tomten bara för kul. Hatar fotboll men kul att ha en utan att använda bara för att.
Luba är ändå billigare än konkurrenterna vad jag kunde se... Ska utvärdera funktionen också. Har packat upp den nu och är hittills nöjd med vad jag hittat...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Luba är ändå billigare än konkurrenterna vad jag kunde se... Ska utvärdera funktionen också. Har packat upp den nu och är hittills nöjd med vad jag hittat...
De framstår som billiga mot åkgräsklipparen och framförallt som ett fynd mot 3 meters putsen där hela ekipaget går lös på sjusiffrigt begagnad. Luba ett ypperligt prisvärt sätt att korta ner stråna någon millimeter. 😆
 
P Pligg85 skrev:
De framstår som billiga mot åkgräsklipparen och framförallt som ett fynd mot 3 meters putsen där hela ekipaget går lös på sjusiffrigt begagnad. Luba ett ypperligt prisvärt sätt att korta ner stråna någon millimeter. 😆
Jag vet inte än om det är så ypperligt men jag återkommer med recension 😅
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Tomture61
P Pligg85 skrev:
De framstår som billiga mot åkgräsklipparen och framförallt som ett fynd mot 3 meters putsen där hela ekipaget går lös på sjusiffrigt begagnad. Luba ett ypperligt prisvärt sätt att korta ner stråna någon millimeter. 😆
Körde med Luba 5000 hela förra sommaren , startade den manuellt 7 - 14 dagar mellan klippningar .
Var mer än ngn mm den kortade ned stråna 😉
Tog ca 3 - 4 h för att klippa 600 kvm (mycket mossa = en omladdning) + den kör 2 ggr .
Kunde fixa med annat under tiden 🙂
 
Ni i tråden som har något större tomt och har en Luba...hade ni hellre haft en åkgräsklippare eller är Luban bättre? Står och väljer mellan en Luba och en åkgräsklippare. Är inte så mycket arbetet jag vill slippa utan mest problemen som följer med ytterligare ett fordon hemma. Vill ha år av problemfri gräsklippning.
 
Tomture61
blade122222 blade122222 skrev:
Ni i tråden som har något större tomt och har en Luba...hade ni hellre haft en åkgräsklippare eller är Luban bättre? Står och väljer mellan en Luba och en åkgräsklippare. Är inte så mycket arbetet jag vill slippa utan mest problemen som följer med ytterligare ett fordon hemma. Vill ha år av problemfri gräsklippning.
Har 600 kvm gräsmatta men det är 4 saker som avgör en Luba , utrymme för förvaring av trädgårdsmaskiner , kan göra annat under tiden , priset och ingen begränsningskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.