F
lilytwig lilytwig skrev:
Vad är problemet med låga elpriser. Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av. Dessutom så finns ju möjlighet att kompensera sig genom att ta mer betalt när det är brist.
Låga priser är bra för den energiberoende industrin och för lagring. Det kan nog vara så att det behövs ännu fler timmar med låga priser för att det ska löna sig att investera. Snittpriset de senaste året, likväl för 3 år har legat över en krona. Det är för högt.
Dra ner eller stänga av? Du är helt befriad från ekonomisk känsla? Du kan ju fundera på hur mycket pengar som rullar in under den tiden man drar ner eller stänger av. Extremlåga priser är ett bekymmer. Det betalar inte av inveteringarna som är gjorda och det underminerar intresset att invetera i pålitlig baskraft.
 
  • Gilla
NL12345 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men har du räknat vidare på det med riktig växelriktare? Du har elbilar och med överföringsavgift, påslag och energiskatt så kanske du kan räkna hem en lite större anläggning genom biltankning när solen lyser?

Jag har ändå lyckats få 7%-ish återbetalning på hela min anläggning med maximering av egenförbrukning vid ett kalkylerat elpris på 0 öre året runt och det var med den gamla skatten som gällde innan det höjde till 49 öre. Nu har priserna på solceller rasat ner till mer rimliga priser och elpriset kommer periodvis naturligtvis att vara högre än nu. I oktober har man ändå värmen igång och jag har hittils i Oktober producerat 498kWh. Samma i Februari-April, solcellerna hjälper till mer än man tror under de perioderna då det fortfarande är rätt kallt på nätterna (och dagarna).
Hur skall jag kunna ladda min laddhybrid och frugans elbil med sol? På dagtid är vi med bilarna på jobben våra...
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Dra ner eller stänga av? Du är helt befriad från ekonomisk känsla? Du kan ju fundera på hur mycket pengar som rullar in under den tiden man drar ner eller stänger av. Extremlåga priser är ett bekymmer. Det betalar inte av inveteringarna som är gjorda och det underminerar intresset att invetera i pålitlig baskraft.
Om nån funderar över mina problem att stava till investera och investeringarna så har jag ingen annan förklaring än att jag dricker på jobbet.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Hur skall jag kunna ladda min laddhybrid och frugans elbil med sol? På dagtid är vi med bilarna på jobben våra...
Jag tänkte att stora delar av året så är det ljus så det räcker för att ladda när man kommer hem. Jag vet inte heller alls hur långt ni har till jobbet men det är ofta man klarar sitt behov på en eller kanske två laddningar i veckan, då är en av dessa på en helgdag. Sen så förutsätter jag att ni är tjänstemän och kanske gör nån dag hemifrån varannan vecka eller så, då laddar man. Min bil laddas både på morgonen innan jobbet, ibland på eftermiddag efter jobbet och jag har fullt normala kontorstider. Men det är ju helt individuellt vad man klarar av där.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Vad är problemet med låga elpriser. Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av. Dessutom så finns ju möjlighet att kompensera sig genom att ta mer betalt när det är brist.
Låga priser är bra för den energiberoende industrin och för lagring. Det kan nog vara så att det behövs ännu fler timmar med låga priser för att det ska löna sig att investera. Snittpriset de senaste året, likväl för 3 år har legat över en krona. Det är för högt.
lilytwig

Låga elpriser är naturligtvis mer fördelaktigt för elanvändare, den energiberoende industrin och privatpersoner, än för de som skall bygga elgenerering.

Du skriver ”Inte ens negativa priser torde vara något problem för producenterna. Det går att dra ner eller stänga av”

Det verkar inte som det fungerar så enkelt. De som t.ex. har solceller på huset (och som ingår i gruppen producenterna du nämner här) de stänger ju inte av när det blir negativt elpris. Har du möjligtvis missat det?


Artikeln jag länkade till i mitt tidigare inlägg #1 97, med rubriken ”Så sprider sig tysk elkris till grannländerna: ”Danmark ropar på hjälp”” beskrev hur problematiken vuxit där, ”Politikerna i Tyskland som lagt ned kärnkraften vill helt enkelt betala företagen mer än kärnkraftens produktionskostnad i elsubventioner. Det är helt absurt, säger den tyska energiexperten Staffan Reveman till TN.” https://www.tn.se/naringsliv/32092/...is-till-grannlanderna-danmark-ropar-pa-hjalp/

Den kärnkraft vi har i drift idag i Sverige är inte konstruerad för reglering upp/ner och de som eventuellt funderar på att bygga ny kärnkraft i Sverige behöver naturligtvis ett elpris som ger återbetalning på investeringen.

Till detta kommer bekymmer med transmissionen genom landet.; För att fortsätta ta in mer intermittent kraft i förhållande till baskraft måste det byggas stora nya transmissionssystem i Tyskland. Detta pågår delvis redan, inte minst mellan norr och syd. Men det går inte tillräckligt snabbt och dessutom är det både dyrt och svårt. En sak som förvärrar saken ytterligare är att Tyskland i motsats till Sverige bara har ett elområde. Detta innebär att marknaden inte själv skickar egna prissignaler utan detta hamnar på systemoperatörerna att lösa.– Tyskland har inte transmissionslinjer som kan hantera stora mängder ytterligare intermittent el. Det tar 10-20 år att bygga nya och det är särskilt svårt eftersom Tyskland har en stor population.
https://www.tn.se/naringsliv/32092/...is-till-grannlanderna-danmark-ropar-pa-hjalp/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag tänkte att stora delar av året så är det ljus så det räcker för att ladda när man kommer hem. Jag vet inte heller alls hur långt ni har till jobbet men det är ofta man klarar sitt behov på en eller kanske två laddningar i veckan, då är en av dessa på en helgdag. Sen så förutsätter jag att ni är tjänstemän och kanske gör nån dag hemifrån varannan vecka eller så, då laddar man. Min bil laddas både på morgonen innan jobbet, ibland på eftermiddag efter jobbet och jag har fullt normala kontorstider. Men det är ju helt individuellt vad man klarar av där.
Jag kör slut på elen i min bil på väg till jobbet, laddar på jobbet och har tomt när jag kommer hem.

Frugan laddar gratis på jobbet...

Edit: Ingen av oss arbetar hemifrån.
 
Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör slut på elen i min bil på väg till jobbet, laddar på jobbet och har tomt när jag kommer hem.

Frugan laddar gratis på jobbet...

Edit: Ingen av oss arbetar hemifrån.
Med hybrid är det nog ganska så vanligt. Hade en som i bästa fall tog sig 50km på el, hade ca 25km enkel väg till jobbet. Blev till att ladda varje morgon för att maximera räckvidden, varmt batteri och varm kupé gjorde att man fick bättre räckvidd.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör slut på elen i min bil på väg till jobbet, laddar på jobbet och har tomt när jag kommer hem.

Frugan laddar gratis på jobbet...

Edit: Ingen av oss arbetar hemifrån.
Då har du lång pendling. Eller kör du hybrid?

Det är snudd på omöjligt att konkurrera med gratis laddning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hej,

Inte bara Tyskland har behov att, för stora kostnader för elanvändarna, bygga om de elnät som finns, som byggdes för kanske tiotalet är sedan, men som nu måste förstärkas (byggas om). Mycket beroende på det förändrade sättet med elgenerering och elanvändning. Det pågår idag ett omfattande arbete med förstärkning och ombyggnad av befintliga elnät.

När vi idag vänder effektriktningen i distributionsnäten till våra villor genom solcellsinstallationer, så innebär även det ibland ett behov av förtida ombyggnation (förstärkning) av elnäten, i många fall till en stor kostnad. Att byta ut transformatorer till större och att gräva ned nya kraftigare kablar (byta ut befintliga kablar i mark) är mycket kostsamt speciellt i tätbebyggda områden med t.ex. asfalt.

Denna kostnad skall enligt energimarknadsinspektionen belasta de som orsakar kostnaderna;

” I mars 2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. Här kan du ta del av frågor och svar.”
https://ei.se/konsument/el/solenergi-och-solceller/fragor-och-svar----natavgift-solcellsanlaggning

Vi får räkna med att elnätskostnaderna rimligen kommer att öka framöver, bland annat på grund av förtida ombyggnationer (förstärkning) av distributionsnät där vi investerat i solceller. Det tar ett tag innan vi ser dessa kostnadsökningar eftersom elnätsbolagen nu håller på med mängder av ombyggnationen och justering av elnätskostnader sker efter godkännande av (Ei).

Tar de som idag satsar på solceller, och som får besked att det krävs ombyggnationer i elnätet innan de får driftsätta sin solcellsinstallation och mata in elenergi, med i beräkningen att rimligen så ökar elnätskostnaden?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då har du lång pendling. Eller kör du hybrid?

Det är snudd på omöjligt att konkurrera med gratis laddning.
Jag skrev redan från början att jag kör laddhybrid. Jag kör slut på elen enkel väg till jobbet.

Ja, gratis är gott. Men det gör också att solpanelerna inte bär sig. Det gör de ju inte ändå, det blir ju i så fall laddning en dag av sju. Om jag skaffar mig elbil så blir det två dagar av sju. Det är inte särskilt mycket bättre. Säg att vi i snitt laddar 15 kWh per dag med två elbilar, vinsten jämfört med att köpa elen till 20 öre/kWh blir ca 40 öre/kWh inklusive nätavgift. Det ger en besparing på ca 6kr om dagen, eller runt 1000kr/år om vi verligen lyckas ladda allt med solel under 6 månder (rimlig kompromiss om vi skulle ladda på helgerna året om). Det ger ju ingen avgörande skillnad på årskostnaden för anläggningen.

Gör jag liknande kalkyl med varmvatten från tre paneler så tjänar jag minst lika mycket per år (troligen minst 30% mer) och investeringen ligger på ca 5000kr. Detta är den alternativa investeringen jag skall räkna på. Att investera i solpaneler för försäljning av el går inte ihop, varje mindre besparing jag gör betalar av sig snabbare (jag har exempelvis kompletterat min FLVP med LLV som betalade av sig på ett år i form av de besparingar den medförde). När jag är klar med alla mina besparingar så blir det inte mycket el kvar att sälja om man skall sälja sin årsförbrukning...
...hittills har jag sparat in drygt 5500 kWh/år. Dvs närmare 30% av årsförbrukningen.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skrev redan från början att jag kör laddhybrid. Jag kör slut på elen enkel väg till jobbet.

Ja, gratis är gott. Men det gör också att solpanelerna inte bär sig. Det gör de ju inte ändå, det blir ju i så fall laddning en dag av sju. Om jag skaffar mig elbil så blir det två dagar av sju. Det är inte särskilt mycket bättre. Säg att vi i snitt laddar 15 kWh per dag med två elbilar, vinsten jämfört med att köpa elen till 20 öre/kWh blir ca 40 öre/kWh inklusive nätavgift. Det ger en besparing på ca 6kr om dagen, eller runt 1000kr/år om vi verligen lyckas ladda allt med solel under 6 månder (rimlig kompromiss om vi skulle ladda på helgerna året om). Det ger ju ingen avgörande skillnad på årskostnaden för anläggningen.

Gör jag liknande kalkyl med varmvatten från tre paneler så tjänar jag minst lika mycket per år (troligen minst 30% mer) och investeringen ligger på ca 5000kr. Detta är den alternativa investeringen jag skall räkna på. Att investera i solpaneler för försäljning av el går inte ihop, varje mindre besparing jag gör betalar av sig snabbare (jag har exempelvis kompletterat min FLVP med LLV som betalade av sig på ett år i form av de besparingar den medförde). När jag är klar med alla mina besparingar så blir det inte mycket el kvar att sälja om man skall sälja sin årsförbrukning...
...hittills har jag sparat in drygt 5500 kWh/år. Dvs närmare 30% av årsförbrukningen.
Hur kan vinsten bli 40öre/kWh när bara skatten är 53öre? Som stor debattör mot 60-öringen så förutsätter jag att du lämnar tillbaka den till staten på nåt sätt.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur kan vinsten bli 40öre/kWh när bara skatten är 53öre? Som stor debattör mot 60-öringen så förutsätter jag att du lämnar tillbaka den till staten på nåt sätt.
Jag är emot att 60-öringen betalas ut vid negativa elpriser, samt att jag resonerar runt att staten kommer att ta bort det.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är emot att 60-öringen betalas ut vid negativa elpriser, samt att jag resonerar runt att staten kommer att ta bort det.
Jag är emot negativa priser.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Inte bara Tyskland har behov att, för stora kostnader för elanvändarna, bygga om de elnät som finns, som byggdes för kanske tiotalet är sedan, men som nu måste förstärkas (byggas om). Mycket beroende på det förändrade sättet med elgenerering och elanvändning. Det pågår idag ett omfattande arbete med förstärkning och ombyggnad av befintliga elnät.

När vi idag vänder effektriktningen i distributionsnäten till våra villor genom solcellsinstallationer, så innebär även det ibland ett behov av förtida ombyggnation (förstärkning) av elnäten, i många fall till en stor kostnad. Att byta ut transformatorer till större och att gräva ned nya kraftigare kablar (byta ut befintliga kablar i mark) är mycket kostsamt speciellt i tätbebyggda områden med t.ex. asfalt.

Denna kostnad skall enligt energimarknadsinspektionen belasta de som orsakar kostnaderna;

” I mars 2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. Här kan du ta del av frågor och svar.”
[länk]

Vi får räkna med att elnätskostnaderna rimligen kommer att öka framöver, bland annat på grund av förtida ombyggnationer (förstärkning) av distributionsnät där vi investerat i solceller. Det tar ett tag innan vi ser dessa kostnadsökningar eftersom elnätsbolagen nu håller på med mängder av ombyggnationen och justering av elnätskostnader sker efter godkännande av (Ei).

Tar de som idag satsar på solceller, och som får besked att det krävs ombyggnationer i elnätet innan de får driftsätta sin solcellsinstallation och mata in elenergi, med i beräkningen att rimligen så ökar elnätskostnaden?
Hur länge ska du piska denna döda pony, vi har att göra med pseudoföretagande som har tagit ut övervinster konstant, under decennier, det enklaste är väl att normalisera detta förhållande och låta mindre av elnätsavgifterna slangas ut som vinst? Skulle det trots detta och omsorgsfullt tömda kassor behövas mer pengar, om uppskattningsvis 50 år, så kan vi väl diskutera en höjning då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är emot att 60-öringen betalas ut vid negativa elpriser, samt att jag resonerar runt att staten kommer att ta bort det.
Alternativet är momsavräkning vilket är administrativt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.