Har köpt hus där det inte gått att få tag på en passande toasits till toastolen.
Stolen är som bredast 36 cm.
Längden från längst fram till cisternen är 48 cm.
Höjden utan sits i stolen är knappt 40 cm.
Går det att identifiera toastolen utifrån knapparna?
Tack på förhand
Bagtjesen
Stolen är som bredast 36 cm.
Längden från längst fram till cisternen är 48 cm.
Höjden utan sits i stolen är knappt 40 cm.
Går det att identifiera toastolen utifrån knapparna?
Tack på förhand
Bagtjesen
Finns drivor med olika toasitsar att köpa.
Dom viktiga måtten är hålen för sitsen, samt öppningsmåttet. Men jag undrar om inte det här följer en standard, så det bör väl vara hyfsat lätt att hitta något som passar.
Ang fabrikat, lyft på locket till vattenbehållaren, kan finnas någon märkning där på insida lock eller cistern. Även baksidan och undersida värd att kolla. Det kan vara ingraverat (ingen synlig målad text) så använd lite snedbelysning och leta efter reliefer
Dom viktiga måtten är hålen för sitsen, samt öppningsmåttet. Men jag undrar om inte det här följer en standard, så det bör väl vara hyfsat lätt att hitta något som passar.
Ang fabrikat, lyft på locket till vattenbehållaren, kan finnas någon märkning där på insida lock eller cistern. Även baksidan och undersida värd att kolla. Det kan vara ingraverat (ingen synlig målad text) så använd lite snedbelysning och leta efter reliefer
Har varit på ett tiotal ställen och ute på nätet och letat. På byggvaruhus har jag jämfört måtten och de har ofta uppemot 30-talet olika sitsar men ingen stämmer med måtten. Både längden och bredden är större än vanligt. Plats för bakända modell större här?
C/c måttet på hålen för sitsen är 15 cm, så där är det "standard"
Visar undersidan av locket på bild, samt apparaterna invändigt.
C/c måttet på hålen för sitsen är 15 cm, så där är det "standard"
Visar undersidan av locket på bild, samt apparaterna invändigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
Det ser ut som den spolknapp som finns på vår 20 år gamla toalett från Hafa. Vår modell heter Ocean men spolknappen användes till Kioto också: https://www.hafa.se/reservdelar/toaletter/spolknappar/wc-spolknapp-kioto-oceanB Bagtjesen skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Ser även ut som vår gamla Twyford om man går på knapputseendet. Dock har hela inkråmet bytts genom åren och det sitter nu en Geberit spolmekanism/bottenventil med andra knappar, och en Fluidmaster inloppsventil. Toasitsen var det inga problem att hitta, bara ta mått så den passar hyfsat. Avstånden mellan hålen är anpassningsbart på de flesta generiska toasitsar.
Ja, det har vi gjort, liksom att åka runt på vvs-butiker, liksom att prata med äldre lokala rörfirmor som kanske var med för 20 år swdan när det renoverades.X xxargs skrev:
Dett ser ut som om badrummets handfat var en indikator, den är en Hafa. Vi har även fått förslag på att toan är Hafa Ocean eller Kioto. Även duschblandaren verkar vara Ocean eller Kioto. Vi skickar bilder till Hafa för att få bekräftat.
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Om det bara är toasitsen som ska bytas så finns det som sagt åtskilliga av typ universal, generiska som ska passa en mängd olika modeller.
De gamla fästena du visar på bilden kan du skruva bort underifrån, den nya toastolen har egna fästen som skruvas dit på samma vis. Bredden mellan hålen/fästena är enkelt reglerbart åtminstone på de toasitsar jag stött på (fästena klickar in i motsvarande spår i infästning för ring och lock).
De gamla fästena du visar på bilden kan du skruva bort underifrån, den nya toastolen har egna fästen som skruvas dit på samma vis. Bredden mellan hålen/fästena är enkelt reglerbart åtminstone på de toasitsar jag stött på (fästena klickar in i motsvarande spår i infästning för ring och lock).