klippt från classe clas:
"Dina frågor:
1) Mot alla ytterväggar ska du regla upp en mellanvägg som har minst en 30 mm luftspalt mellan yttervägg o mellanvägg"
"4) Tips! Skippa all bastufolie - det är vansinne - och kör med board 3,2 istället. Annars har du en diffusionsspärr i y-vägg och dito spärr i bastun, och var ska den fukten mellan spärrskikten ta vägen?    
Tyvärr finns det bastubeskrivningar som gladeligen rekommenderar difftät folie i bastun. Jojo
"

jag tycker det blir lite motsägelsefullt, har man en luftspalt så kan ju fukten ventileras ut där eller?

i min bastu (modulbyggsats) så är det svart plast utanför innerpanelen, men jag undrar om den fyller någon funktion eftersom det blir springor emellan tak och vägg pga panelprofilen i taket? ska jag kanske täta springorna med sanitetssilicon eller?

ClasseClas
Bob_the_builder skrev:
OK, smaka på den här då:

Bastun kommer byggas i ett hörn av badrummet = ett par meter vägg kommer vara gemensam med det (då) fuktspärrade och kaklade badrummet. Om jag nu vill ha kakel även på insidan, då bör det ju rimligen utföras utan fuktspärr för att inte lyckas stänga in fukt i väggen... Rimligtvis är det den varma sidan (bastun alltså) som INTE ska ha fuktspärr. Dock så bör ju övriga väggar, dvs de som inte gränsar mot badrummet, fuktspärras.

Vad tror ni om resonemanget?
Hej, tänker du helkakla bastun?

Ditt resonemang låter logiskt. För egen del skulle jag skippa tätguckat på väggarna i bastun, det är overkill i ärlighetens namn. När jag byggde 2001 hittade jag ingen info eller tips hur man byggde bastu med panel o kakel, så jag valde våtrumsalternativet. (Byggahus-forumet fanns väl inte då ens?? En annan tid, ett annat liv...) För gipsväggar lär du behöva ngn primer för att få fogmassan att fästa.

Kaklat golv med spygatt är en annan femma, där ska du täta, sockelraden också lämpligtvis.

ClasseClas
pellefant skrev:
klippt från classe clas:
"Dina frågor:
1) Mot alla ytterväggar ska du regla upp en mellanvägg som har minst en 30 mm luftspalt mellan yttervägg o mellanvägg"
"4) Tips! Skippa all bastufolie - det är vansinne - och kör med board 3,2 istället. Annars har du en diffusionsspärr i y-vägg och dito spärr i bastun, och var ska den fukten mellan spärrskikten ta vägen?    
Tyvärr finns det bastubeskrivningar som gladeligen rekommenderar difftät folie i bastun. Jojo
"

jag tycker det blir lite motsägelsefullt, har man en luftspalt så kan ju fukten ventileras ut där eller?

i min bastu (modulbyggsats) så är det svart plast utanför innerpanelen, men jag undrar om den fyller någon funktion eftersom det blir springor emellan tak och vägg pga panelprofilen i taket? ska jag kanske täta springorna med sanitetssilicon eller?
1) De bastubeskrivningar jag har sett föreskriver inte någon ventilation av luftspalten. Därför är det osmart med 2 difftäta folier. Ett alternativ är givetvis att punktera yväggsfolien.
EDIT: Nu har jag sett iaf en beskrivning som föreslår möjlighet till cirkulation i luftspalten. Kolla här: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ (Invändigt/Bastu). Beskrivningen har uppdaterats och är bättre än tidigare. Likväl tycker jag att det är säkrare att enbart köra med folie på ett ställe. Risken är uppenbar för kommande problem med 2 folier och undermålig ventilation i luftspalten.

2) Du behöver inte täta din bastu, du har väl en luftventil i tak (o golv också) som ombesörjer ventilation o därmed fuktvandring?  

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.