Har haft lite händelser i köket, som var för sig inte väckt uppmärksamhet, men tillsammans skapar huvudbry.
Började med att två plattor på spishällen pajade strax efter vi satte in laddbox. Gammal häll tänkte vi. Och eftersom vi ska renovera köket rätt snart (inkl byte av vitvaror) körde vi på med en stukad häll och två plattor.
..fram tills att det började lukta lite bränt. Kändes inte bra i magen, så vi skrotade den och fick en begagnad av en släkting. Den har funkat bra fram tills ikväll. Luktar bränd elektronik och jag tycker mig ha lokaliserat det till stickpropp/uttag.
Svor lite och tänkte sen att ”jaja, den är ju snart 20 år”. Körde igång diskmaskinen som också är gammal, men fungerat utan anmärkning. Plötsligt slår den ifrån och felkod F24 lyser: Värmerelä.
Så, är det här en rad händelser som bör förstås tillsammans, eller förklaras det av ”gamla grejor, fler problem”?
Började med att två plattor på spishällen pajade strax efter vi satte in laddbox. Gammal häll tänkte vi. Och eftersom vi ska renovera köket rätt snart (inkl byte av vitvaror) körde vi på med en stukad häll och två plattor.
..fram tills att det började lukta lite bränt. Kändes inte bra i magen, så vi skrotade den och fick en begagnad av en släkting. Den har funkat bra fram tills ikväll. Luktar bränd elektronik och jag tycker mig ha lokaliserat det till stickpropp/uttag.
Svor lite och tänkte sen att ”jaja, den är ju snart 20 år”. Körde igång diskmaskinen som också är gammal, men fungerat utan anmärkning. Plötsligt slår den ifrån och felkod F24 lyser: Värmerelä.
Så, är det här en rad händelser som bör förstås tillsammans, eller förklaras det av ”gamla grejor, fler problem”?
Går laddboxen på samma ledare som nämnda saker i köket? Har de norpat av kökets gamla el? Tex att de tagit från föredetta 3-fas till spisen eller likande utan att ha dragit nya kablar?
Går endast att spekulera utan att felsöka på plats.
Går endast att spekulera utan att felsöka på plats.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det var min första tanke också när jag läste tråden. Men det är lite långsökt att just uttaget skulle bli bränt för att det blir glapp i nollan i centralen. Det som händer är att spänningen till vissa 230V matade apparater går upp och ned lite slumpartat mellan 0 och 400V. Det brukar kunna förstöra diverse elektronik. Men ett uttag borde inte påverkas.A AndersS skrev:
Men det brända uttaget förklarar tydligt varför du har fått problem med hällen. Troligen inget fel på själva hällen, varken den första eller nuvarande.
Har haft en devis i "livet" fast inom IT/data området, är det ett konstigt problem som inte är logiskt utgå då från att det kan finnas flera fel och att de inte behövt inträffa samtidigt. Det brända uttaget till spisen kan ha funnits tidigare pga glapp i en fas, men upptäcks nu när ts letar orsak till att hällarna går sönder vilket t.ex. kan orsakas av nollan försvunnit någonstans. Och att diskmaskinen har ett annat fel, fel i maskin eller glapp i central om man skruvat i den. Men nu resonerar jag bara teoretisk utan att det behöver vara ts problem.H hempularen skrev:Det var min första tanke också när jag läste tråden. Men det är lite långsökt att just uttaget skulle bli bränt för att det blir glapp i nollan i centralen. Det som händer är att spänningen till vissa 230V matade apparater går upp och ned lite slumpartat mellan 0 och 400V. Det brukar kunna förstöra diverse elektronik. Men ett uttag borde inte påverkas.
Men det brända uttaget förklarar tydligt varför du har fått problem med hällen. Troligen inget fel på själva hällen, varken den första eller nuvarande.
Liknande trådar
-
Kan dessa ledningar vara varm/kallvatten eller har det hört ihop med oljepannan som suttit i huset förut?
Vatten & Avlopp -
Kan detta vara icke-härdat glas?
Fönster & Dörrar -
Det här kan väl inte vara ok?
El -
Vad kan det här vara?
Golv -
Kan man sätta våtrumstapet i badrum om man har fönster av betongglas, eller måste det vara kakel?
Badrum