Tänkte komplettera huset med ett nytt element och läser genom bruksanvisningen. Snubblar då över den här beskrivningen och ska inte koppla, men vill ändå förstå.
Det är ju två faser för att få 400 v. Men varför markeras den ena fasen som en nolla på elementet? Vore det inte naturligare att elementet hade ingångar markerade för två faser?
Det är ju två faser för att få 400 v. Men varför markeras den ena fasen som en nolla på elementet? Vore det inte naturligare att elementet hade ingångar markerade för två faser?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är det så klart. Men jag kan ändå inte sluta tycka att det är fascinerande att det är ok. Det finns ju massa exempel i samhället på produkter som måste ha tydlig märkning för att bli godkända. Men här är det inte så. El kan ju dessutom vara dödligt om man kopplar fel.Tommty skrev:
Fast å andra sidan. Vad händer om man kopplar nollan till nolla och fas till fas. Då blir det samma funktion, men som om det vore ett 230 V
Så är det, Men Elinstallationer är ett undantag då detta faktiskt ställer krav på konsumenten i form av nödvändig kännedom vid byte.eriobe skrev:Så är det så klart. Men jag kan ändå inte sluta tycka att det är fascinerande att det är ok. Det finns ju massa exempel i samhället på produkter som måste ha tydlig märkning för att bli godkända. Men här är det inte så. El kan ju dessutom vara dödligt om man kopplar fel.
Fast å andra sidan. Vad händer om man kopplar nollan till nolla och fas till fas. Då blir det samma funktion, men som om det vore ett 230 V
Nej, funktionen om man kopplar 230V i stället för 400 volt är att man bara får en tredjedels effekteriobe skrev:Så är det så klart. Men jag kan ändå inte sluta tycka att det är fascinerande att det är ok. Det finns ju massa exempel i samhället på produkter som måste ha tydlig märkning för att bli godkända. Men här är det inte så. El kan ju dessutom vara dödligt om man kopplar fel.
Och inte bara det det krävs till och med auktorisation för att byta ett element.Tommty skrev:
Reducerad effekt är ju mycket bättre än dödlig fara...E elmont skrev:
Tack för bollandet. Alltid kul att resonera med kloka människor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Det står ett "(L)" ovanför "N" i anvisningen. Sedan har de skrivit "400 V" lite allmänt under allting. Hade de anlitat en expert på MMI och användbarhet så hade nog denne rekommenderat två varianter på detta schemat, eller för 230 V och ett 400 V. Det kan ju vara så att en och samma radiator kan kopplas till antingen 230 V eller 400 V beroende på vilken effekt man vill ha.
Klaga! Det blir ingen bättring om ingen klagar.
Klaga! Det blir ingen bättring om ingen klagar.
Såg nyss ett element med precis detta schema men då fanns där även en version för 230V. På det elementet jag såg så fanns det bara två kablar, brun och blå, så jag antar att det är därför det är markerat som L och N.
Jag var mest förvånad över att det inte fanns någon jordkabel.
Jag var mest förvånad över att det inte fanns någon jordkabel.
Det finns ett antal fabrikat som är dubbelisolerade och dom får inte jordas.K Kyrkbåten skrev: