Tänkte komplettera huset med ett nytt element och läser genom bruksanvisningen. Snubblar då över den här beskrivningen och ska inte koppla, men vill ändå förstå.

Det är ju två faser för att få 400 v. Men varför markeras den ena fasen som en nolla på elementet? Vore det inte naturligare att elementet hade ingångar markerade för två faser?

Schematisk illustration av trefas elektrisk anslutning med neutraledare och 400 V märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske är märkningen förbered även för 230 V-element?

Tommty
troligtvis samma plintar till både 230V och 400V element.

Tommty Tommty skrev:
troligtvis samma plintar till både 230V och 400V element.
Så är det så klart. Men jag kan ändå inte sluta tycka att det är fascinerande att det är ok. Det finns ju massa exempel i samhället på produkter som måste ha tydlig märkning för att bli godkända. Men här är det inte så. El kan ju dessutom vara dödligt om man kopplar fel.

Fast å andra sidan. Vad händer om man kopplar nollan till nolla och fas till fas. Då blir det samma funktion, men som om det vore ett 230 V

Tommty
eriobe eriobe skrev:
Så är det så klart. Men jag kan ändå inte sluta tycka att det är fascinerande att det är ok. Det finns ju massa exempel i samhället på produkter som måste ha tydlig märkning för att bli godkända. Men här är det inte så. El kan ju dessutom vara dödligt om man kopplar fel.

Fast å andra sidan. Vad händer om man kopplar nollan till nolla och fas till fas. Då blir det samma funktion, men som om det vore ett 230 V
Så är det, Men Elinstallationer är ett undantag då detta faktiskt ställer krav på konsumenten i form av nödvändig kännedom vid byte.

eriobe eriobe skrev:

Nej, funktionen om man kopplar 230V i stället för 400 volt är att man bara får en tredjedels effekt
Tommty Tommty skrev:
Så är det, Men Elinstallationer är ett undantag då detta faktiskt ställer krav på konsumenten i form av nödvändig kännedom vid byte.
Och inte bara det det krävs till och med auktorisation för att byta ett element.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej, funktionen om man kopplar 230V i stället för 400 volt är att man bara får en tredjedels effekt

Och inte bara det det krävs till och med auktorisation för att byta ett element.
Reducerad effekt är ju mycket bättre än dödlig fara...

Tack för bollandet. Alltid kul att resonera med kloka människor

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det står ett "(L)" ovanför "N" i anvisningen. Sedan har de skrivit "400 V" lite allmänt under allting. Hade de anlitat en expert på MMI och användbarhet så hade nog denne rekommenderat två varianter på detta schemat, eller för 230 V och ett 400 V. Det kan ju vara så att en och samma radiator kan kopplas till antingen 230 V eller 400 V beroende på vilken effekt man vill ha.

Klaga! Det blir ingen bättring om ingen klagar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
Såg nyss ett element med precis detta schema men då fanns där även en version för 230V. På det elementet jag såg så fanns det bara två kablar, brun och blå, så jag antar att det är därför det är markerat som L och N.
Jag var mest förvånad över att det inte fanns någon jordkabel.

K Kyrkbåten skrev:
Kan det inte vara så enkelt att elementet är dubbelisolerat ?

K Kyrkbåten skrev:
Såg nyss ett element med precis detta schema men då fanns där även en version för 230V. På det elementet jag såg så fanns det bara två kablar, brun och blå, så jag antar att det är därför det är markerat som L och N.
Det finns ett antal fabrikat som är dubbelisolerade och dom får inte jordas.

K
D Dilato skrev:
Kan det inte vara så enkelt att elementet är dubbelisolerat ?
E elmont skrev:
Det finns ett antal fabrikat som är dubbelisolerade och dom får inte jordas.
Ja det är nog så.
Jag hade aldrig sett det förut men det kanske är så det är nuförtiden.

K Kyrkbåten skrev:
Ja det är nog så.
Jag hade aldrig sett det förut men det kanske är så det är nuförtiden.
Det är lite olika, men det är inga nyheter, jag mins inte exakt när dom började bli vanligare men det är säkert 30 år sedan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.