2 739 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Väggisolering gammalt timmerhus
Sida 1 av 2
Har ett hus som jag planerar att renovera. Den gamla delen av huset har en timmerstomme från 1800 talet. Det har skett ett antal renoveringar under åren och den del jag nu planerar för har isolering både på insida och utsida av timret.
Väggen är från insidan uppbyggd av:
Spånskiva
Plast, tolkar det som en enkel byggplast, antagligen inte speciellt tät.
Regling med 50 mm gullfiber
Tretexskiva
Timmerstomme cirka 6 tum
Gamla träpanelen utan lockbrädor
Ny regling med 50 mm gullfiber
Vindpapp
Ny träpanel (2004)
Vad har forumet för tankar om den uppbyggnaden av vägg? Har läst att det kan vara olämpligt att isolera timmerväggar om det görs på fel sätt.
Väggen är från insidan uppbyggd av:
Spånskiva
Plast, tolkar det som en enkel byggplast, antagligen inte speciellt tät.
Regling med 50 mm gullfiber
Tretexskiva
Timmerstomme cirka 6 tum
Gamla träpanelen utan lockbrädor
Ny regling med 50 mm gullfiber
Vindpapp
Ny träpanel (2004)
Vad har forumet för tankar om den uppbyggnaden av vägg? Har läst att det kan vara olämpligt att isolera timmerväggar om det görs på fel sätt.
Inget jag skriver är fakta, utan baserat på vad @heimlaga skriver då och då på forumet. Och min tolkning av denna 😃
Att driva upp stommen med lindrev sen akta sig för att isolera på insidan. Tydligen går det att isolera med cellulosa allt träfiberisolering på insidan, men som sagt det är verkligen knepigt med timmerstuga. Helst en tretexskiva endast på insidan.
Allt måste kunna andas och inte någon plast alls på timmerhus.
Men för en utförlig bra förklaring så ska du läsa vad heimlaga skriver angående detta.
Att driva upp stommen med lindrev sen akta sig för att isolera på insidan. Tydligen går det att isolera med cellulosa allt träfiberisolering på insidan, men som sagt det är verkligen knepigt med timmerstuga. Helst en tretexskiva endast på insidan.
Allt måste kunna andas och inte någon plast alls på timmerhus.
Men för en utförlig bra förklaring så ska du läsa vad heimlaga skriver angående detta.
Jag går bara på hur vårat hus är. Timmer med träpanel utvändigt. Invändigt inte mer än treetex, masonit och tapeter. Jag upplever inte väggens isolering som bekymret utan hur vindtät den är (inklusive golv och tak). Vi har fått betydligt bättre värme inomhus allteftersom vi drevat och tätat fönster. Har huset klarat 160+ år på det viset borde det vara ok.
I praktiken går det inte att få fuktspärren (plasten) tillräckligt tät i ett gammalt timmerhus så man får alltid läckor med åtföljande fuktansamlingar.
Eftersom fukten vandrar utåt genom väggen och möter ett kallare tätare material det vill säga själva timret är det stor risk för kondens där. Därför skall en invändig tilläggsisolering aldrig någonsin göras tjockare än 50mm och helst med hygroskopisk isolering. Bäst är att bara spika treetex/huokoleijona på insidan och tilläggsisolera utåt. Då får man full nytta av timrets värmelagrande förmåga som jämnar ut inomhustemperaturen. Det är enorm skillnad på inomhusklimatet.
Att lämna kvar gammal brädslåning bakom yttre tilläggsisolering sparar arbetstid men försämrar resultatet radikalt. Dels kommer man inte åt att driva upp timran och dels blir det en i värsta fall halvt ventilerad luftspalt mellan timmer och isolering så isoleringen får sämre verkan.
Det här är elementär tillämpning av den fukt och värmefysik som man lär sig när man går alla valbara kurser i byggnadsfysik inom en finländsk byggnadsingenjörsutbildning (Batchelor nivå). Teorin stämmer väl överens med min praktiska erfarenhet.
Eftersom fukten vandrar utåt genom väggen och möter ett kallare tätare material det vill säga själva timret är det stor risk för kondens där. Därför skall en invändig tilläggsisolering aldrig någonsin göras tjockare än 50mm och helst med hygroskopisk isolering. Bäst är att bara spika treetex/huokoleijona på insidan och tilläggsisolera utåt. Då får man full nytta av timrets värmelagrande förmåga som jämnar ut inomhustemperaturen. Det är enorm skillnad på inomhusklimatet.
Att lämna kvar gammal brädslåning bakom yttre tilläggsisolering sparar arbetstid men försämrar resultatet radikalt. Dels kommer man inte åt att driva upp timran och dels blir det en i värsta fall halvt ventilerad luftspalt mellan timmer och isolering så isoleringen får sämre verkan.
Det här är elementär tillämpning av den fukt och värmefysik som man lär sig när man går alla valbara kurser i byggnadsfysik inom en finländsk byggnadsingenjörsutbildning (Batchelor nivå). Teorin stämmer väl överens med min praktiska erfarenhet.
Tack för mycket intressanta svar från er. Jag kom att tänka på att så här har väggen sett ut i 20 år sedan den nya panelen sattes upp. Reglingen och den inre isolering har suttit på plats sedan mitten av 1970. Hur kan man undersöka om det redan har uppstått skador i timmerväggen?
Plasten som sitter där är med säkerhet inte tät som i moderna hus. Golv och tak har heller inte plast.
Plasten som sitter där är med säkerhet inte tät som i moderna hus. Golv och tak har heller inte plast.
Finns det något som talar för att det finns fukt i väggen. Eller att huset är kallt, eller att det är dåligt klimat i huset?Qparost skrev:Tack för mycket intressanta svar från er. Jag kom att tänka på att så här har väggen sett ut i 20 år sedan den nya panelen sattes upp. Reglingen och den inre isolering har suttit på plats sedan mitten av 1970. Hur kan man undersöka om det redan har uppstått skador i timmerväggen?
Plasten som sitter där är med säkerhet inte tät som i moderna hus. Golv och tak har heller inte plast.
Konstruktionen är knappast den bästa, och de flesta hade nog gjort annorlunda idag. Men, om huset och väggarna hållit bra i 20 år nu. Så kan jag, mer än garantera, att de kommer att hålla 20 år till.
Enda orsakerna till att göra om väggarna, är förutom ovanstående fel. Att du ska ändra om från sommarstuga till bofast. Att ytterpanelen är av fel sort, och därmed ska den ändå rivas. Eller att vill dra el och värmerör i väggarna, innan du gipsar.
Eller att du har svårt att bli av med dina pengar, naturligtvis😉.
Vårt timmerhus är 2st timmerhus som är ihopbyggda med olika typer av grund. Äldre del med sluten mullbänk och den andra delen är torpargrund. Den delen som har torpargrunden sitter det isolering i på insidan, guldfiber 50mm och allt är byggt lite hip som hap. Dock har det sett ut så sedan 1957 i den delen av huset. Inga problem med fukt/röta/mögellukt.
Att det funkar är klart, även om allt är ”fel”. Hur det kommer sig att det funkar har jag ingen aning om. Den äldre delen med mullbänk saknar isolering på insidan, den är minst lika varm som den isolerade sidan. Huset står ca 250m från en halvstor sjö uppe i Roslagen.
Taket är isolerat med kutterspån i den äldre delen, den nyare har guldfiber med vindpapp 100mm. Den gamla delen är mycket varmare på övre våningsplanet än den nyare.
Skulle vi göra allt rätt så är det ett mycket omfattande arbete som väntar, men på något vis håller allt och vi har inga problem. 😉
Att det funkar är klart, även om allt är ”fel”. Hur det kommer sig att det funkar har jag ingen aning om. Den äldre delen med mullbänk saknar isolering på insidan, den är minst lika varm som den isolerade sidan. Huset står ca 250m från en halvstor sjö uppe i Roslagen.
Taket är isolerat med kutterspån i den äldre delen, den nyare har guldfiber med vindpapp 100mm. Den gamla delen är mycket varmare på övre våningsplanet än den nyare.
Skulle vi göra allt rätt så är det ett mycket omfattande arbete som väntar, men på något vis håller allt och vi har inga problem. 😉
Huset har varit permanent boende sen det uppfördes och precis som @Norrtull beskriver så är det stor variation på lösningar mellan olika delar av huset. En del är uppförd med vanlig stomme och har källare medans den gamla timrade delen har en torpargrund. Kan inte säga att huset upplevs som speciellt kallt mer än att det finns drag på vissa ställen vilket troligen har att göra med dålig tätning av väggar som @heimlaga är inne på.
Vi har problem med dålig lukt men har ännu inte kunnat konstatera att det skulle bero på mögel. Lukten är inte som jag tidigare gånger har känt av mögel och teorin är att det kan bero på gamla byggmaterial, golvmattor eller att det har använts impregneringsmedel när trossbotten i den gamla delen gjordes om på 60-70 talet. Har dock inte brutit upp golvet ännu och det är svårt att komma åt via torpargrunden då den är väldigt låg.
Har en Airthings View luftkvalitemätare som inte har indikerat några alarmerande avvikelser men är osäker på hur mycket man kan lita på den.
Mycket tankar runt vad som ska göras med huset och har svårt att komma fram till beslut. När man pratar med olika snickare så får man ganska olika rekommendationer.
Vi har problem med dålig lukt men har ännu inte kunnat konstatera att det skulle bero på mögel. Lukten är inte som jag tidigare gånger har känt av mögel och teorin är att det kan bero på gamla byggmaterial, golvmattor eller att det har använts impregneringsmedel när trossbotten i den gamla delen gjordes om på 60-70 talet. Har dock inte brutit upp golvet ännu och det är svårt att komma åt via torpargrunden då den är väldigt låg.
Har en Airthings View luftkvalitemätare som inte har indikerat några alarmerande avvikelser men är osäker på hur mycket man kan lita på den.
Mycket tankar runt vad som ska göras med huset och har svårt att komma fram till beslut. När man pratar med olika snickare så får man ganska olika rekommendationer.
Det som ligger och luktar kan vara döda möss eller äldre getingbo/humlor/bin.
Beror iofs mera på var huset ligger mm.
Vi har säkert 10 gamla bon från div flygfän, allt från skogen bakom iform av möss, fladdermöss mm. En kort sagt rejäl fauna av döingar i mellanväggar och bjälklag. Finast och renast är det under torpargrunden, helt knastertorrt och rent från djur.
Beror iofs mera på var huset ligger mm.
Vi har säkert 10 gamla bon från div flygfän, allt från skogen bakom iform av möss, fladdermöss mm. En kort sagt rejäl fauna av döingar i mellanväggar och bjälklag. Finast och renast är det under torpargrunden, helt knastertorrt och rent från djur.
Att dina problem med lukt och dålig luft skulle ha med väggkonstruktionen att göra kan du slå ur hågen. Det som kan hända när man använder plast och för mycket isolering i gamla hus, är att de kan bli för täta. I första hand så att fukt samlas i väggar och aldrig torkar ur. Eller om man gör en totalrenovering av allt på huset, och tror att ventilationen fortfarande ska fungera med självdrag. Ditt hus verkar inte vara så tätt, då du pratar om drag, samt när/hur det är renoverat.
Jag kan nästan lova dig att dina problem kommer från golven/grunden. Gamla källare, och torpargrunder har nästan alltid problem. Är det t.ex. dränerat på senare år. Har man grävt ur och tagit bort organiskt material i torpargrunden?
Vidare kan gamla mattor ge otrevliga emulsioner.
Men det skadar inte heller att se över ventilationen.
Jag kan nästan lova dig att dina problem kommer från golven/grunden. Gamla källare, och torpargrunder har nästan alltid problem. Är det t.ex. dränerat på senare år. Har man grävt ur och tagit bort organiskt material i torpargrunden?
Vidare kan gamla mattor ge otrevliga emulsioner.
Men det skadar inte heller att se över ventilationen.
A AG A skrev:Att dina problem med lukt och dålig luft skulle ha med väggkonstruktionen att göra kan du slå ur hågen. Det som kan hända när man använder plast och för mycket isolering i gamla hus, är att de kan bli för täta. I första hand så att fukt samlas i väggar och aldrig torkar ur. Eller om man gör en totalrenovering av allt på huset, och tror att ventilationen fortfarande ska fungera med självdrag. Ditt hus verkar inte vara så tätt, då du pratar om drag, samt när/hur det är renoverat.
Jag kan nästan lova dig att dina problem kommer från golven/grunden. Gamla källare, och torpargrunder har nästan alltid problem. Är det t.ex. dränerat på senare år. Har man grävt ur och tagit bort organiskt material i torpargrunden?
Vidare kan gamla mattor ge otrevliga emulsioner.
Men det skadar inte heller att se över ventilationen.
Dålig lukt kan som sagt komma från konstruktionen, eller död djur.A AG A skrev:Att dina problem med lukt och dålig luft skulle ha med väggkonstruktionen att göra kan du slå ur hågen. Det som kan hända när man använder plast och för mycket isolering i gamla hus, är att de kan bli för täta. I första hand så att fukt samlas i väggar och aldrig torkar ur. Eller om man gör en totalrenovering av allt på huset, och tror att ventilationen fortfarande ska fungera med självdrag. Ditt hus verkar inte vara så tätt, då du pratar om drag, samt när/hur det är renoverat.
Jag kan nästan lova dig att dina problem kommer från golven/grunden. Gamla källare, och torpargrunder har nästan alltid problem. Är det t.ex. dränerat på senare år. Har man grävt ur och tagit bort organiskt material i torpargrunden?
Vidare kan gamla mattor ge otrevliga emulsioner.
Men det skadar inte heller att se över ventilationen.
Har inte dålig lukt hos oss, men vi står på sand, så fukten från mark är obefintlig. Rotade lite i mullbänken ofrivilligt, samma lika där. Dammade något förjävligt, men som tidigare sagt alla hus har olika problem. Fukt är vanligt.
Är inte detta med lukt, från döda djur lite av en myt. Alla vet natutligtvis hur fruktansvärt illa rutnande kadaver luktar. Men enligt min erfarenhet har en mus torkat innan den hunnit ruttna. Iallafall då den ligger inomhus, där den skulle kunna sprida lukt.Norrtull skrev: