65 678 läst · 228 svar
66k läst
228 svar
Höga priser faktura elektriker
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
Nu vet jag inte om du uppfattade vad jag skrev eller svarar på någon annans inlägg. Men jag skriver ju att med löpande så FÅR man betala för alla misstag som görs. Görs inga misstag slipper man betala för dem.R Janu78 skrev:
Med fast pris däremot lägger hantverkaren på en fast marginal som ska täcka upp för alla misstag som normalt händer. Då får du betala för dem oavsett om de sker eller ej.
Skillnaden är om du eller hantverkaren står för risken att det blir fler misstag än normalt.
Så läs inlägget innan du svarar så dumt som du gör.
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Kan generellt tycka att timpis på över 700 spänn exkl moms är för högt, men du råkar bo i en stad där du tyvärr förväntas att betala dessa timpriser. Du ska nog först prata med din bekant och höra vad han betalade i timpris, är det samma så får du vara nöjd, och om din bekant betalade mindre så får du prata med firman om att du har utgått ifrån samma timpris som bekanten hade fått. Detta förutsätter ju så klart att du o din bekant har fått arbetena utförda relativt nära tidsmässigt (3-5mån).O Oskar52 skrev:Två elektriker (referens från nöjd bekant) bytte ut halogen lampor i WC och Badrum till led. Bytte även ut strömbrytarna.
Golvvärmen i Badrummet funkade inte så de bytte ut termostat (tror jag, det kanske var annat arbete).
Allt arbete ser bra ut, och funkar som det ska.
Jag har egentligen inga kommenterar på antal timmar. De var två personer, och de jobbade ca fem timmar.
Dock är priserna lite höga gällande timpriset? Det är exklusive moms skrivet i specen.
Kan någon som har erfarenhet kring detta ta en titt och se om det är rimliga priser.
för övrigt tyckte jag att det såg fint ut!
lycka till
Men nu skriver du med en helt annan ton innan skrev du om inkompetens mm. Hur vet du det? Så trött på folk som dig som bara spär på o skapar onödigt fientlighet mot hantverkare, så vem som är dum kan man ju fråga sig🙃Tomtom79 skrev:Nu vet jag inte om du uppfattade vad jag skrev eller svarar på någon annans inlägg. Men jag skriver ju att med löpande så FÅR man betala för alla misstag som görs. Görs inga misstag slipper man betala för dem.
Med fast pris däremot lägger hantverkaren på en fast marginal som ska täcka upp för alla misstag som normalt händer. Då får du betala för dem oavsett om de sker eller ej.
Skillnaden är om du eller hantverkaren står för risken att det blir fler misstag än normalt.
Så läs inlägget innan du svarar så dumt som du gör.
Skillnaden är ju att för elektrikern betalar du 550-700:- totalt. Då ingår kanske 400-500 för gubben och 150-200 för dess arbetskläder, verktyg, admin på kontoret, fortbildning, programvaror, datorer osv.B Brallan84 skrev:Det är ju förbannat lustigt att folk gladeligen betalat 1100-1300kr/h för att en bilmekaniker ska köra in bilen på en ramp, hissa upp bilen, rulla under en balja, lossa på ett filter, sedan en skruv. Vänta 10min. Sen vrida på ny skruv o nytt filter, trycka på en knapp för att sänka bilen, öppna ett vridlock, slå i x antal liter olja, sedan är det klart.
Men en elektriker som väljer att fakturera 550-700kr/h ska bli lynchade…..
För bilmekanikern betalar du kanske 350-450 för gubben och resterande 750-850 för att hålla med lokaler, lyft, kemikaliehantering, admin, fortbildning, programvaror (som kan vara betydande kostnader, specialverktyg, osv osv.
En elektriker tjänar ju faktiskt 10-15% mer än en bilmekaniker.
Du måste väl också inse att resterande saker kostar fruktansvärt mycket mer för en bilmekaniker på märkesverkstad än en elektriker? Visst, kör man in om quicky-lube eller en garagefirma där de bara har kompetensen att byta olja och filter så blir det mycket billigare.
Detsamma gäller om du får hem en elektriker som bara vet hur man byter uttag, eller om du får en som kan "allt". Men du får ju inte hem en fullfjädrad elektriker med egen auktorisation A, några veckors fortbildning per år för 550:- i timmen heller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 801 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 801 inlägg
Jag håller inte med om detta. Man kan inte göra en massa fel och låta kunden betala för dem om de gör löpande. Då får man en diskussion om rimligheten i tiden för arbetet. "Företagaren gjorde så mycket fel så han fick göra om jobbet tre gånger så slutpriset blev väldigt högt".Tomtom79 skrev:Nu vet jag inte om du uppfattade vad jag skrev eller svarar på någon annans inlägg. Men jag skriver ju att med löpande så FÅR man betala för alla misstag som görs. Görs inga misstag slipper man betala för dem.
Med fast pris däremot lägger hantverkaren på en fast marginal som ska täcka upp för alla misstag som normalt händer. Då får du betala för dem oavsett om de sker eller ej.
Skillnaden är om du eller hantverkaren står för risken att det blir fler misstag än normalt.
Så läs inlägget innan du svarar så dumt som du gör.
Det man tar höjd för med fastpris är saker som man inte vet något om som kan påverka, inte för fel man räknar med att göra.
Småfel sker ju alltid så det är rimligt att man betalar för, men att generellt säga att kunden ska betala för att man gör fel håller jag som sagt inte med om.
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Det där är väl lite flytande. Som sagt även en väldigt duktig hantverkare gör fel ibland, och det får man se som en normal del av jobbet, och betala för som kund. Men riktigt grova fel skall inte kunden behöva betala för. Typ att elektrikern hoppar över alla kontroller före driftsättning av ny el till ett kök, och så är nollan till spisen inte kopplad, spisen förstörs. Det är ingenting jag som kund skall drabbas av.Tomtom79 skrev:
Ja, det som avgör om ett jobb tar längre tid än optimalt är exempelvis inkompetens. Inte i meningen att man är totalt-dum-i-huvudet som du verkar tro, utan att " man saknar erforderliga kvalifikationer" som det betyder. Om man inte kan eller vet hur saker ska/bör göras så tar det längre tid.R Janu78 skrev:
https://www.saob.se/artikel/?unik=I_0451-0167.QloQ
Är man ineffektiv tar det också längre tid. Det säger sig självt.
Fairlane skrev:Jag håller inte med om detta. Man kan inte göra en massa fel och låta kunden betala för dem om de gör löpande. Då får man en diskussion om rimligheten i tiden för arbetet. "Företagaren gjorde så mycket fel så han fick göra om jobbet tre gånger så slutpriset blev väldigt högt".
Det man tar höjd för med fastpris är saker som man inte vet något om som kan påverka, inte för fel man räknar med att göra.
Småfel sker ju alltid så det är rimligt att man betalar för, men att generellt säga att kunden ska betala för att man gör fel håller jag som sagt inte med om.
Det är förstås rimligt. Jag menar förstås "normala" misstag och problem som uppstår. Där ingår att de flesta inte har full koll på allt, alltid. Inte kan alla artiklars manual utantill, glömmer material ibland, kopplar fel ibland (men upptäcker i kontroll och får åtgärda), nått samtal i mobilen ibland och så.H hempularen skrev:Det där är väl lite flytande. Som sagt även en väldigt duktig hantverkare gör fel ibland, och det får man se som en normal del av jobbet, och betala för som kund. Men riktigt grova fel skall inte kunden behöva betala för. Typ att elektrikern hoppar över alla kontroller före driftsättning av ny el till ett kök, och så är nollan till spisen inte kopplad, spisen förstörs. Det är ingenting jag som kund skall drabbas av.
Däremot inte grava fel som gör att man måste göra om jobbet helt och hållet, följdskador för detta, parkerings-/fortkörningsböter, kakor på Ahlsell, osv.
Dock är det ju så att de flesta "fel" av den senare kategorin som kunden inte upptäcker får denne betala för...
Det finns ett ord för detta.
Det ska utföras fackmannamässigt.
Vilket betyder att kunskaper för att utföra jobbet rätt ska finnas, det ska utföras inom rimlig tid (ungefär lika som andra firmor i samma bransch) och de normalt nödvändiga verktygen ska finnas.
Det ska utföras fackmannamässigt.
Vilket betyder att kunskaper för att utföra jobbet rätt ska finnas, det ska utföras inom rimlig tid (ungefär lika som andra firmor i samma bransch) och de normalt nödvändiga verktygen ska finnas.
Grovt brott 😆M Magnus.Geller skrev:
Om du visste hur mycket det fifflas. Du hade fått en chock!