tensiden tensiden skrev:
Är för övrigt redan uppe i tolv döda möss, varav de flesta tagna direkt utanför entretrappen… 😳
Dom måste ha ett bo i närheten.
Hos dig kanske?
 
När jag har hört möss på vinden/innertaket, har det låtit som ett snabbt rasslande "spring". Inte så högt ljud.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ljudet av tassande kan också vara ekorrar som dansar runt.
Vi har en hel del ljud från dessa små skadedjur :)
 
S Silkesnusa skrev:
Ljudet av tassande kan också vara ekorrar som dansar runt.
Vi har en hel del ljud från dessa små skadedjur :)
Ekorrar är väl inga skadedjur?🤔
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ekorrar är väl inga skadedjur?🤔
Nej, det tycker inte jag heller. Gör dom nån större skada?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hos mig låter det som om det är en bäver i väggen och ibland ser man till och med hur gipsen pressas ut när den ska förbi en regel. Dunsen låter mer som man tappat ett kylskåp ner inne i väggen.
 
  • Wow
  • Haha
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hos mig låter det som om det är en bäver i väggen och ibland ser man till och med hur gipsen pressas ut när den ska förbi en regel. Dunsen låter mer som man tappat ett kylskåp ner inne i väggen.
Jisses! Då måste det vara nått större än en mus! Hur stora hål har du i väggen egentligen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jisses! Då måste det vara nått större än en mus! Hur stora hål har du i väggen egentligen?
Vi har inga synliga hål inne utan de/den håller sig i utrymmet mellan det som var gamla ytterväggen mot påbyggnaden. Vart den kommer in är ett mysterium, har bara sett en råtta utanför en gång för några år sedan den var den på altanen på nedsidan huset, den var stor som en bondkatt… men jag hör den nästan dagligen större delar av året sommaren med. Avloppet är bytt och i plast så väldigt svårt att se att den skulle komma från det, men det kanske finns något gammalt rör kvar sen urminnes som inte är påkopplat på den stam jag vet om. Eller är det som i den andra tråden, dvärgarna som grävde för djupt.

Enligt Anticimex, som varit här i omgångar, så nästan måste det finnas något gammalt avloppsrör kapat under plattan. Men då halva det gamla huset fått ny isolerad platta på mark med 30cm cellplast under o sand under det har jag svårt att se att man skulle lämnat några gamla stammar kvar där under. Den andra halvan som då lämnades utan ny grund vätter mot berget och har svårt att se att det någonsin skulle ha funnits något avlopp på den sidan huset. Det är en spökråtta helt enkelt.
 
T TypRätt skrev:
Vi har inga synliga hål inne utan de/den håller sig i utrymmet mellan det som var gamla ytterväggen mot påbyggnaden. Vart den kommer in är ett mysterium, har bara sett en råtta utanför en gång för några år sedan den var den på altanen på nedsidan huset, den var stor som en bondkatt… men jag hör den nästan dagligen större delar av året sommaren med. Avloppet är bytt och i plast så väldigt svårt att se att den skulle komma från det, men det kanske finns något gammalt rör kvar sen urminnes som inte är påkopplat på den stam jag vet om. Eller är det som i den andra tråden, dvärgarna som grävde för djupt.

Enligt Anticimex, som varit här i omgångar, så nästan måste det finnas något gammalt avloppsrör kapat under plattan. Men då halva det gamla huset fått ny isolerad platta på mark med 30cm cellplast under o sand under det har jag svårt att se att man skulle lämnat några gamla stammar kvar där under. Den andra halvan som då lämnades utan ny grund vätter mot berget och har svårt att se att det någonsin skulle ha funnits något avlopp på den sidan huset. Det är en spökråtta helt enkelt.
Men om gipsskivorna buktar, måste det ju vara nått i storlek som en katt!?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men om gipsskivorna buktar, måste det ju vara nått i storlek som en katt!?
Har som jag skrev ovan bara sett en råtta på tomten en gång och den satt rakt utanför altandörren på nedsidan huset, trodde först just att det var en ny katt som kommit förbi fram tills den började gå och jag förstod att det måste vara en gigantisk råtta. Kan tilläggas att vi tvärs över gatan har restauranger var av den ena förvarar alla sina tomma pytsar för såser och sånt i öppna skåp vid lastkajen så mat finns det då i grannskapet utöver all fallfrukt som vi själva genererar på tomten.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hos mig låter det som om det är en bäver i väggen och ibland ser man till och med hur gipsen pressas ut när den ska förbi en regel.
Detta låter inte trovärdigt, du @TypRätt bör komma med åtminstånde bildbevis om jag ska kunna ta det du skriver på allvar.
 
F fribygg skrev:
Detta låter inte trovärdigt, du @TypRätt bör komma med åtminstånde bildbevis om jag ska kunna ta det du skriver på allvar.
Jag har inget bildbevis för hade jag sett djuret hade det varit dött vid det här laget (undantaget om det var en mini-enhörning). Det rör sig enbart runt i den vägg som skiljer det gamla huset och den tillbyggnad som tidigare ägare gjort. Alltså inte inne i öppna ytor utan enbart inne i väggen. Vart den kommer in i huset är ett mysterium, om inte genom något avlopp så under trallen på ovansidan huset, men där kommer jag inte åt med annat än att jag river bort trallen o det är jag inte så sugen på.

Men enligt Anticimex hade jag då sett dem springa på tomten vilket jag aldrig har så det gör väl att även jag ändå måste luta mig mot att det skulle finnas någon gammal avloppstam kvar. Eller så gjorde förra ägarna en fuling o drog dränering till spillvatten och att de kommer genom dem och upp genom någon spolrör under trallen. Högst oklart för mig.
 
F fribygg skrev:
Detta låter inte trovärdigt, du @TypRätt bör komma med åtminstånde bildbevis om jag ska kunna ta det du skriver på allvar.
Kan det vara en balrog som rymt från paroditråden? 😂
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det vara en balrog som rymt från paroditråden? 😂
Troligtvis
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det vara en balrog som rymt från paroditråden? 😂
Precis var alternativ teori redan i mitt andra inlägg ” Eller är det som i den andra tråden, dvärgarna som grävde för djupt.” men Anticimex lät sig inte övertygas men jag fick privat nummer till ena killen som var här för han ville också få se vad fasiken de va de jagade om jag någonsin beslöt mig för att riva hål i väggen för att fånga eller filma det. 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.