1 399 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Byta pellets till luft/vatten-värmepump. Ventilation..?
Jag köpte mitt första hus (Lättbetong, 3 plan, 120m2 + oinredd källare och kallvind) långt ute på landet i början på 2022. Huset kom med en, vad jag förstår, relativt fin pelletspanna (Peltec 17) med en brännare från Polar, som när den gick gjorde det den skulle. Jag byggde snabbt ut pelletsförrådet eftersom jag i mitt jobb är borta ibland i flera veckor i sträck men stötte snabbt på problematik med brännaren som stannade i tid och otid. Inte minst saknade den autostart-funktion, vilket gjorde att den behövde startas om manuellt efter varje strömavbrott som förekommer åtminstone en gång var 14e dag där jag bor. Jag spenderade ungefär 30'000kr på diverse reparatörer, nya motorer och skruvar för att få pelletspannan att fungera mer tillförlitligt. Efter 2 vintrar av frekvent panikringande till grannen när jag på distans insåg att pannan stannat och att temperaturen i mitt ganska dåligt isolerade hus var påväg neråt, känner jag nu att jag tyvärr behöver ett mer pålitligt system som jag enkelt kan styra och övervaka på distans.
Flera offerter för både bergvärme och luft/vatten senare landade beslutet på en kraftigt rabbatterad luft/vatten-värmepump som jag via en bekant fick fynda på inköpspris. Jag förstår att en bergvärmepump på sikt är mer lönsamt, men i mitt fall kommer den med en mer än dubbel så stor initial investering. Kanske kortsiktigt tänkt av mig, men så fick det iallafall bli!
MItt hus är byggt 1949 i lättklinker (blåbetong) där fönsterna byttes av en granne för 10 år sen, som bevisligen var lika mycket amatör som jag är idag - de läcker som såll! Det finns en köksspis som används frekvent, och en insats i den öppna spisen. Mitt starkaste minne från besiktning var att besiktningsmannen sa att det var en väldigt torr vind, och att han gillade källaren för att den "fått förbli källare". Han var noga med att påpeka att en stark bidragande faktor till det bra klimatet på vinden var murstocken varit varm sedan 1949, vilket skapat ett bra klimat på vinden men framförallt sett till att självdraget fungerat toppen.
Nu när jag, självdraget till trots, beslutat mig för att byta till en värmepump drömmer jag redan mardrömmar om diverse fuktskador på vinden och dålig ventilation. Det är dessutom ett hus i blåbetong med Radon-nivåer som ligger kring gränsvärdena, så jag förstår att jag inom kort kommer behöva tänka ventilation. Bastubygget trillar längre och längre ner på prioritetslistan .
Jag har letat igenom HELA internet efter folk som varit i en liknande situation i jakt på tips på hur man kan börja tänka på ventilation, men hittar inga bra tips.
- Behöver man direkt investera i ett mekaniskt system, eller kan man vänta och "känna efter"?
- Finns det någon möjlighet att enstaka luftventiler i några rum och källare kan hjälpa?
- Det finns idag ventiler till murstocken i alla rum som angränsar (alla förutom ett) - går det att utnyttja på något sätt?
- Är jag en idiot som satsar på detta?
Min tanke är att fylla på i den här tråden lite eftersom, så den intresserade kommer få läsa mer om mina diverse fuktproblem, eller bristen på dem.
Jag ser hur som helst fram mot en vinter där jag kan känna mig lite lugn att det är mer än 10 grader i huset.
Flera offerter för både bergvärme och luft/vatten senare landade beslutet på en kraftigt rabbatterad luft/vatten-värmepump som jag via en bekant fick fynda på inköpspris. Jag förstår att en bergvärmepump på sikt är mer lönsamt, men i mitt fall kommer den med en mer än dubbel så stor initial investering. Kanske kortsiktigt tänkt av mig, men så fick det iallafall bli!
MItt hus är byggt 1949 i lättklinker (blåbetong) där fönsterna byttes av en granne för 10 år sen, som bevisligen var lika mycket amatör som jag är idag - de läcker som såll! Det finns en köksspis som används frekvent, och en insats i den öppna spisen. Mitt starkaste minne från besiktning var att besiktningsmannen sa att det var en väldigt torr vind, och att han gillade källaren för att den "fått förbli källare". Han var noga med att påpeka att en stark bidragande faktor till det bra klimatet på vinden var murstocken varit varm sedan 1949, vilket skapat ett bra klimat på vinden men framförallt sett till att självdraget fungerat toppen.
Nu när jag, självdraget till trots, beslutat mig för att byta till en värmepump drömmer jag redan mardrömmar om diverse fuktskador på vinden och dålig ventilation. Det är dessutom ett hus i blåbetong med Radon-nivåer som ligger kring gränsvärdena, så jag förstår att jag inom kort kommer behöva tänka ventilation. Bastubygget trillar längre och längre ner på prioritetslistan .
Jag har letat igenom HELA internet efter folk som varit i en liknande situation i jakt på tips på hur man kan börja tänka på ventilation, men hittar inga bra tips.
- Behöver man direkt investera i ett mekaniskt system, eller kan man vänta och "känna efter"?
- Finns det någon möjlighet att enstaka luftventiler i några rum och källare kan hjälpa?
- Det finns idag ventiler till murstocken i alla rum som angränsar (alla förutom ett) - går det att utnyttja på något sätt?
- Är jag en idiot som satsar på detta?
Min tanke är att fylla på i den här tråden lite eftersom, så den intresserade kommer få läsa mer om mina diverse fuktproblem, eller bristen på dem.
Jag ser hur som helst fram mot en vinter där jag kan känna mig lite lugn att det är mer än 10 grader i huset.
Har inte lusläst ditt inlägg, så jag kanske missar någon info.
Har du fuktspärr mot vinden? Det spelar ju också en roll. Har du det så ska ju inte någon större mängd fukt kunna läcka upp på vinden.
Jag är för övrigt i liknande sits. Har kört pellets, men vill byta till luftvattenvärmepump. Dock har jag installerat ftx aggregat för några år sedan och är jättenöjd med det, så det rekommenderar jag, även om det kostar en slant/jobb. Du får ju även extra bang för pengarna då du även får ner radonnivåerna. Jag installerade det själv och fick det injusterat av en firma.
Har du fuktspärr mot vinden? Det spelar ju också en roll. Har du det så ska ju inte någon större mängd fukt kunna läcka upp på vinden.
Jag är för övrigt i liknande sits. Har kört pellets, men vill byta till luftvattenvärmepump. Dock har jag installerat ftx aggregat för några år sedan och är jättenöjd med det, så det rekommenderar jag, även om det kostar en slant/jobb. Du får ju även extra bang för pengarna då du även får ner radonnivåerna. Jag installerade det själv och fick det injusterat av en firma.
Ingen fuktspärr tyvärr - tidningspapper och kutterspån är det enda som finns.S Sixten76 skrev:Har inte lusläst ditt inlägg, så jag kanske missar någon info.
Om jag förstått det rätt så är väl FTX aggregat en del i en annan typ av värmesystem, där luften som ventileras ut från huset används för att värma upp huset igen? Den värmepump vi installerat är sån hederlig med värmepumpen på utsidan. Jag förstår att ett sådant system du pratar om även löser ventilationen, men uppfattar det som att det i mitt fall skulle bli kaka på kaka.
Han som installerade pumpen pratade om att det "borde räcka" med en konstant gående PAX-fläkt i badrummet för att byta ut luften i huset, alternativt komplettera med en "klassisk miniventilation med värmeväxlare". Jag tolkar det som att det bör räcka för själva inomhusklimatet, men sen har vi ju både vind och källare som potentiellt behöver andra lösningar.
Jag fick höra av en snickar-granne att om vinden är "någorlunda ventilerad", dvs att det kan blåsa genom den, så bör fukt inte vara ett problem trots bristen på varm murstock. Som lekman/amatör är det otroligt svårt att sålla bland all information.
FTX är helt fristående från värmesystemet och är alltså bara ventilation. Frånluft och tilluft med värmeväxlare för att föra över värmen till friskluften.
Så kaka på kaka är det inte. Mer att man återanvänder värmen istället för att ta in kall uteluft direkt in i huset.
Så kaka på kaka är det inte. Mer att man återanvänder värmen istället för att ta in kall uteluft direkt in i huset.
Jag förstår - jag trodde FTX var i relation till just frånluftsvärmepump, men inser mitt misstag nu när jag läser på lite mer. Om jag förstår det rätt är FTX ett mer avancerat, men i princip, liknande system till exempelvis denna miniventilation, dvs ventilation med värmeväxlare. Förmodar att FTX kanske lämpar sig extra bra i enplanshus där man "enklare" kan dra systemet genom vinden. Jag har 3 plan, och undviker gärna genomgående ventilationstrummor genom entréplan och övervåning.S Sixten76 skrev:
Om du har ett FTX-system installerat, är det inte möjligt att titta på just frånluftsvärmepump i ditt fall?