8 426 läst · 8 svar
8k läst
8 svar
Kallras i toaventilator
Tvåvånings gammalt timmerhus, en liten toa innanför stockvägg på markplan med tilläggsisolering och stående panel på utsidan. Jag har 100 mm ventilation och toadörren har spalt i överkant. Kalluft vill gärna rinna in på vintern. Nu vill jag komplettera med fläkt som går några minuter runt besök. Fråga: kan jag med fördel göra hål som ett periskop i stockväggen för att skapa kallrasskydd? T.ex. fläkt i innervägg 200 mm högre än hålet i yttervägg och ett Z-formad bit slang däremellan. Resten av huset har ingen särskild ventilation förutom vanliga skorstenskanaler.
Vill Du bara ha bort kallraset när toan besöks så ta en Pax-fläkt med styrning från belysningsströmbrytaren och komplettera med kallrasskydd.
Vill Du kan Du även få ventilation av fukt, då heter Paxen 230
Vill Du ha fuktstyrning och motverka kallras, utan kallrasskydd, så heter Paxen 260. Dock har den ju då ett konstant flöde, så lågt ställt att det bara motverkar kallraset, men den kan påverka husets övriga självdragsventilation.
En enklare Pax med med eller utan kallrasskydd enligt första förslaget borde vara enklaste lösningen.
Vill Du kan Du även få ventilation av fukt, då heter Paxen 230
Vill Du ha fuktstyrning och motverka kallras, utan kallrasskydd, så heter Paxen 260. Dock har den ju då ett konstant flöde, så lågt ställt att det bara motverkar kallraset, men den kan påverka husets övriga självdragsventilation.
En enklare Pax med med eller utan kallrasskydd enligt första förslaget borde vara enklaste lösningen.
Tack för svar scenic, lite missförstånd bara. När fläkten snurrar behövs ingen natrulig kallras-spärr. För då trycks ju luften ut oavsett formen på kanalen. Frågan gällde mera att när toan är oanvänd och man öppnar dörren så möts man av ett utkylt rum. Eftersom huset tydligen har en vent som betyder aningen undertryck utanför toan så dras kall luft in från utsidan. Inte ett påtagligt drag, men utkylt blir det. Då var min tanke att skapa en naturlig spärr genom att tvinga uteluften att gå en bit upp i väggen innan den kan komma in, alltså periskopform på kanalen. Är den effekten försumbar eller kan den användas?
Jag är ingen ventilationstekniker men tvivlar på att kallraset förändras nämnvärt om Du gör periskop-kanal. Däremot en Pax260 kan Du motverka kallraset, Hur varmt Du sedan kan få med husets "överskottsvärme" beror på vilken hastighet Du ställer paxen på. Dock att förmärka att Du ju då också ventilerar ut en del värme.
Ett sätt är en Air-star men väsentligt dyrare (c:a SEK 6.000 då Du får både ventilation in och ut och en del värmeåtervinning.
Till sist givetvis den stora frågan jag inte kan svara på: Hur påverkas då husets ventilation jämfört med idag.
med Pax 260 kan Du nog beräkna att Du inte på verkar huset i övrigt, iaf nämnvärt om du bara motverkar kallraset.
Ett sätt är en Air-star men väsentligt dyrare (c:a SEK 6.000 då Du får både ventilation in och ut och en del värmeåtervinning.
Till sist givetvis den stora frågan jag inte kan svara på: Hur påverkas då husets ventilation jämfört med idag.
med Pax 260 kan Du nog beräkna att Du inte på verkar huset i övrigt, iaf nämnvärt om du bara motverkar kallraset.
HEJ självdrag = 1.höga kanaler 2.stor area. 3. luft in i bad. 4. tilluft in i huset. Dessutom skall man ha ventilation varje timma på dygnet hela året runt. Se om du kan få tag på SBN:75 det står bra under ventilation. således är en lösning av detta problem att man måste hitta på något annat kanske ett gängse system för hela huset.
Mvh ventilation knut v hage
Mvh ventilation knut v hage
Alt1 .öka tilluften i huset, spalt ventiler.
Alt2. Montera en fläkt som du även monterare en varvtalsregulator på, så att det alltid drar ut luft från badrummet, så får du också in frisk luft i rummen.
Luften skall bytas 2 gånger per timme i hela huset har jag för mig....
Alt2. Montera en fläkt som du även monterare en varvtalsregulator på, så att det alltid drar ut luft från badrummet, så får du också in frisk luft i rummen.
Luften skall bytas 2 gånger per timme i hela huset har jag för mig....